Majstrovský plán: Využijeme najväčší ekologický odpad ľudstva. Z vodíkových áut spraví ultimátny druh pohonu
Dohady, či je lepší a ekologickejší vodíkový, alebo batériový elektromobil by sa čoskoro mohli skončiť. Dve svetové automobilky prišli s majstrovským plánom, ako premeniť plastový odpad na ekologický vodík. Na tému upozornil portál Recharge.
Vodíkové autá sú iba malý krok od toho, aby boli skutočne bezemisné. Problém je len ten, že v súčasnosti sa drvivá väčšina vodíka vyrába „špinavou“ cestou, aktuálne ho teda delíme do troch skupín. Poznáme zelený, modrý a hnedý vodík. Každý z nich sa líši tým, ako ekologicky sa získava a aké emisie jeho výroba spôsobuje
Jediným úplne ekologickým vodíkom je takzvaný zelený vodík, ktorý sa získava elektrolýzou využitím ekologickej elektrickej energie. Ak však dokážeme v dostatočnej miere produkovať elektrickú energiu, môžeme ňou rovno nabíjať batériový elektromobil a nemusíme ju plytvať na výrobu zeleného vodíka.

V skratke to znamená, že táto technológia je v dnešnej dobe extrémne neefektívna, pričom odborníci odhadujú, že v najbližších desaťročiach sa svojou efektivitou ani nedostane do bodu, kedy by už bola použiteľná.
Následne tu máme modrý a hnedý vodík, ktoré sa vyrábajú zo zemného plynu, respektíve metánu a ako ich vedľajší produkt vznikajú oxidy uhlíka.
Pri hnedom vodíku sa vypúšťajú do ovzdušia, čo je asi rovnako ekologické, ako spaľovanie plynu. Pri modrom vodíku sa však oxidy zachytávajú a využívajú sa pri ďalšom spracovaní.
Japonci a Kórejci prišli s prelomovým riešením
Japonské technologické spoločnosti pod vedením Toyoty sa rozhodli vyrábať čistý a ekologický vodík z plastového odpadu. Ročne totiž krajina vyprodukuje 9,4 milióna ton takéhoto odpadu, z ktorého väčšina aj tak končí v spaľovni.
Pomocou novej technológie chcú plastový odpad zahrievať na vysokú teplotu, čím plyny rozdelia na samostatné molekuly. Týmto spôsobom je možné zachytiť vodík, ktorý je takmer 100 % čistý a môže sa tak používať ako palivo v elektromobiloch s FCV článkami.
Na zahrievanie plastového odpadu používajú plazmový „horák“, ktorý je schopný vyprodukovať teplotu od 3 500 do 4 000 stupňov Celzia. Tento proces by mal byť viac ako 5-krát ekologickejší, než získavanie v súčasnosti najčistejšieho zeleného vodíka.
Ako píše portál Econotimes, s podobnou myšlienkou získavania vodíka z plastového odpadu sa pohráva aj Hyundai, ktorý plánuje postaviť fabriku za takmer 300 miliónov eur.
Ročne dokáže táto fabrika spracovať až 100 000 ton plastového odpadu, ktorý premení na 22 000 ton čistého vodíka vhodného ako palivo pre vodíkové automobily. Aj Hyundai plánuje pri tomto procese využiť systém pyrolýzy plastov, teda ich splyňovanie.
Zelený vodík vyrobíme aj na Slovensku
V Topoľčanoch by mala vyrásť prevádzka na výrobu zeleného vodíka elektrolýzou vody. Ako vyplýva zo zámeru predloženého na posúdenie vplyvov na životné prostredie, celková výška investície sa odhaduje na 16 mil. eur. S výstavbou by sa mohlo začať v budúcom roku, štart prevádzky sa odhaduje v roku 2023. Maximálna ročná kapacita by mala byť približne 1 250 ton vodíka.

Plánovaný areal pre výrobu je v severovýchodnej časti mesta Topolčany a nadväzuje na existujúci areál firmy TeHo Topolčany. V ňom je od roku 2011 umiestnená prevádzka teplárne mesta Topolčany. „Navrhovaná technologická linka bude slúžiť na výrobu vodíka z elektrickej energie vyrobenej z OZE (biomasa), ktorá sa vyrába spoločne s teplom v kogeneračnej jednotke TeHo Topolčany,“ uvádza sa v materiáli.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Po summite prichádza tvrdý odkaz z Bruselu: „Slovensko, Česko a Maďarsko nemusia platiť. Zaplatia politicky“

Rusko vysiela varovné signály ďalšej krajine: V dokumente používa rovnaké slová ako pred inváziou na Ukrajinu

Polárny vortex zasiahne v plnej sile. Slovensko čaká zlom, prichádza rapídne ochladenie

Zima ešte nepovedala posledné slovo: Na Slovensko prichádzajú mrazy a intenzívne sneženie (PREDPOVEĎ)

Za diaľničnú známku zaplatíš len 4 eurá. Dovolenka k moru ťa budúci rok vyjde oveľa lacnejšie
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Nepríjemnosť pre Putina. Čoraz viac obyvateľov európskeho štátu podporuje vyslanie vojakov na Ukrajinu
Turci riešia nepríjemné incidenty v krajine. Rusi im posielajú bezpilotné „darčeky“
Musk opäť posunul technológiu dopredu. Tesla predstavila verejnosti humanoida
Ukrajina môže uloviť ďalšie ruské klenoty. Moskva poslala vojakom dva strategické zbrane
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Po summite prichádza tvrdý odkaz z Bruselu: „Slovensko, Česko a Maďarsko nemusia platiť. Zaplatia politicky“

Rusko vysiela varovné signály ďalšej krajine: V dokumente používa rovnaké slová ako pred inváziou na Ukrajinu

Polárny vortex zasiahne v plnej sile. Slovensko čaká zlom, prichádza rapídne ochladenie

Zima ešte nepovedala posledné slovo: Na Slovensko prichádzajú mrazy a intenzívne sneženie (PREDPOVEĎ)

