Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
Donedávna sa elektrické pohony spájali skôr s osobnými autami, mestskou dopravou alebo ľahkou technikou. Teraz však elektromobilita preniká aj do segmentov, ktoré sa považovali za nedobytné územie spaľovacích motorov. Najnovším dôkazom je predstavenie prvého sériovo vyrábaného batériového pásového bagra Liebherr R 920 G8-E, ktorý mal svoju premiéru na veľtrhu Bauma 2025. O téme informoval portál Elctrek.
Tichý obor bez emisií
R 920 G8-E patrí do kategórie 20-tonových pásových bagrov a bol navrhnutý tak, aby priniesol rovnaký výkon ako jeho dieselové náprotivky. V praxi to znamená, že stroj zvládne rovnaké úlohy bez obmedzení, ale navyše úplne bez lokálnych emisií a s výrazne nižšou hlučnosťou. To ho predurčuje na prácu v mestách, pri rekonštrukciách v hustej zástavbe alebo v podzemných priestoroch, kde sú výfukové plyny neprípustné.
Pod kapotou ponúka R 920 G8-E výkon 115 kW pri prevádzkovej hmotnosti 20 900 kg a štandardnom objeme lyžice 0,7 m³. Vybavený je vysokonapäťovou batériou s kapacitou 188 kWh alebo 282 kWh, čo mu umožňuje pracovať 6 až 8 hodín bez medzidobíjania, prípadne až 10 hodín pri hodinovom rýchlonabíjaní výkonom 150 kW.
Nabíjanie je možné nielen cez DC konektor s maximálnym výkonom 150 kW, ale aj cez AC nabíjačku s výkonom 44 kW.
Nová úroveň ovládania
Okrem elektrického pohonu prichádza novinka aj v kabíne. Liebherr vybavil R 920 G8-E systémom INTUSI (INTuitive USer Interface), ktorý spája inteligentnú logiku ovládania s prvkami strojového učenia. Operátor má k dispozícii plne prispôsobiteľné ovládacie rozhranie, ktoré si môže prenášať medzi rôznymi strojmi značky – od nakladačov až po nákladné autá.
Nová kabína ponúka panoramatický výhľad, ergonomické pracovisko a množstvo úložného priestoru, pričom nechýbajú pokročilé systémy ako 3D riadenie stroja, vážiaci systém či 360° kamera Skyview.
Systém ponúka hmatovú spätnú väzbu, ktorá vibráciami upozorní na prekročenie dynamických limitov, optické LED signály na joystickoch, automatickú detekciu ruky obsluhy a mini-joystick na rýchlu navigáciu v menu. To všetko má zlepšiť bezpečnosť, komfort a efektivitu práce.
Signál pre celý sektor
Liebherr už v minulosti experimentoval s elektrifikáciou, napríklad pri obrovských ťahačoch alebo 6 MW rýchlonabíjačkách, ale stredne veľká technika prechádzala na elektrinu pomalšie. Uvedenie R 920 G8-E preto vysiela jasný signál: elektrifikácia nie je len ekologická výhoda, ale aj praktické riešenie pre náročné pracovné prostredia.
Ak sa tento model osvedčí v praxi, je pravdepodobné, že elektrické pohony sa rýchlo rozšíria aj do ďalších kategórií strojov. Pre stavebníctvo a ťažký priemysel by to mohol byť začiatok novej éry, kde ticho a nulové emisie nebudú výnimkou, ale štandardom.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Batériu majú dobitú za pár sekúnd. V Prahe spustili trik na expresné nabitie elektromobilov
Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
Musk tvrdil, že prežije apokalypsu. Armáda USA našla kuriózne využitie Tesly Cybertruck
Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
Mercedes predstavil odvážny plán. Chystá sa zaplaviť trh až 30 novými modelmi
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Majitelia ich nikdy nechcú predať. TOP 6 nezničiteľných áut, ktoré Slovákom vydržia desaťročia
Najnebezpečnejšie letové trasy sveta: Na týchto miestach hrozí najväčšie riziko turbulencie
Mestá, ktoré sa najviac vyprázdnili: Slovensko má aj lokality, kde zmizla tretina obyvateľov (REBRÍČEK)
Putin sľúbil Američanom, že ukončí vojnu. Výmenou žiada úplnú kontrolu nad tromi oblasťami
POTVRDENÉ: Trump a Putin sa stretnú na Aljaške. Hovoria o výmene území a riešení vojny
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
Nagasaki sa ponorilo do ticha. Prešlo 80 rokov od okamihu, ktorý zmenil dejiny
Taliansko sa púšťa do boja so spaľovákmi. Ponúkne rekordné príspevky na elektromobily
Hranica sa mení na obrovské pódium. KĽDR pripravuje návrat hlasnej psychologickej vojny
ESET a Europol spúšťajú nový program. Má zmeniť boj proti kyberzločinu
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP