Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
Donedávna sa elektrické pohony spájali skôr s osobnými autami, mestskou dopravou alebo ľahkou technikou. Teraz však elektromobilita preniká aj do segmentov, ktoré sa považovali za nedobytné územie spaľovacích motorov. Najnovším dôkazom je predstavenie prvého sériovo vyrábaného batériového pásového bagra Liebherr R 920 G8-E, ktorý mal svoju premiéru na veľtrhu Bauma 2025. O téme informoval portál Elctrek.
Tichý obor bez emisií
R 920 G8-E patrí do kategórie 20-tonových pásových bagrov a bol navrhnutý tak, aby priniesol rovnaký výkon ako jeho dieselové náprotivky. V praxi to znamená, že stroj zvládne rovnaké úlohy bez obmedzení, ale navyše úplne bez lokálnych emisií a s výrazne nižšou hlučnosťou. To ho predurčuje na prácu v mestách, pri rekonštrukciách v hustej zástavbe alebo v podzemných priestoroch, kde sú výfukové plyny neprípustné.
Pod kapotou ponúka R 920 G8-E výkon 115 kW pri prevádzkovej hmotnosti 20 900 kg a štandardnom objeme lyžice 0,7 m³. Vybavený je vysokonapäťovou batériou s kapacitou 188 kWh alebo 282 kWh, čo mu umožňuje pracovať 6 až 8 hodín bez medzidobíjania, prípadne až 10 hodín pri hodinovom rýchlonabíjaní výkonom 150 kW.
Nabíjanie je možné nielen cez DC konektor s maximálnym výkonom 150 kW, ale aj cez AC nabíjačku s výkonom 44 kW.
Nová úroveň ovládania
Okrem elektrického pohonu prichádza novinka aj v kabíne. Liebherr vybavil R 920 G8-E systémom INTUSI (INTuitive USer Interface), ktorý spája inteligentnú logiku ovládania s prvkami strojového učenia. Operátor má k dispozícii plne prispôsobiteľné ovládacie rozhranie, ktoré si môže prenášať medzi rôznymi strojmi značky – od nakladačov až po nákladné autá.
Nová kabína ponúka panoramatický výhľad, ergonomické pracovisko a množstvo úložného priestoru, pričom nechýbajú pokročilé systémy ako 3D riadenie stroja, vážiaci systém či 360° kamera Skyview.
Systém ponúka hmatovú spätnú väzbu, ktorá vibráciami upozorní na prekročenie dynamických limitov, optické LED signály na joystickoch, automatickú detekciu ruky obsluhy a mini-joystick na rýchlu navigáciu v menu. To všetko má zlepšiť bezpečnosť, komfort a efektivitu práce.
Signál pre celý sektor
Liebherr už v minulosti experimentoval s elektrifikáciou, napríklad pri obrovských ťahačoch alebo 6 MW rýchlonabíjačkách, ale stredne veľká technika prechádzala na elektrinu pomalšie. Uvedenie R 920 G8-E preto vysiela jasný signál: elektrifikácia nie je len ekologická výhoda, ale aj praktické riešenie pre náročné pracovné prostredia.
Ak sa tento model osvedčí v praxi, je pravdepodobné, že elektrické pohony sa rýchlo rozšíria aj do ďalších kategórií strojov. Pre stavebníctvo a ťažký priemysel by to mohol byť začiatok novej éry, kde ticho a nulové emisie nebudú výnimkou, ale štandardom.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla môže zažiť revolúciu. Panasonic chystá batériu, ktorá by automobilke dala extrémnu výhodu
Z Bratislavy do Paríža na jedno nabitie. Nový systém Mahle je gigantická zmena pre elektromobily
Čínska sci-fi technológia skolabovala. Dve lietajúce vozidlá sa zrazili vo vzduchu, pasažier skončil v nemocnici
Známa automobilka predstavila nový motocykel pre Európu. Má jedinečný pohon a stojí obrovské peniaze
Porsche elektromobilom neverí. Chce naďalej vyrábať spaľováky, spolieha sa na palivo budúcnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Danko: Kotlár je srdciar, neodstúpi a ani nebude odvolaný. Ja túto vládu nemôžem položiť
Boris Zala: Nikto relevantný sa v Smere nenachádza, označenie SD by mali odstrániť
Slovensko hlási 25 % nárast zákernej choroby. Ženy postihuje trikrát častejšie ako mužov
Zuzana ťa vezme na jesennú „špacírku“ po 3 európskych metropolách. Odhalila TOP miesta, ktoré Slováci obchádzajú (ROZHOVOR)
Historický krok: Británia, Kanada a Austrália uznali Palestínsky štát
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Z Bratislavy do Paríža na jedno nabitie. Nový systém Mahle je gigantická zmena pre elektromobily
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Tesla môže zažiť revolúciu. Panasonic chystá batériu, ktorá by automobilke dala extrémnu výhodu
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
-
- Z Bratislavy do Paríža na jedno nabitie. Nový systém Mahle je gigantická zmena pre elektromobily
- Tesla môže zažiť revolúciu. Panasonic chystá batériu, ktorá by automobilke dala extrémnu výhodu
- Známa automobilka predstavila nový motocykel pre Európu. Má jedinečný pohon a stojí obrovské peniaze
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Diplomacia so Západom v slepej uličke. Táto krajina sa vyhlásila za jadrovú veľmoc, sympatizuje s Ruskom
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Slováci podľahli veľkej zbytočnosti. Ak robíš toto pri používaní AI, ide o veľký omyl a bude ťa zavádzať
Luxusná ikona spomaľuje elektrickú revolúciu. Porsche necháva spaľováky dýchať ďalej
Cestovanie po Európe skomplikoval masívny kyberútok. Letiská zápasia s chaosom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP