Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Elektromobil do 20 000 € bol donedávna iba snom, no Dacia na Slovensko priniesla svoj rýdzo mestský elektromobil Spring, ktorý na začiatku svojho predaja atakoval ceny hlboko pod 20 000 €. Dnes, o pár mesiacov neskôr, automobilka už druhýkrát zvýšila cenu a lepšie vybavenú verziu už za „ľudové peniaze“ nedostaneš.

Prvé výraznejšie dvíhanie cien nastalo ešte v marci tohto roka, kedy automobilka upravila cenu verzie Comfort z 16 700 € na 17 300 € a pri verzii Comfort Plus bol nárast z 18 300 € na 18 900 €.

Michal Varga/FonTech

Dacia nedávno odhalila svoj nový dizajnový jazyk, vďaka čomu jej autá vyzerajú lepšie, modernejšie a serióznejšie. Zmena loga a vzhľadu prednej masky ale rozhodne nie je ten dôvod, prečo obe verzie zdraželi o takmer 2 000 €.

Po novom totiž stojí základná verzia Essential 19 000 € a za lepšie vybavený model Expression záujemca zaplatí 20 700 €.

Všetko je drahšie, aj batérie

Ako upozornil portál e-flotila.cz, podľa českej hovorkyne značky stojí za zdražovaním aktuálny vývoj cien všetkých surovín či komponentov, a teda aj batérií.

TOP 5 jazdených elektromobilov pod 20 000 €

Pri tak lacnom elektromobile, akým Dacia Spring bola a v podstate ešte stále je, sa navýšenie ceny o pár stoviek prejaví výraznejšie, ako keby o pár stoviek zdražie elektromobil s dvoj či trojnásobnou cenovkou.

Elektromobil pod 20 000 je zrejme minulosťou

Zvyšovanie cien nielen elektromobilov, ale v podstate všetkých áut, nedávno avizoval aj Thomas Schäfer, nový šéf automobilky VW. Ten nedávno uviedol, že situácia s dodávateľskými reťazcami sa síce zlepšuje, no na stole je ďalší problém, ktorým sú ceny materiálov.

Z čipovej krízy sa bude automobilový priemysel spamätávať ešte dlho, no podľa riaditeľa VW by už automobilky mali byť lepšie pripravené na podobné kritické situácie.

Volkswagen

Schäfer sa vyjadril aj k otázke pripravovaného lacného elektromobilu VW ID.2, ktorý príde na trh už v roku 2025. Automobilka už dávnejšie sľubovala cenu do 20 000 €, no ak sa pozrieme na súčasný trend zdražovania, veľmi rýchlo sa dostaneme k sume 25 000 €.

Aká teda bude presná cena tohto modelu, je nateraz ešte príliš skoro konštatovať.

V posledných mesiacoch totiž rapídne nešli hore iba ceny materiálov, ale takisto rástla aj cena práce, aby sa minimalizovali dopady inflácie na zamestnancov. Obe tieto položky následne tlačia hore aj sumy nových áut.

Schäfer ale v rozhovore poukázal na to, že i keď zrejme VW ID.2 nebude stáť menej ako 20 000 €, tento model by už mal byť konkurencieschopný primeraným spaľovákom. S príchodom normy Euro 7 sa totiž očakáva aj výrazné zdraženie áut so spaľovacími motormi.

Elektromobily za cenu spaľovákov tak skoro nečakajme

Technický riaditeľ automobilky Mercedes nedávno v rozhovore povedal, že elektromobily za cenu spaľovákov tak skoro nečakajme.

Za všetkým stojí najzákladnejší a najdôležitejší komponent elektromobilov – batérie. Ich cena síce v poslednom desaťročí výrazne klesla, no stále sme sa nedostali pod magickú hodnotu 100 dolárov za 1 kWh kapacity batérie, ktorá má byť, podľa viacerých odborníkov, „zlomová“ a zapríčiní, že elektromobily budú konečne lacnejšie než spaľováky.

Mercedes-Benz EQE SUV s dojazdom až 590 km na jedno nabitie

Podľa Schäfera by sme sa s cenou za 1 kWh kapacity museli dostať pod hodnotu 50 dolárov, teda asi 46 €, aby sa elektromobily vyrovnali cene áut so spaľovacími motormi. Toto štádium je však ešte v nedohľadne, tvrdí technický riaditeľ automobilky Mercedes. Súčasné batériové technológie totiž nič takéto zatiaľ neumožňujú.

Carlos Tavares, šéf skupiny Stellantis, si myslí, že aj napriek znižovaniu cien elektromobilov si ho v budúcnosti jednoducho stredná vrstva nebude môcť dovoliť. Ak teda niekto hľadí na peniaze najmä z pohľadu úvodnej kúpnej ceny, pri súčasných cenovkách  elektromobilu a spaľováku by po batériovom vozidle zrejme nikdy nesiahol.

Stellantis/FonTech

V praxi tak môže vzniknúť situácia, že si obyvateľ strednej vrstvy síce stále nebude môcť dovoliť kúpiť  elektromobil, no po nástupe Euro 7 si už nebude môcť dovoliť kúpiť ani nový spaľovák – ak výrobcovia neprídu s nejakým kreatívnejším spôsobom financovania na paušál či leasing.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú