Dohady, či je lepší a ekologickejší vodíkový, alebo batériový elektromobil by sa čoskoro mohli skončiť. Dve svetové automobilky prišli s majstrovským plánom, ako premeniť plastový odpad na ekologický vodík. Na tému upozornil portál Recharge.

Vodíkové autá sú iba malý krok od toho, aby boli skutočne bezemisné. Problém je len ten, že v súčasnosti sa drvivá väčšina vodíka vyrába „špinavou“ cestou, aktuálne ho teda delíme do troch skupín. Poznáme zelený, modrý a hnedý vodík. Každý z nich sa líši tým, ako ekologicky sa získava a aké emisie jeho výroba spôsobuje

Jediným úplne ekologickým vodíkom je takzvaný zelený vodík, ktorý sa získava elektrolýzou využitím ekologickej elektrickej energie. Ak však dokážeme v dostatočnej miere produkovať elektrickú energiu, môžeme ňou rovno nabíjať batériový elektromobil a nemusíme ju plytvať na výrobu zeleného vodíka.

Zobraziť celú galériu (1)
Freepik/Pixabay (úprava redakcie)

V skratke to znamená, že táto technológia je v dnešnej dobe extrémne neefektívna, pričom odborníci odhadujú, že v najbližších desaťročiach sa svojou efektivitou ani nedostane do bodu, kedy by už bola použiteľná.

Následne tu máme modrý a hnedý vodík, ktoré sa vyrábajú zo zemného plynu, respektíve metánu a ako ich vedľajší produkt vznikajú oxidy uhlíka.

Pri hnedom vodíku sa vypúšťajú do ovzdušia, čo je asi rovnako ekologické, ako spaľovanie plynu. Pri modrom vodíku sa však oxidy zachytávajú a využívajú sa pri ďalšom spracovaní.

Japonci a Kórejci prišli s prelomovým riešením

Japonské technologické spoločnosti pod vedením Toyoty sa rozhodli vyrábať čistý a ekologický vodík z plastového odpadu. Ročne totiž krajina vyprodukuje 9,4 milióna ton takéhoto odpadu, z ktorého väčšina aj tak končí v spaľovni.

Pomocou novej technológie chcú plastový odpad zahrievať na vysokú teplotu, čím plyny rozdelia na samostatné molekuly. Týmto spôsobom je možné zachytiť vodík, ktorý je takmer 100 % čistý a môže sa tak používať ako palivo v elektromobiloch s FCV článkami.

Na zahrievanie plastového odpadu používajú plazmový „horák“, ktorý je schopný vyprodukovať teplotu od 3 500 do 4 000 stupňov Celzia. Tento proces by mal byť viac ako 5-krát ekologickejší, než získavanie v súčasnosti najčistejšieho zeleného vodíka.

Ako píše portál Econotimes, s podobnou myšlienkou získavania vodíka z plastového odpadu sa pohráva aj Hyundai, ktorý plánuje postaviť fabriku za takmer 300 miliónov eur.

Ročne dokáže táto fabrika spracovať až 100 000 ton plastového odpadu, ktorý premení na 22 000 ton čistého vodíka vhodného ako palivo pre vodíkové automobily. Aj Hyundai plánuje pri tomto procese využiť systém pyrolýzy plastov, teda ich splyňovanie.

Zelený vodík vyrobíme aj na Slovensku

V Topoľčanoch by mala vyrásť prevádzka na výrobu zeleného vodíka elektrolýzou vody. Ako vyplýva zo zámeru predloženého na posúdenie vplyvov na životné prostredie, celková výška investície sa odhaduje na 16 mil. eur. S výstavbou by sa mohlo začať v budúcom roku, štart prevádzky sa odhaduje v roku 2023. Maximálna ročná kapacita by mala byť približne 1 250 ton vodíka.

Freepik

Plánovaný areal pre výrobu je v severovýchodnej časti mesta Topolčany a nadväzuje na existujúci areál firmy TeHo Topolčany. V ňom je od roku 2011 umiestnená prevádzka teplárne mesta Topolčany. „Navrhovaná technologická linka bude slúžiť na výrobu vodíka z elektrickej energie vyrobenej z OZE (biomasa), ktorá sa vyrába spoločne s teplom v kogeneračnej jednotke TeHo Topolčany,“ uvádza sa v materiáli.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú