Majstrovský plán: Využijeme najväčší ekologický odpad ľudstva. Z vodíkových áut spraví ultimátny druh pohonu
Dohady, či je lepší a ekologickejší vodíkový, alebo batériový elektromobil by sa čoskoro mohli skončiť. Dve svetové automobilky prišli s majstrovským plánom, ako premeniť plastový odpad na ekologický vodík. Na tému upozornil portál Recharge.
Vodíkové autá sú iba malý krok od toho, aby boli skutočne bezemisné. Problém je len ten, že v súčasnosti sa drvivá väčšina vodíka vyrába „špinavou“ cestou, aktuálne ho teda delíme do troch skupín. Poznáme zelený, modrý a hnedý vodík. Každý z nich sa líši tým, ako ekologicky sa získava a aké emisie jeho výroba spôsobuje
Jediným úplne ekologickým vodíkom je takzvaný zelený vodík, ktorý sa získava elektrolýzou využitím ekologickej elektrickej energie. Ak však dokážeme v dostatočnej miere produkovať elektrickú energiu, môžeme ňou rovno nabíjať batériový elektromobil a nemusíme ju plytvať na výrobu zeleného vodíka.

V skratke to znamená, že táto technológia je v dnešnej dobe extrémne neefektívna, pričom odborníci odhadujú, že v najbližších desaťročiach sa svojou efektivitou ani nedostane do bodu, kedy by už bola použiteľná.
Následne tu máme modrý a hnedý vodík, ktoré sa vyrábajú zo zemného plynu, respektíve metánu a ako ich vedľajší produkt vznikajú oxidy uhlíka.
Pri hnedom vodíku sa vypúšťajú do ovzdušia, čo je asi rovnako ekologické, ako spaľovanie plynu. Pri modrom vodíku sa však oxidy zachytávajú a využívajú sa pri ďalšom spracovaní.
Japonci a Kórejci prišli s prelomovým riešením
Japonské technologické spoločnosti pod vedením Toyoty sa rozhodli vyrábať čistý a ekologický vodík z plastového odpadu. Ročne totiž krajina vyprodukuje 9,4 milióna ton takéhoto odpadu, z ktorého väčšina aj tak končí v spaľovni.
Pomocou novej technológie chcú plastový odpad zahrievať na vysokú teplotu, čím plyny rozdelia na samostatné molekuly. Týmto spôsobom je možné zachytiť vodík, ktorý je takmer 100 % čistý a môže sa tak používať ako palivo v elektromobiloch s FCV článkami.
Na zahrievanie plastového odpadu používajú plazmový „horák“, ktorý je schopný vyprodukovať teplotu od 3 500 do 4 000 stupňov Celzia. Tento proces by mal byť viac ako 5-krát ekologickejší, než získavanie v súčasnosti najčistejšieho zeleného vodíka.
Ako píše portál Econotimes, s podobnou myšlienkou získavania vodíka z plastového odpadu sa pohráva aj Hyundai, ktorý plánuje postaviť fabriku za takmer 300 miliónov eur.
Ročne dokáže táto fabrika spracovať až 100 000 ton plastového odpadu, ktorý premení na 22 000 ton čistého vodíka vhodného ako palivo pre vodíkové automobily. Aj Hyundai plánuje pri tomto procese využiť systém pyrolýzy plastov, teda ich splyňovanie.
Zelený vodík vyrobíme aj na Slovensku
V Topoľčanoch by mala vyrásť prevádzka na výrobu zeleného vodíka elektrolýzou vody. Ako vyplýva zo zámeru predloženého na posúdenie vplyvov na životné prostredie, celková výška investície sa odhaduje na 16 mil. eur. S výstavbou by sa mohlo začať v budúcom roku, štart prevádzky sa odhaduje v roku 2023. Maximálna ročná kapacita by mala byť približne 1 250 ton vodíka.

Plánovaný areal pre výrobu je v severovýchodnej časti mesta Topolčany a nadväzuje na existujúci areál firmy TeHo Topolčany. V ňom je od roku 2011 umiestnená prevádzka teplárne mesta Topolčany. „Navrhovaná technologická linka bude slúžiť na výrobu vodíka z elektrickej energie vyrobenej z OZE (biomasa), ktorá sa vyrába spoločne s teplom v kogeneračnej jednotke TeHo Topolčany,“ uvádza sa v materiáli.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Poplach na západnom Slovensku. V budove našli vysoko výbušnú kyselinu
PREMIUMZimná dovolenka sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru. Európsky preukaz zdravotného poistenia Slovákom nestačí

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

Brusel odklepol bezprecedentných 90 miliárd pre Ukrajinu. Slovensko si vyjednalo výnimku

400 miliónov dolárov v troskách? Ukrajinské „podmorské dieťa“ malo zasiahnuť jednu z najcennejších ruských ponoriek
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie. Veľmoci rozmiestňujú rakety a chrlia vyhrážky
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
Historický moment na mori: Japonsko spúšťa prvú autonómnu osobnú loď na svete
Prísna regulácia AI narazila. Európska komisia urobila krok, ktorý nikto nečakal
Putin uráža európskych lídrov, Poľsko odpovedá ostrým nasadením Patriotov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Poplach na západnom Slovensku. V budove našli vysoko výbušnú kyselinu
PREMIUMZimná dovolenka sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru. Európsky preukaz zdravotného poistenia Slovákom nestačí

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

Brusel odklepol bezprecedentných 90 miliárd pre Ukrajinu. Slovensko si vyjednalo výnimku

