Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Automobilky neustále vymýšľajú nové možnosti ako vylepšiť jazdné vlastnosti a špecifikácie elektromobilov. Výnimkou nie je ani japonská Mazda, ktorá si dala patentovať zaujímavé riešenie. Časť z neho je nám už veľmi dobre známa, ide totiž o takzvaný Wankel motor.

Nový patent automobilky Mazda kombinuje rotačný motor umiestnený v prednej časti vozidla s elektromotorom na pohon zadných kolies a elektromotory, ktoré sa nachádzajú v nábojoch kolies. Nechýba ani kapacitor, ktorý sa rovnako nachádza v prednej časti. Výsledkom by mal byť veľmi ľahký hybrid s inteligentným pohonom všetkých kolies a výborným rozložením hmotnosti.

Rotačné motory kedysi využívali napríklad dvojmiestne kupé Mazda RX-7 a RX-8 s pohonom zadných kolies. Tento model bol veľmi obľúbený kvôli svojmu dizajnu, nízkej hmotnosti a jazdným vlastnostiam. Postupne však z trhu zmizol pre nepriaznivé výsledky spotreby paliva v čoraz prísnejších ekologickejších podmienkach.

Čo sa týka kapacitoru, ide o technológiou, ktorá by mohla doplniť a neskôr možno aj nahradiť súčasné lítium-iónové batérie. Kapacitor narozdiel od batérie ukladá statickú energiu a pritom konštrukčne je príliš jednoduchý. Zaujímavosťou je, že sa dokáže okamžite nabiť pri jazde a taktiež je schopný sa energie veľmi rýchlo zbaviť.

Výhodou kapacitorov je okrem už spomínanej jednoduchej konštrukcie aj ich nízka hmotnosť, pričom pri rovnakej hmotnosti ako súčasná Li-ion batéria dokáže uložiť 3-krát viac energie a dodať trikrát vyšší výkon. Kapacitory v súčasnosti využíva len značka Lamborghini.

Pri rozbehu sa o pohon bude starať spaľovací motor s elektromotorom poháňajúcim zadnú nápravu. Elektromotor pritom získava energiu z batérii s nízkou kapacitou len 3,5 kWh. Energia sa do nich vracia rekuperáciou.

V tejto chvíli prichádza na rad kapcitor, ktorý prebytok energie posiela do batérie. Ak vozidlo potrebuje viac výkonu, zapoja sa aj predné kolesá. Takýmto spôsobom to bude fungovať hlavne pri vyšších rýchlostiach, informuje TechXplore.

Aby spolu všetko dobre fungovalo, Mazda sa musela zamyslieť aj nad rozložením ďalších dôležitých súčastí vozidla. Batérie sa budú nachádzať v strednej časti vozidla rovno na hnacom hriadeli, pričom prevodovka bude až vzadu. Týmto spôsobom sa lepšie rozloží hmotnosť.

Rotačný Wankel motor je pomenovaný po nemeckom vynálezcovi Felixovi Wankelovi a svojho času znamenal revolučnú zmenu. Vyvinutý bol v 50. rokoch 20. storočia a namiesto štandardného piestového motora s pevným blokom valca a rotujúcim hriadeľom sa všetky časti motora otáčali jedným smerom. Táto metóda poskytla hladší chod, nižšiu hmostnosť a zlepšené chladenie.

Rotačné motory z automobilov síce postupne zmizli, no svoje uplatnenie si našli napríklad v lietadlách, vodných skútroch, snežných skútroch, motokárach či motorových pílach. Nový patent od Mazdy je zložitejší a obsahuje viac komponentov, no podstata zostáva rovnaká. Očakáva sa však, že nové riešenie by malo priniesť menšiu batériu.

Mazda zatiaľ nezverejnila, kedy sa nového riešenia dočkáme aj v sériovej výrobe. Očakáva sa, že motor bude pravdepodobne použitý v prémiovom športovom vozidle alebo v inom modeli s vyššou cenovkou.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú