Spoločnosť Boom Supersonic sídliaca v Spojených štátoch oslavuje ďalší úspešný test svojho testovacieho lietadla XB-1, ku ktorému došlo začiatkom tohto roka. Podľa LiveScience sa firme takmer podarilo prekonať rýchlosť zvuku a vývojový prototyp chce ďalej vylepšovať, až kým nebude pripravená začať so stavbou dlho očakávaného nadzvukového lietadla Boom Overture.

Do rýchlosti zvuku ostávalo pár kilometrov

Dňa 10. januára 2025 XB-1 dosiahol rýchlosť 1 172 km/h (Mach 0,95) počas letu vo výške 8 986 metrov. Na rozdiel od predchádzajúceho testu, ktorý prebiehal vo vyšších nadmorských výškach s nižším tlakom vzduchu, tento let preukázal schopnosť lietadla zvládnuť mimoriadne vysoké dynamické zaťaženie v nižších vrstvách atmosféry.

Pri tejto výške a rýchlosti lietadlo zaznamenalo ekvivalentnú rýchlosť prúdenia vzduchu 383 uzlov (približne 709 km/h), čo predstavuje extrémne podmienky, ktoré sa už počas komerčných letov vo vyšších vrstvách atmosféry nebudú opakovať. Tento test potvrdil robustnosť konštrukcie lietadla a jeho ovládateľnosť pri prechode na nadzvukové rýchlosti.

Boom Supersonic plánuje, že XB-1 dosiahne a prekročí Mach 1 už v roku 2025. Táto fáza testovania zahŕňa postupné zvyšovanie rýchlosti a nadmorskej výšky, aby sa minimalizovali riziká a zabezpečila bezpečnosť pilota.

Výkon ešte porastie

„Druhá polovica našej testovacej kampane je zameraná na postupné rozširovanie výkonových limitov XB-1 v oblasti výšky a rýchlosti, až kým nevytvoríme ten charakteristický sonický tresk,“ uviedol Nick Sheryka, hlavný inžinier letových testov.

Prototyp XB-1 však nie je určený na komerčné lety. Jeho hlavným cieľom je testovanie technológií a aerodynamických riešení pre nadchádzajúce lietadlo Boom Overture. Overture má byť plne funkčný nadzvukový komerčný stroj, ktorý pojme 64 až 80 pasažierov. Spoločnosť očakáva, že tieto lietadlá budú schopné skrátiť transatlantické lety, ako je napríklad trasa Londýn – Newark, na neuveriteľné 3 hodiny a 30 minút.

Podobne ako SpaceX využíva menšie rakety na testovanie technológií pre svoje väčšie projekty, XB-1 slúži ako platforma na testovanie kľúčových inovácií. Boom Supersonic týmto demonštruje odhodlanie priniesť nadzvukové lietanie späť na mapu leteckej dopravy a spraviť ho dostupným pre širokú verejnosť už v 30. rokoch tohto storočia.

Začalo odpočítavanie

Do prvého nadzvukového letu spomínaného testovacieho lietadla XB-1 ostáva necelých päť dní a odpočítavanie do tohto míľnika už firma zverejnila aj na svojej webovej stránke. Okrem štruktúry Boom Supersonic testuje aj pohon a aerodynamiku, ktorá bude obzvlášť dôležitá pre nové nadzvukové dopravné lietadlá. Problém strojov ako Concorde bol hluk, ktorý pri nadzvukovom lete spôsobovali.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP