Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Podiel predajov čisto elektrických vozidiel na Slovensku sa pohybuje na úrovni okolo 2 %, no v posledných mesiacoch zaznamenali registrácie elektromobilov klesajúci trend. Ako uvádzajú dáta Zväzu automobilového priemyslu SR, v mesiaci február sa na Slovensku zaregistrovalo najmenej nových elektromobilov za posledný rok.

Je pravdou, že predaje elektromobilov na Slovensku sú ešte stále tak mizerné, že iba ťažko sa z nich dá urobiť relevantná štatistika, či ich popularita u nás rastie, alebo klesá. Za posledných 12 mesiacov sa na Slovensku každý mesiac predalo zhruba 80-150 čistých elektromobilov. Vo februári ich bolo dokonca iba 79, pričom tvorili 1,19 % podiel z celkových registrácií osobných automobilov.

Ľudia paradoxne uprednostňujú aj drahší pohon

V prípade elektromobilov je pre Slovákov najväčším problémom stále cena. Paradoxom ale je, že Slováci omnoho viac nakupovali plug-in hybridné vozidlá, ktoré sa už cenovo vyrovnávajú elektromobilom.

Fontech / unsplash

Vo februári sa u nás registrovalo až 121 benzínových plug-in hybridov. Autá na benzín (aj v kombinácii s hybridným elektrickým pohonom či hybridným LPG pohonom) sú medzi Slovákmi najpopulárnejšie, pričom vo februári tvorili takmer 80 % podiel všetkých registrácií osobných vozidiel.

Dobrou správou je, že naftové motorizácie tvorili menej než 20 % z celkových registrácií v minulom mesiaci. Menej než 2 % podiel elektromobilov je ale obrovským sklamaním a radíme sa tým na chvost Európy v pribúdaní elektromobilov.

Za európskym priemerom sme výrazne pozadu

Podiel elektromobilov v Európe medziročne výrazne narástol, no Slovensko je na tom voči európskemu priemeru biedne. Až 12,1 % predaných áut v Európe bolo čisto elektrických. Medziročný nárast v rámci Európskej únie predstavuje 28 %, čiže tempo elektrifikácie sa výrazne zrýchľuje.

ACEA/Screenshot

Minulý rok sa u nás zaregistrovalo 1 391 elektrických vozidiel, pričom v roku 2021 to bolo len 1 105. Medziročný nárast na Slovensku teda predstavuje 25,8 %. Problém ale spočíva v nízkom počte registrácií, kvôli čomu vyše 25 % medziročný nárast takmer nič neznamená.

Pre masívny nástup elektromobilov máme takmer ideálne podmienky

V septembri minulého roka portál Euractiv zverejnil informácie týkajúce sa nabíjacej infraštruktúry v Európe. Podľa týchto dát na tom Slovensko nie je až tak zle a v jednej kategórii je dokonca absolútnym lídrom. V skutočnosti však dáta skresľuje veľmi nepríjemný fakt.

V inštalovanom výkone v pomere k počtu elektromobilov sme absolútnym európskym lídrom. Na jeden elektromobil nám prislúcha 16 kW inštalovaného výkonu a na druhom mieste je Lotyšsko s 11 kW. Európsky líder v oblasti elektromobility, Holandsko, má priemerný inštalovaný výkon len 6 kW na elektromobil.

Táto štatistika ukazuje fakt, že elektromobily na Slovensku nie sú veľmi populárne a nabíjacia infraštruktúra je v skutočnosti predimenzovaná. V pomere rýchlonabíjačiek a pomalších AC stojanov takisto patríme k špičke Európy, čo ale nemusí byť vždy výhoda.

Až 45 % našich nabíjačiek predstavujú rýchlonabíjacie stojany, pričom v Holandsku je to iba 2,5 %. To ale znamená, že na Slovensku chýba infraštruktúra v mestách. Rýchlonabíjačky sa väčšinou nachádzajú pri diaľniciach a parkoviskách veľkých supermarketov. Pomalšie AC stojany by naopak mohli využívať bežní ľudia počas toho, ako sú v práci.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú