McLaren nikdy nerobí veci tak, ako ostatné automobilky. Pri svojom najnovšom hyperaute W1 vzal konvenčné princípy hybridných systémov a úplne ich prekopal. Výsledkom je 1 258-koňové monštrum, ktoré dokáže jazdiť na dvoch rôznych prevodových stupňoch súčasne.

Väčšina hybridných vozidiel s klasickou prevodovkou funguje tak, že elektromotor je buď priamo spojený so spaľovacím motorom, alebo je medzi nimi spojka či iný odpojiteľný mechanizmus. McLaren už v minulosti experimentoval s rôznymi konfiguráciami. Napríklad modely P1 a Artura mali elektromotor pred dvojspojkovou prevodovkou, pričom samostatná spojka umožňovala jazdu iba na elektrinu. Speedtail išiel inou cestou – elektromotor bol stále napojený na motor bez možnosti úplne elektrického režimu.

Pri W1 však McLaren spravil zásadnú zmenu: elektromotor umiestnil až za spojky prevodovky. A čo je ešte zaujímavejšie, 342-koňový elektromotor poháňa iba párne prevody. Na túto nevšednú kreativitu inžinierov upozornil portál Motor1.

McLaren pohonná jednotka
McLaren

Ako to funguje?

„Tentokrát máme elektromotor namontovaný na strane, za spojkami, a cez pomocný prevod ho napájame na hriadeľ, ktorý beží mimo dvoch vstupných hriadeľov,“ vysvetlil verejnosti Richard Jackson, hlavný inžinier pre pohonné jednotky v McLarene.

Štandardná dvojspojková prevodovka má dva koncentrické hriadele – jeden pre párne a druhý pre nepárne prevody, pričom každý má vlastnú spojku. McLaren pridal ešte tretí hriadeľ pre elektromotor, ktorý prechádza súosovo cez ostatné. Vďaka synchronizačným prvkom dokáže systém podľa potreby preraďovať tak, aby bol elektromotor vždy v optimálnom prevode.

Keď je spaľovací motor v nepárnom prevode, spojka pre párne prevody sa rozopne. Ale keďže elektromotor je zapojený až za hlavnými spojkami, stále poháňa kolesá cez párne prevody. Vozidlo si podľa potreby vyberá, v ktorom párnom stupni bude elektromotor pracovať.

Prečo to dáva zmysel?

Keďže elektromotor je umiestnený za spojkami, dokáže preniesť väčší krútiaci moment, pričom obmedzujúcim faktorom už nie je trenie spojkového materiálu. Elektromotor navyše môže pracovať s rôznymi prevodovými pomermi – nižšie stupne zabezpečujú mohutný elektrický boost, zatiaľ čo vyššie pomáhajú zlepšiť efektivitu a tichšiu jazdu.

McLaren motor
McLaren

Táto technológia tiež umožňuje situácie, keď spaľovací motor preraďuje, no elektromotor zostáva v konštantnom prevode, čím zabezpečuje stabilný výkon na zadných kolesách. Napríklad motor môže byť v 3. prevodovom stupni, zatiaľ čo elektromotor zostane v 2. alebo 4. prevode. Pri iných scenároch môže byť motor v 5. stupni a elektromotor v 8.

Nikto iný zatiaľ podobný systém nevyužíva. Lamborghini pri modeli Revuelto síce pracuje s hybridným pohonom inak – elektromotor dokáže poháňať zadné kolesá úplne samostatne alebo pridávať výkon motoru cez všetky prevody – ale nie je schopný rozdeliť elektrický a spaľovací pohon do rôznych prevodových stupňov súčasne.

Ľahkosť a jednoduchosť ako priorita

Vývoj úplne nového 918-koňového V8 motora umožnil McLarenu optimalizovať výkon aj efektivitu spaľovacieho agregátu. „Tým, že sme pritlačili na dodávateľov turbodúchadiel a zlepšili spaľovací systém, dokážeme dosiahnuť vysoký výkon bez oneskorenia turba,“ hovorí Jackson. Výhodou je aj pokrok v materiálovej vede a v konštrukcii prevodoviek.

McLaren sa pri W1 snažil o čo najľahší a najjednoduchší systém na dosiahnutie maximálneho výkonu. Preto použil malú batériu a vyhol sa komplikovaným riešeniam, ako sú variabilné turbíny či elektrické turbodúchadlá. Výsledkom je hmotnosť len 1 399 kg.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP