Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Inovatívny britský startup Bellwether Industries z Londýna sa so svetom podelil o svoj test prototypu elektrického VTOLu, ktorým chcú preraziť vo svete osobnej leteckej dopravy na krátke vzdialenosti, informuje Interesting Engineering. Lietajúce auto Volar vyzerá úžasne, má však zopár nedostatkov.

Je rýchly a ekologický

Jedná sa o vôbec prvý voľný let tohto prototypu, ktorý je menší než plánovaný produkt. Firma Bellwether Industries sľubuje rýchlosť až takmer 220 km/h a výdrž batérie 90 minút, teoreticky tak dokáže stroj doletieť do vzdialenosti vyše 300 km, čo je v oblasti mašín typu eVTOL veľmi dobré číslo.

Celkovo sa však firma o veľké množstvo detailov a špecifikácií nepodelila a je možné, že ešte ani jej zamestnanci presne nevedia, aké parametre lietajúce auto Volar dosiahne. Na trh má prísť ako osobný dopravný prostriedok v roku 2028 a firma sľubuje ekologický spôsob dopravy.

Ekologickosť takejto formy dopravy ale ostáva otázna a to aj s elektrickým pohonom. Aj v prípade využitia elektrickej energie z obnoviteľných zdrojov je totiž diskutabilná uhlíková stopa, ktorú zanechá výroba takéhoto stroja – ten musí byť čo najľahší.

Plnohodnotný stroj je ešte ďaleko

Startup síce intenzívne napreduje, no od reálne použiteľného stroja je ešte pomerne ďaleko. Počas testovacieho letu totiž zmenšený Volar vyletel do výšky pod 4 m a dosiahol maximálnu rýchlosť 40 km/h.

Bellwether Industries

Počas letu pritom pôsobil neisto a roztrasene, čo je do istej miery spôsobené aj jeho veľkosťou. Firma však prízvukuje, že sa jedná len o vývojový prototyp a je preto samozrejmé, že neskoršie verzie budú oveľa stabilnejšie a v konečnom dôsledku aj väčšie – Volar má dosiahnuť šírku až 3,2 m a odviezť 5 osôb a pri vzlete má vážiť maximálne 600 kg, píše New Atlas.

Finálny produkt dokáže letieť do výšky okolo 900 m a na rozdiel od množstva iných pripravovaných strojov tohto typu sa oveľa viac podobá na futuristické auto, než na eVTOL.

Zároveň však v porovnaní s inými konceptmi ponúka oveľa väčšiu kapacitu – eVTOly vo väčšine prípadov poskytujú len jedno až dve miesta na sedenie.

Bellwether Industries

S pilotom to nepôjde

Vlastný eVTOL chce postaviť dokonca aj Elon Musk, na takýto projekt mu ale neostáva čas a energia. Napriek veľkým pokrokom v tejto oblasti ale ostáva otázna jej udržateľnosť.

Aj v prípade vyriešenia hlučnosti je totiž pomerne riskantné vypustiť do vzduchu, obzvlášť v mestách, množstvo pilotov s podobnými strojmi. Ideálnym riešením je prepojenie všetkých takýchto strojov pomocou cloudu a ich vybavenie schopnosťou autonómneho letu.

Bellwether Industries

Či však k niečomu podobnému dôjde je otázne a najbližšie roky ukážu, či sa predpoveď firmy naplní – očakáva totiž, že v najbližších 10 rokoch dôjde k veľkému pokroku v tejto forme dopravy.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú