Plusy

+ Fantastický príbeh mixujúci veľkolepé a komorné momenty
+ Skvelé postavy aj záporáci
+ Fantastický pohyb prostredím
+ Zábavný súbojový systém vďaka novým vlastnostiam
+ Špičkový technický stav
+ Česká lokalizácia

Mínusy

- Občas až príliš podobné s predchodcom
- Úsmevné správanie nepriateľov v stealth pasážach

Prichádzať na scénu ako pokračovanie takmer bezchybnej hry je zakaždým náročné – hovoriť o tom by asi aktuálne vedeli najmä borci z Insomniac Games. Americkí vývojári sa pred piatimi rokmi postarali o fantastickú novú hernú značku Marvel’s Spider-Man, ktorá sa už krátko po vydaní zaradila medzi najlepšie komiksové hry vôbec.

V roku 2020 Insomniac Games s príbehom obľúbeného pavúčieho hrdinu išli ešte ďalej, Petera Parkera však nechali odpočívať a zamerali sa nového Spider-Mana v podaní Milesa Moralesa.

Konce oboch hier naznačovali pokračovanie, ktoré sa ku nám po rokoch čakania konečne dostáva a prichádza vo veľkom štýle. Marvel’s Spider-Man 2 je odvážnejším a veľkolepejším dobrodružstvom po všetkých stránkach, ktoré navyše disponuje nečakane dospelým a temným príbehom.

V jeho centre tentoraz stoja obaja Spider-Mani v podaní Petera Parkera a Milesa Moralesa, ktorí na začiatku riešia svoje každodenné problémy. Miles sa snaží dostať na vysokú školu, Peter zasa rieši hypotéku a nový život s Mary Jane.

Pavúčí hrdinovia, pochopiteľne, nezabúdajú ani na svoje susedstvo a venujú sa aj udržiavaniu poriadku a boju s kriminálnikmi. V zásade teda nejde o nič, s čím by si hravo neporadili, až kým sa situácia dramaticky nezmení. New York totiž za svoj nový lovecký revír vyberie nevyspytateľný antihrdina Kraven, ktorý už je unavený zo slabej koristi a hľadá hodného súpera.

Kraven so svojou posádkou zamorí ulice New Yorku a začne tu loviť známych (anti)hrdinov so superschopnosťami, s ktorými si chce zmerať sily. Skutočným kráľom džungle totiž môže byť len jeden a fanatik Kraven neustále pátra po súperovi, ktorý by bol hodný skutočného lovu.

Chaos na uliciach narastá a situácii nepomôže ani najlepší priateľ Petera – Harry Osborn, ktorému sa razom polepší jeho zdravotný stav. Peter sa z návratu Harryho teší, ukáže sa však, že za záhadným zlepšením sa v skutočnosti skrýva mimozemský parazit, ktorý Harrymu nielen zachránil život, ale zároveň mu poskytol aj nové schopnosti.

Po nevinnom koketovaní a zopár spoločných dobrodružstvách začína byť jasné, že nové schopnosti Harryho si vyberajú svoju daň. Vplyvom neskorších udalostí sa tieto schopnosti prenášajú aj na Petera, ktorý už spoločne s Milesom nemusí bojovať iba proti novým zločincom, ale tiež sám so sebou.

Aj keď by sme o zápletke radi napísali ešte omnoho viac, bola by to škoda, pretože dejovú líniu Spider-Man 2 je najlepšie prežiť na vlastnej koži. V tomto prípade doslova platí, že čím menej hráč o príbehu vie, tým viac si ho užije.

Dejová línia je v porovnaní s predchodcom výrazne temnejšia i dospelejšia a prináša viacero zvratov, ktoré nás najmenej v dvoch prípadoch pri hraní nechali s otvorenými ústami. Ide o veľkú vzácnosť, keďže podobne silný príbeh sa pri tituloch s otvoreným svetom vidí skutočne zriedka. Sony tak v tomto prípade opäť dokazuje, že PS5 je skutočne najlepším miesto na rozprávanie veľkolepých príbehov.

V centre pozornosti po novom nestojí jeden, ale rovno dvaja Spider-Mani, ktorí si navzájom kryjú chrbát, no zároveň tiež každý z nich žije vlastný život. Kým Peter v súkromí rieši svoj vzťah s Harrym, Miles pozornosť sústreďuje na susedstvo, pomáha komunite i svojej mame.

Hra obom protagonistom venuje rovnakú pozornosť, pričom k najväčším novinkám patrí možnosť v reálnom čase si medzi hrdinami prepínať, podobne ako sme to videli napríklad v GTA V. Prepínanie je však možné iba mimo príbehových a vedľajších misií, pri ich plnení je novinka zakaždým uzamknutá na konkrétneho hrdinu.

Vývojári ku komiksovej predlohe opäť pristupovali s veľkým citom a striedajú epické strety, ktoré neraz pripomínajú finále Avengerov, s komornejšími pasážami. V nich sú obaja Spider-Mani naďalej dobrými susedmi, starajúcimi sa o blaho svojej komunity.

Nie je tak raritou, aby sa hráč z veľkolepého súboja so Sandmanom či zástupu ďalších súbojov s dobre známymi nepriateľmi ocitol v pozícii, kde bude riešiť prípad nezvestnej učiteľky alebo múzea, ktorému hrozí zatvorenie. Na hráčov tiež čaká prekvapenie, keď niektoré misie budú riešiť z pohľadu nečakaných postáv.

Prejdenie hlavného príbehu zaberie približne 20 hodín, svet je však prešpikovaný vedľajšími aktivitami, ktoré hernú dobu natiahnu na dvojnásobok. K dispozícii je množstvo dodatočných misií, náhodných udalostí, súbojových výziev a ďalších aktivít, ktorým sa oplatí venovať pozornosť, za čo je Spider-Man odmeňovaný skúsenosťami, materiálmi na vylepšovanie zručností, ale tiež novými kostýmami.

Herná mapa je oproti predchodcovi dvojnásobne väčšia a poskytuje tiež rôzne možnosti cestovania. Už prvá hra si zaslúžila obdiv za jedinečný pocit voľnosti pri cestovaní New Yorkom, pokračovanie však ide ešte ďalej a predstavuje wingsuity, vďaka ktorým sa hráč môže rušnou metropolou pohybovať aj vo vysokej rýchlosti.

Možnosti presunu naprieč herným svetom sú vďaka wingsuitom opäť o niečo bohatšie a pohyb naprieč rušnými ulicami a trúbiacimi autami je jednoducho fantastický. Spider-Man 2 je pravdepodobne jedinou hrou svojho druhu, v ktorej sme úplne ignorovali možnosť rýchleho cestovania a namiesto neho sme sa k cieľu zakaždým vydali „po svojich“.

Pochváliť treba aj zobrazenie bodov záujmu na mape, ktoré sú označené formou rozšírenej reality. Nie je tak potrebné neustále otvárať mapu a vyznačovať si destináciu, keďže tieto miesta už sú zvýraznené automaticky.

Ak by k hernému svetu smerovala nejaká výčitka, je to azda len málo náhodných udalostí a miest záujmu, ktoré by automaticky vzbudzovali pozornosť. Svet sa totiž bez ohľadu na jeho rôznorodosť po čase trocha začne zlievať.

Hrateľnosť sa v jadre opäť opiera najmä o súboje, ktoré zostali konceptom verné predchádzajúcemu dielu. Spider-Mani takmer zakaždým čelia presile, ktorú treba eliminovať päsťami alebo pomocou užitočných nástrojov. K dispozícii sú dve kategórie pomôcok – technologické hračky, ktoré majú obaja hrdinovia rovnaké, a špeciálne schopnosti, ktoré sú pre každého hrdinu unikátne.

Súboje sú opäť nesmierne dynamické a prebiehajú ako na zemi, tak aj vo vzduchu. Hráč musí neustále sledovať okolie a analyzovať typy nepriateľov, na ktorých platia rôzne taktiky. Protivníci so zbraňou napríklad pri pritiahnutí zakaždým zaútočia, tých so štítmi treba podliezť a zaútočiť zozadu.

Paleta nepriateľov je pestrá, výrazne ju oživujú jednotky Kravena, ktoré na parket prinášajú aj mechanických nepriateľov – či už lietajúcich, alebo štvornohých, ktorí napríklad vedia zablokovať schopnosti Spider-Manov. V neskorších fázach sa o dynamiku naopak vo veľkom stará Venom.

Venom nie je len novým hlavným nepriateľom, jeho úloha v hre je omnoho zásadnejšia. Pri napredovaní príbehom sa totiž k novým schopnostiam symbiota dostane aj Peter a súboje s čerstvými schopnosťami naberú nový rozemer. Kým pri Milesovi je na súbojoch občas cítiť prílišná podobnosť s predchádzajúcimi hrami, nové schopnosti Petera ich posúvajú výrazne vpred.

Každý z hrdinov má k dispozícii vlastný strom zručností, tretí strom je spoločný pre oboch hrdinov. V úvodných fázach hry sa úrovne naberajú expresne rýchlo, občas niektorým môže prísť až otravné neustále sa vracať do menu hry a doslova každých pár minút kupovať nové vlastnosti.

Nevďačnou úlohou pri pokračovaniach je nastaviť silu hlavných hrdinov. Peter ani Miles nemôžu byť tak silní, ako na konci svojich vlastných hier, no zároveň nemôžu byť ani totálni zelenáči, keďže sa v predchádzajúcich dobrodružstvách predsa len mnohé naučili.

Vývojári sa s týmto problémom vysporiadali celkom dôstojne. Je vidieť, že mnohé zo zručností si hlavní hrdinovia prenášajú aj do novej hry, hráč však zároveň cíti, že sa s postavami sa stále má kam posúvať.

Drobnou kritikou v tomto smere je azda len skutočnosť, že zopár vlastností z pôvodných titulov je potrebné naučiť sa odznova. Hráči hľadajúci výzvu sa zároveň nemusia obávať nastaviť si najvyššiu obtiažnosť hneď pri spustení, keďže na normálnych nastaveniach je Spider-Man pre skúsených hráčov iba malou výzvou.

Prostredie vo viacerých misiách je nadizajnové aj na tichý postup a Spider-Man môže priamy útok vymeniť za tichú elimináciu. Opäť na to slúžia útoky zhora, keď si pavúčí hrdina postupne vyťahuje nepriateľov k sebe a vešia ich do vzduchu.

Nepriateľov sa dá odlákať aj vďaka prostrediu, prípadne ich tu je možné okamžite eliminovať, napríklad zhodením lešenia či ťažkých kovových trubíc. Výber je však na hráčovi a komu sa tichý prístup nepáči, môže rovno skočiť do davu a skúsiť problém vyriešiť priamočiaro.

Stealth koncept fungoval pred rokmi a výborne funguje aj teraz, aj keď hráč sa môže neraz pousmiať nad správaním protivníkov. Tí občas pôsobia len ako pasívne bábky, ktoré nevedia zdvihnúť hlavu a pozrieť sa nad seba. Ide však len o drobnú kritiku, pretože ako stealth pasáže, tak aj otvorené súboje, sú v hre nesmierne zábavné.

Samostatnou kapitolou sú súboje s bossmi, ktoré sú zakaždým epické a patria k najzábavnejším momentom hry. Je cítiť, že Insomniac Games nie sú na scéne žiadni nováčikovia – nenechali sa strhnúť bohatými možnosťami predlohy a hlavných nepriateľov v príbehu dávkujú s veľkým citom. Strety s kľúčovými nepriateľmi nikdy nepôsobia sterilne alebo zbytočne, a vlastne takmer zakaždým vynikajú – ako zasadením do jedinečného prostredia, tak aj správnym načasovaním v deji a samotným prevedením.

Množstvo hráčov poteší aj možnosť oboch protagonistov navliekať do hromady rôznych kostýmov. K dispozícii sú ich doslova desiatky a vývojári ich vyšperkovali do najmenšieho detailu. Poteší preto, že obleky sú automaticky integrované aj do cutscén. Jedinou výnimkou je časť hry s Peterom, ktorý sa v cinematických pasážach objavuje v čiernom obleku symbiota. V tomto prípade je ale zámer jasný, keďže oblek v mnohom hovorí o transformácii hlavnej postavy.

Po technickej stránke je Marvel’s Spider-Man 2 hotový produkt. Počas bezmála 40 hodín strávených vo virtuálnom New Yorku sme sa vlastne stretli s jediným problémom, keď nepriateľ zostal uväznený v prostredí a museli sme pasáž reštartovať. Celkovo je herná novinka vyšperkovaná do najmenšieho detailu, čo je ďalšia vec, ktorou sa väčšina titulov s otvoreným svetom pochváliť nemôže.

K dispozícii sú tri grafické režimy, bez mihnutia oka však odporúčame zvoliť si ten s najvyšším snímkovaním. Je až neskutočné, čo s celkovou dynamikou hry robí rozdiel medzi 30 a 60 fps. Vyššie snímkovanie je pre Spider-Man 2 skrátka povinnosť, aj keď najlepšie je odskúšať si rozdiely na vlastnej koži.

Hra prichádza aj s bohatou podporou ovládača DualSense, pripraviť sa teda možno na pokročilú vibračnú odozvu, využitie reproduktora aj odpor zadných páčok. Spider-Man naplno využíva všetko, čo DualSense ponúka, čo sa zároveň prejavuje aj na výdrži batérie. Nespomíname si, kedy naposledy sme ovládač museli nabíjať takto často. Herný zážitok za to však rozhodne stojí.

Verdikt

Marvel’s Spider-Man 2 je v mnohých smeroch takmer rovnakou hrou ako vynikajúci prvý diel a jeho pokračovanie spred pár rokov. Novinka je absolútnou povinnosťou pre všetkých fanúšikov superhrdinov, pretože lepšiu komiksovú hru na trhu jednoducho nenájdete.

Autori k predlohe opäť pristúpili s veľkým citom, predstavili excelentný príbeh plný veľkolepých, no tiež silných osobných momentov. Práve temnejší príbeh je v porovnaní s predchodcom jednou z najsilnejších zbraní novej hry.

Vítaných noviniek je však omnoho viac – či už v podobe nových postáv a príbehov, dvojnásobnej rozlohy herného sveta, nových možností presúvania i v súbojovom systéme.

Aj napriek novinkám však Marvel’s Spider-Man 2 miestami v porovnaní s predchodcom pôsobí až príliš identicky a pri hraní sme si viackrát želali, aby vývojári boli s novými mechanikami o trošku odvážnejší.

Bez ohľadu na to je už teraz jasné, že nový Spider-Man sa stane jednou z najlepších hier tohto roka. Presvedčiť sa o tom budete môcť 20. októbra, na kedy je naplánované vydanie. Hra je dostupná exkluzívne na PlayStation 5.

HODNOTENIE

9/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú