Povolenky na emisie skleníkových plynov, s ktorými sa obchoduje na európskom trhu, dosiahli v júli historické maximum s cenou 57 € za tonu emisií, informovala agentúra v tlačovej správe pre médiá.

Investovanie do emisných kvót je tak aktuálne najvýnosnejšie v porovnaní s tradičnými aktívami, ako sú zlato, nehnuteľnosti alebo akciové indexy. Podľa štúdie Top Green Investments 2021, ktorú vypracovala investičná spoločnosť Wonderinterest Trading Ltd., sa za posledných päť a pol roka hodnota emisných povoleniek zvýšila o 946 %, zatiaľ čo hodnota nehnuteľností v EÚ za rovnaké obdobie narástla o necelých 30 %, zlato o 65 % a akcie podľa indexu S&P 500 o 124 %.

Unsplash

Emisné kredity ako obrovský biznis

Emisné kredity sú niečo, čo núti automobilky vyrábať stále „zelenšie“ vozidlá, či už ide o plne elektrické automobily, alebo autá so spaľovacími motormi, u ktorých sa stále viac a viac znižujú emisie. Niektoré automobilky však stále nedokážu vyrobiť alebo predať dostatok elektrických vozidiel, a tak im chýba značné množstvo týchto kreditov.

NEPREHLIADNI
Skončí Tesle megabiznis? Automobilke odíde obrovský „zákazník“, jej príjmy sa výrazne znížia

Pri nedodržaní noriem ohľadom kreditov hrozia automobilkám obrovské pokuty. Riešením je preto ich nákup od výrobcu, ktorý ich generuje ako na bežiacom páse.

Tesla vďaka výrobe a dobrému predaju čisto elektrických vozidiel tieto kredity zhromažďuje v takom množstve, že nimi môže zásobovať hneď niekoľko ďalších automobiliek. Ako informoval Forbes, medzikvarátolové zisky z predaja emisných kreditov z roku 2020 v prípade Tesly vzrástli až o neuveriteľných 166 %. Spoločnosti teda tento zdroj príjmu priniesol v Q1 2020 viac ako 354 miliónov dolárov, čo je približne 323 miliónov eur.

Za celý minulý rok na nich Tesla zarobila takmer 1,6 miliardy dolárov, to sa však v blízkej budúcnosti môže výrazne zmeniť. Podľa informácií, na ktoré upozornil InsideEVs, totiž spoločnosť príde o svojho najväčšieho zákazníka.

Najväčší kupca emisných kreditov Tesly chystá odchod

Tým je už od roku 2019 koncern FCA, ktorý dnes už spolu s PSA patrí pod novovzniknutý Stellantis. FCA podľa portálu Automotive News zaplatil Tesle za emisné kredity doposiaľ už 2,4 miliárd dolárov.

Po zlúčení s PSA, ktoré je na tom s predajmi nízkoemisných vozidiel a elektromobilov výrazne lepšie, však už Stellantis kredity Tesly nebude potrebovať a emisné normy splní. V rozhovore pre francúzsky Le Point to uviedol výkonný riaditeľ koncernu Stellantis, Carlos Tavares.

Pre Automotive News túto informáciu potvrdil aj hovorca spoločnosti, pričom koncern má s Teslou už diskutovať o možných podmienkach „výstupu“ z viacročného kontraktu, ktorý ho k nákupu emisných kreditov zaväzuje.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú