McLaren vymyslel šialenú inováciu. Jeho športiak jazdí na dvoch prevodových stupňoch naraz
McLaren nikdy nerobí veci tak, ako ostatné automobilky. Pri svojom najnovšom hyperaute W1 vzal konvenčné princípy hybridných systémov a úplne ich prekopal. Výsledkom je 1 258-koňové monštrum, ktoré dokáže jazdiť na dvoch rôznych prevodových stupňoch súčasne.
Väčšina hybridných vozidiel s klasickou prevodovkou funguje tak, že elektromotor je buď priamo spojený so spaľovacím motorom, alebo je medzi nimi spojka či iný odpojiteľný mechanizmus. McLaren už v minulosti experimentoval s rôznymi konfiguráciami. Napríklad modely P1 a Artura mali elektromotor pred dvojspojkovou prevodovkou, pričom samostatná spojka umožňovala jazdu iba na elektrinu. Speedtail išiel inou cestou – elektromotor bol stále napojený na motor bez možnosti úplne elektrického režimu.
Pri W1 však McLaren spravil zásadnú zmenu: elektromotor umiestnil až za spojky prevodovky. A čo je ešte zaujímavejšie, 342-koňový elektromotor poháňa iba párne prevody. Na túto nevšednú kreativitu inžinierov upozornil portál Motor1.
Ako to funguje?
„Tentokrát máme elektromotor namontovaný na strane, za spojkami, a cez pomocný prevod ho napájame na hriadeľ, ktorý beží mimo dvoch vstupných hriadeľov,“ vysvetlil verejnosti Richard Jackson, hlavný inžinier pre pohonné jednotky v McLarene.
Štandardná dvojspojková prevodovka má dva koncentrické hriadele – jeden pre párne a druhý pre nepárne prevody, pričom každý má vlastnú spojku. McLaren pridal ešte tretí hriadeľ pre elektromotor, ktorý prechádza súosovo cez ostatné. Vďaka synchronizačným prvkom dokáže systém podľa potreby preraďovať tak, aby bol elektromotor vždy v optimálnom prevode.
Keď je spaľovací motor v nepárnom prevode, spojka pre párne prevody sa rozopne. Ale keďže elektromotor je zapojený až za hlavnými spojkami, stále poháňa kolesá cez párne prevody. Vozidlo si podľa potreby vyberá, v ktorom párnom stupni bude elektromotor pracovať.
Prečo to dáva zmysel?
Keďže elektromotor je umiestnený za spojkami, dokáže preniesť väčší krútiaci moment, pričom obmedzujúcim faktorom už nie je trenie spojkového materiálu. Elektromotor navyše môže pracovať s rôznymi prevodovými pomermi – nižšie stupne zabezpečujú mohutný elektrický boost, zatiaľ čo vyššie pomáhajú zlepšiť efektivitu a tichšiu jazdu.
Táto technológia tiež umožňuje situácie, keď spaľovací motor preraďuje, no elektromotor zostáva v konštantnom prevode, čím zabezpečuje stabilný výkon na zadných kolesách. Napríklad motor môže byť v 3. prevodovom stupni, zatiaľ čo elektromotor zostane v 2. alebo 4. prevode. Pri iných scenároch môže byť motor v 5. stupni a elektromotor v 8.
Nikto iný zatiaľ podobný systém nevyužíva. Lamborghini pri modeli Revuelto síce pracuje s hybridným pohonom inak – elektromotor dokáže poháňať zadné kolesá úplne samostatne alebo pridávať výkon motoru cez všetky prevody – ale nie je schopný rozdeliť elektrický a spaľovací pohon do rôznych prevodových stupňov súčasne.
Ľahkosť a jednoduchosť ako priorita
Vývoj úplne nového 918-koňového V8 motora umožnil McLarenu optimalizovať výkon aj efektivitu spaľovacieho agregátu. „Tým, že sme pritlačili na dodávateľov turbodúchadiel a zlepšili spaľovací systém, dokážeme dosiahnuť vysoký výkon bez oneskorenia turba,“ hovorí Jackson. Výhodou je aj pokrok v materiálovej vede a v konštrukcii prevodoviek.
McLaren sa pri W1 snažil o čo najľahší a najjednoduchší systém na dosiahnutie maximálneho výkonu. Preto použil malú batériu a vyhol sa komplikovaným riešeniam, ako sú variabilné turbíny či elektrické turbodúchadlá. Výsledkom je hmotnosť len 1 399 kg.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Predáva lacné elektromobily: Európu si potichu podmaňuje čínsky gigant, na Slovensko tak skoro nepríde
Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
Cenou podlezú magickú hranicu. Stellantis plánuje vyrábať lacné elektromobily
Video: Bizarný „kolotoč” vyrába elektrinu za polovicu ceny. Investuje do neho aj Bill Gates
Elektromobily predávajú o 50 % lacnejšie. Číňania spúšťajú cenovú vojnu, analytik varuje pred následkami
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci odhalili tajomstvo reumatoidnej artritídy roky pred prvými príznakmi. Objav mení pohľad na liečbu
Slováci zvolili najprijateľnejšieho premiéra: Šimečka predbehol Fica, favoritom je tento politik (PRIESKUM)
Asteroid väčší než atómová bomba z Nagasaki sa blížil k Zemi. Vedci začali okamžite pracovať na obranných scenároch
„Toto nie je žiadny opozično-koaličný boj.“ Marcinková žiada stopku pre odbery pupočníkovej krvi
Petra a Matej za 35 dní precestovali 48 štátov USA a minuli 7 500 eur: „Komfort nás oberá o slobodu“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Video: Bizarný „kolotoč” vyrába elektrinu za polovicu ceny. Investuje do neho aj Bill Gates
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Elektromobily predávajú o 50 % lacnejšie. Číňania spúšťajú cenovú vojnu, analytik varuje pred následkami
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
-
- Video: Bizarný „kolotoč” vyrába elektrinu za polovicu ceny. Investuje do neho aj Bill Gates
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Elektromobily predávajú o 50 % lacnejšie. Číňania spúšťajú cenovú vojnu, analytik varuje pred následkami
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Nemecký automobilový priemysel sa rúca. Veľká mená prichádzajú o miliardy eur a tisíce pracovných miest
Estónsky veliteľ: Zostrelenie ruských stíhačiek by bolo strategickou chybou
Svet má nového lídra technologického trhu. Slávna spoločnosť presiahla hodnotu 500 miliárd dolárov
Slovenská ekonomika má veľký problém. Tradičné odvetvia čelia prelomovej transformácii, trh nestíha
Ďalšia prémiová TV stanica je pre Slovákov zadarmo. Ponúka HD kvalitu aj so slovenčinou
Susedia Slovenska chcú spoločne postaviť gigafabriky budúcnosti. Majú posilniť digitálnu suverenitu Európy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP