Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
Donedávna sa elektrické pohony spájali skôr s osobnými autami, mestskou dopravou alebo ľahkou technikou. Teraz však elektromobilita preniká aj do segmentov, ktoré sa považovali za nedobytné územie spaľovacích motorov. Najnovším dôkazom je predstavenie prvého sériovo vyrábaného batériového pásového bagra Liebherr R 920 G8-E, ktorý mal svoju premiéru na veľtrhu Bauma 2025. O téme informoval portál Elctrek.
Tichý obor bez emisií
R 920 G8-E patrí do kategórie 20-tonových pásových bagrov a bol navrhnutý tak, aby priniesol rovnaký výkon ako jeho dieselové náprotivky. V praxi to znamená, že stroj zvládne rovnaké úlohy bez obmedzení, ale navyše úplne bez lokálnych emisií a s výrazne nižšou hlučnosťou. To ho predurčuje na prácu v mestách, pri rekonštrukciách v hustej zástavbe alebo v podzemných priestoroch, kde sú výfukové plyny neprípustné.
Pod kapotou ponúka R 920 G8-E výkon 115 kW pri prevádzkovej hmotnosti 20 900 kg a štandardnom objeme lyžice 0,7 m³. Vybavený je vysokonapäťovou batériou s kapacitou 188 kWh alebo 282 kWh, čo mu umožňuje pracovať 6 až 8 hodín bez medzidobíjania, prípadne až 10 hodín pri hodinovom rýchlonabíjaní výkonom 150 kW.
Nabíjanie je možné nielen cez DC konektor s maximálnym výkonom 150 kW, ale aj cez AC nabíjačku s výkonom 44 kW.
Nová úroveň ovládania
Okrem elektrického pohonu prichádza novinka aj v kabíne. Liebherr vybavil R 920 G8-E systémom INTUSI (INTuitive USer Interface), ktorý spája inteligentnú logiku ovládania s prvkami strojového učenia. Operátor má k dispozícii plne prispôsobiteľné ovládacie rozhranie, ktoré si môže prenášať medzi rôznymi strojmi značky – od nakladačov až po nákladné autá.
Nová kabína ponúka panoramatický výhľad, ergonomické pracovisko a množstvo úložného priestoru, pričom nechýbajú pokročilé systémy ako 3D riadenie stroja, vážiaci systém či 360° kamera Skyview.
Systém ponúka hmatovú spätnú väzbu, ktorá vibráciami upozorní na prekročenie dynamických limitov, optické LED signály na joystickoch, automatickú detekciu ruky obsluhy a mini-joystick na rýchlu navigáciu v menu. To všetko má zlepšiť bezpečnosť, komfort a efektivitu práce.
Signál pre celý sektor
Liebherr už v minulosti experimentoval s elektrifikáciou, napríklad pri obrovských ťahačoch alebo 6 MW rýchlonabíjačkách, ale stredne veľká technika prechádzala na elektrinu pomalšie. Uvedenie R 920 G8-E preto vysiela jasný signál: elektrifikácia nie je len ekologická výhoda, ale aj praktické riešenie pre náročné pracovné prostredia.
Ak sa tento model osvedčí v praxi, je pravdepodobné, že elektrické pohony sa rýchlo rozšíria aj do ďalších kategórií strojov. Pre stavebníctvo a ťažký priemysel by to mohol byť začiatok novej éry, kde ticho a nulové emisie nebudú výnimkou, ale štandardom.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nové MG obracia plug-in hybridy naruby: Luxusná kabína, nízka spotreba a cena, ktorú nečakáš
Najrýchlejší Model Y v histórii prichádza aj k nám. Takáto je cena modelu Perfomance pre Slovákov
Vlaky budúcnosti dostali veľký upgrade. Pri 400 km/h sú úspornejšie než kedykoľvek predtým
Automobilky zdvihli varovný prst. EÚ ich vedie do záhuby, kontroverzný návrh ohrozuje priemysel
Už žiadne pokuty, rovno ti vezmú auto. Susedná krajina spustila extrémne prísny zákon
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Hrozí kolaps Golfského prúdu, varujú vedci: Európu čakajú extrémne zimy, suchá a stúpajúce hladiny morí
Vedci porovnali kávu, zelený čaj a matchu. Jeden nápoj naštartuje mozog lepšie než všetky ostatné
TOP 5 luxusných áut pod 10 000 eur: Slovenské autobazáry skrývajú klenoty ako Audi či Mercedes
Na Slovensko sa rúti silná búrková vlna. Meteorológovia odhalili, kto je v ohrození najviac (PREDPOVEĎ)
Japonská nutričná poradkyňa odhaľuje 6 potravín pre dlhovekosť. Väčšinu kúpiš aj na Slovensku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Už žiadne pokuty, rovno ti vezmú auto. Susedná krajina spustila extrémne prísny zákon
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka prevzala moc nad známym nemeckým gigantom
- Vlaky budúcnosti dostali veľký upgrade. Pri 400 km/h sú úspornejšie než kedykoľvek predtým
- Volkswagen náramne vylepší svoje najlepšie SUV. Dostane nový pohon a prekvapivo nízku cenu
-
- Už žiadne pokuty, rovno ti vezmú auto. Susedná krajina spustila extrémne prísny zákon
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Volkswagen náramne vylepší svoje najlepšie SUV. Dostane nový pohon a prekvapivo nízku cenu
- Z Európy ich už nič nevyženie. Čínska automobilka prevzala moc nad známym nemeckým gigantom
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
-
- Už žiadne pokuty, rovno ti vezmú auto. Susedná krajina spustila extrémne prísny zákon
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
POZOR: Obľúbeného AI chatbota zneužili podvodníci a od ľudí žiadajú obrovské sumy
Rusko zatlačili k zúfalému kroku. Benzínová kríza je na spadnutie, ceny palív lámu rekordy
Brusel riskuje všetko. EÚ hrozí strata vplyvu v kľúčovom rozhodovaní o budúcnosti planéty
Obrovský asteroid môže naraziť do Mesiaca. Zem čaká najväčší vesmírny dážď za 5 000 rokov
Ázijská mocnosť si zahráva s ohňom. Chce extrémne zvýšiť produkciu kľúčovej veci na vývoj AI
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP