Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Automobilka Tesla zverejnila finančnú správu za prvý kvartál v roku 2020. Podľa týchto údajov je opäť v zelených číslach a výraznú čiastku jej príjmov tvoril podľa portálu CarAndDriver predaj emisných kreditov iným automobilkám.

Emisné kredity sú niečo, čo núti automobilky vyrábať stále „zelenšie“ vozidlá, či už ide o plne elektrické automobily, alebo autá so spaľovacími motormi, u ktorých sa stále viac a viac znižujú emisie. Niektoré automobilky však stále nedokážu vyrobiť alebo predať dostatok elektrických vozidiel, a tak im chýba značné množstvo týchto emisných kreditov.

Pri nedodržaní noriem ohľadom kreditov hrozia automobilkám obrovské pokuty. Riešením je preto ich nákup od výrobcu, ktorý ich generuje ako na bežiacom páse.

Tesla vďaka výrobe a dobrému predaju čisto elektrických vozidiel tieto kredity zhromažďuje v takom množstve, že nimi môže zásobovať hneď niekoľko ďalších automobiliek. Ako informuje Forbes, medzikvarátolové zisky z predaja emisných kreditov v prípade Tesly vzrástli až o neuveriteľných 166 %. Spoločnosti teda tento zdroj príjmu priniesol v Q1 2020 viac ako 354 miliónov dolárov, čo je približne 323 miliónov eur.

SITA

Automobilky, ktoré od Tesly najviac nakupujú kredity, sú General Motors (GM) a Fiat-Chrysler (FCA). Aj keď sa jedná o pekný balík peňazí, ktoré platia automobilky Tesle, v prípade pokút by tieto sumy siahali rádovo výrazne vyššie. Automobilke FCA hrozila pokuta vo výške až 2,1 miliárd dolárov, teda 1,9 miliárd eur.

Regulačné pravidlá sa však v krajinách líšia. Niekde sa kredity získavajú na základe počtu vyrobených, alebo počtu predaných elektrických vozidiel, inde sa naopak počítajú maximálne emisie pri autách so spaľovacím motorom.

Ak teda v USA automobilka neukončí rok s dostatočným počtom predaných elektromobilov, nezíska potrebné kredity, a tak ich musí nakúpiť napríklad od Tesly, ktorá ich má prebytok. V Európe počítame emisie podľa toho, koľko gramov CO2 vyprodukuje vozidlo na jeden kilometer jazdy. Aktuálne je maximálna hodnota 95 g/km CO2.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú