Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Cenovo dostupné elektromobily na našom trhu stále chýbajú. Ak niekto navyše hľadá elektrické auto, ktoré nie je určené výhradne do mesta, ale zvládne aj víkendový výlet naprieč Slovenskom, s cenou pod 30 000 € sa môže rozlúčiť.

Toto tvrdenie však platilo donedávna, teda pokiaľ francúzska automobilka Citroën neprišla s novinkou ë-C4. Tento stredne veľký crossover totiž začína na sume 29 990 €.

S kľudom tak môžem povedať, že ide o prvý plnohodnotný elektromobil s cenou pod 30 000 €, no žiaľ aj v tomto prípade je tu niekoľko „ale“, ktoré robia z modelu ë-C4 šedú myš na poli elektrických áut.

Citroën ë-C4 ani zďaleka nie je najlepší elektromobil na trhu, no so svojou cenovkou je rozhodne jedným z najlepších vstupov do sveta elektromobility.

V recenzii sa dozvieš:

  • Ako sa správa Citroën ë-C4 na ceste z hľadiska komfortu a jazdnej dynamiky
  • Aké sú spotreby v meste, mimo mesta a na diaľnici
  • Aké tempo najviac vyhovuje elektrickej novinke z Francúzska
  • Ako sa nabíja Citroën ë-C4 na rýchlonabíjačke
  • Čo sú najväčšie nedostatky tohto elektromobilu

Loading...

Loading…

Citroën ë-C4 stojí už na dobre známej koncernovej platforme Stellantis a parametre elektromotora, ako aj batérie či nabíjania preto veľmi dobre poznáme. Základom je teda elektromotor s výkonom 100 kW (136 koní), ktorý produkuje krútiaci moment 260 Nm. Elektromotor poháňa prednú nápravu, maximálna rýchlosť elektromobilu je obmedzená na 150 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h je na úrovni 9,7 sekundy.

Michal Varga/FonTech

Už na základe týchto parametrov ti musí byť jasné, že nejde o žiaden trhač asfaltu. Jazdná dynamika v meste je však vynikajúca, do rýchlosti 50-60 km/h zrýchľuje Citroën ë-C4 skvele, no pri „okreskových rýchlostiach“ už nezrýchľuje tak pôsobivo. To ale nie je vôbec žiaden problém, nový elektrický Citroën sa nehrá na žiaden športiak či ostrý crossover, ide pohodlné rodinné auto, ktoré sa nestratí v meste, na okreskách a dokonca ani na diaľnici.

Michal Varga/FonTech

Dojazd novinky je 357 km podľa WLTP, čo tiež nie je na danú triedu najviac. Zabezpečuje ho 50 kWh batéria, z ktorej je však využiteľných iba 45 kWh. Je teda jasné, že dojazdom sa na elektromobily so 70 až 80 kWh batériou Citroën ë-C4 nechytá, no treba brať do úvahy, že oproti týmto autám má ë-C4 takmer polovičnú cenu.

Michal Varga/FonTech

Počas testu úradovalo typické jarné počasie, cez deň bola vonkajšia teplota aj 10 stupňov Celzia, no s blížiacim sa večerom klesala pod bod mrazu. Môžem preto povedať, že podmienky pre elektromobil neboli ideálne, no aj napriek tomu si viedol Citroën ë-C4 nad moje očakávania.

Michal Varga/FonTech

V meste sa mi podarilo jazdiť so spotrebou 17,4 kWh/100 km. Krátke presuny v zime zvyšujú mestskú spotrebu, nakoľko auto musí pri každom začatí jazdy vykurovať interiér a zohrievať batériu. Keby som jazdil s ľahšou nohou na plyne, verím, že by sa mi podarilo stlačiť spotrebu na zhruba 15 kWh/100 km a v takomto prípade by som s ë-C4 najazdil na jedno nabitie 300 km.

Michal Varga/FonTech

Veľmi milým prekvapením bola pre mňa diaľničná spotreba. Pri tempe 130 km/h sa spotreba šplhala až k 27 kWh/100 km, no akonáhle som tempomat ubral na 120 km/h rapídne sa znížila aj spotreba a klesla na veľmi slušných 21,5 kWh/100 km.

Michal Varga/FonTech

S touto spotrebou by som hravo prešiel po diaľnici viac ako 200 km. Podotýkam, že pri tejto jazde sme boli v aute štyria a teplota vonku sa pohybovala v rozmedzí od 5 do 10 stupňov Celzia, od ideálnych podmienok pre elektromobil som bol stále ďaleko.

Michal Varga/FonTech

Pri silnejších mrazoch by sa diaľničný dojazd určite pohyboval pod úrovňou 200 km, v lete by sa naopak podľa môjho názoru vyšplhal aj cez 250 km. Autom som jazdil prevažne dlhšie trasy, o čom svedčí aj môj týždenný nájazd 1 400 km. Áno, za týždeň som dokázal najazdiť elektromobilom takmer 1 500 km a môžem povedať, že výhradne kvôli nabíjaniu som musel zastaviť asi iba dvakrát.

Michal Varga/FonTech

Všetky ostatné nabíjania som dokázal absolvovať popritom, ako som si vybavoval iné záležitosti. Musím však povedať, že takmer všetky jazdy boli dlhé maximálne 150 km, čo dokáže Citroën ë-C4 prejsť aj na jedno nabitie.

Michal Varga/FonTech

Verím tomu, že ak by som potreboval ísť s týmto autom napríklad z Bratislavy do Košíc, už by som pocítil isté obmedzenia. Tie by boli spojené najmä s nabíjaním, Citroën ë-C4 sa totiž dokáže nabíjať výkonom maximálne 100 kW a žiaľ, ako sme sa znova presvedčili, nabíjacia krivka elektrickej platformy Stellantis nie je ideálna a výnimkou nie je ani model od Citroënu.

Nabíjacia krivka zo 150 kW stanice GreenWay v Auparku odhaľuje, že aj Citroën ë-C4 podobne, ako jeho koncernoví súrodenci, trpí výrazným znižovaním nabíjacieho výkonu už od 60 % SoC. Auto som pripojil k nabíjačke s 9 % a nabíjal som ho až do 89 %. Prakticky okamžite sa začalo nabíjať maximálnym výkonom 100 kW, prvý pokles na 80 kW nastal už okolo 35 % SoC.

Michal Varga/FonTech

Pri spomínaných 60 % klesol nabíjací výkon na 60 kW a po dosiahnutí 80 % kapacity batérie sa nabíjal už iba 25 kW. Za takmer 40 minút na nabíjačke som do batérie natlačil 40 kWh energie, dá sa teda povedať, že auto sa nabíja rýchlosťou 1 kWh za minútu, ak ho samozrejme nabíjaš od rezervy až do 80-90 %.

Michal Varga/FonTech

Keď som auto nabíjal, teplota vonku bola okolo 12 stupňov Celzia a nabíjačka bola v garáži. Ak by bolo vonku chladnejšie a nabíjacia stanica by sa navyše nachádzala pod holým nebom, nabíjanie by bolo ešte pomalšie, o čom som sa presvedčil na stanici ZSE Drive Beladice. Tu som si tiež všimol jeden vážny problém – akonáhle som počas nabíjania prebudil systémy auta, aby som si mohol zakúriť, nabíjanie po pár minútach zlyhalo. Nešlo pritom o jednorazovú náhodu, pri opakovanom pokuse mi nabíjačka ukončila nabíjanie. Ide tak o chybu, ktorá ale zrejme môže byť odstránená softvérovou aktualizáciou.

Michal Varga/FonTech

Keď už som pri technických nedostatkoch, spomeniem ešte jeden. Pri jazde po diaľnici sa mi rozsvietila rezerva a auto mi ihneď v navigácii vyhľadalo najbližšie nabíjacie stanice spolu so vzdialenosťami k nim. V tom momente mi ale z virtuálneho kokpitu zmizla informácia o odhadovanom dojazde, z čoho som bol popravde dosť zmätený.

Michal Varga/FonTech

Neviem, prečo sa takéto niečo stalo, nakoľko rezerva sa mi rozsvietila počas testu ešte raz, avšak pri jazde v meste, no tu už mi ukazovalo odhadovaný dojazd až do príchodu k nabíjacej stanici. Elektromobil zrejme pri jazde po diaľnici nedokázal dostatočne presne vyrátať odhadovaný dojazd, a tak miesto toho, aby vodiča táto informácia „oklamala“, radšej z palubnej dosky zmizla. Inak si to vysvetliť neviem. Tu ale všetky technické nedostatky končia.

Interiérom sa Citroën ë-C4 na nič nehrá. Nesnaží sa vyzerať prémiovo, všetky materiály sú tu však príjemné na dotyk, nič nevŕzga a neodstáva. Jednoducho je vidieť, že ë-C4 chce byť čo najlacnejším, no tiež solídne spracovaným elektromobilom.

Michal Varga/FonTech

Čo som nespomenul vo videu vyššie a v aute mi to tak trocha chýba, je možnosť zobraziť navigáciu na stredovom displeji pred vodičom.

Michal Varga/FonTech

Táto funkcia by bola veľmi praktická najmä v kombinácii s head-up displejom, na ktorom by sa mohla zobrazovať informácia o aktuálnej rýchlosti a na farebných virtuálnych „budíkoch“ spomínaná navigácia.

Michal Varga/FonTech

Ovládanie celého systému, ako aj tempomatu či klimatizácie, je však veľmi intuitívne a jednoduché. Nenachádza sa tu množstvo zbytočností, ktoré využiješ len raz v živote. Všetko má svoj praktický význam. To sa už ale nedá povedať o niektorých „vychytávkach“ interiéru. Napríklad taký držiak na tablet pred sedadlom spolujazdca či „šuflík“ na jeho následne uschovanie považujem za dosť veľkú zbytočnosť.

Michal Varga/FonTech

Do oči mi taktiež bil modrý dekor na dverách. Ide o jediný modrý prvok v interiéri, ktorý má zrejme symbolizovať elektromobilitu, no keďže je v interiéri iba jeden, skôr ma tam rušil než ho skrášľoval.

Menšiu kritiku musím adresovať aj na klimatizáciu/vykurovanie. Ventilátory sú totiž dosť hlučné a aj pri automatickom režime som mal pocit, že auto vie iba silno kúriť alebo chladiť, nič medzi tým.

Zhodnotenie

Za cenu tesne pod 30 000 € je Citroën ë-C4 rozhodne horúcim adeptom na predajný trhák. Elektrická platforma koncernu Stellantis je pre automobilky stále pomerne limitujúca. K dispozícii je iba jedna výkonnostná verzia s jednou veľkosťou batérie, no na rozdiel od ostatných koncernových súrodencov nastavil Citroën svojej novinke adekvátnu a zároveň pomerne lákavú cenovku.

Ak si nepotrpíš na prémiových materiáloch a denne nerobíš trasy dlhé stovky kilometrov, ë-C4 bude pre teba skvelým parťákom na každý deň. Elektromobil je to primárne určený do mesta, respektíve na kratšie vzdialenosti, no rozhodne sa nezľakne ani príležitostných dlhších trás. Koniec koncov, svedčí o tom aj môj týždenný nájazd 1 400 km, čo je rozhodne viac, než za týždeň najazdí väčšina motoristov.

V takmer plnej výbave stojí Citroën ë-C4 33 000 €. Nejde o technologicky najvyspelejší elektromobil na trhu, no budúceho majiteľa určite ničím neurazí.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú