Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Batérie sú stále najdrahšou zložkou celého elektromobilu a najvýraznejšie tak ovplyvňujú jeho koncovú cenu. Situácia s drahými úložiskami energie by sa mala v najbližších rokoch zmeniť, a to aj napriek miernemu rastu surovín a krátkodobému zvyšovaniu cien, informoval vo svojej analýze BloombergNEF.

Automobilky však teraz čelia ďalšej kritickej situácii. Po chýbajúcich zásobách základných prvkov ako lítia či kobaltu je aktuálne na trhu aj nedostatok grafitu pre výrobu anód batérií, informoval Reuters. Drvivú väčšinu trhu pritom ovláda Čína, odkiaľ pochádza až 70 % všetkého grafitu, ktorý je aktuálne využívaný pri výrobe záporného pólu batérií pre elektromobily.

Tesla/Freepik

Nedostatok tohto surového materiálu môže spôsobiť v cenách batérií a aj samotných elektromobilov opačný efekt, ako im predpokladali mnohí odborníci doteraz. Podľa reportu Bloomberg NEF dosahujú batérie pre elektromobily v tomto roku najnižšiu cenu za poslednú dekádu.

V porovnaní s rokom 2010 totiž ich cena klesla až o 89 % na 132 dolárov za 1 kWh, čo predstavuje kombinovanú cenu 101 dolárov za 1 kWh pri batériových článkoch a 31 dolárov za kWh pri tzv. batériovom packu. Vlani sa ešte batérie predávali za 140 dolárov za kWh.

Ceny batérií mali klesať. Kríza však môže spôsobiť opak

Pre automobilový priemysel je podľa odborníkov kľúčové, aby cena za 1 kWh batérie spadla pod 100 dolárov, čo by umožnilo ďalšie znižovanie cien elektromobilov. Vývoju situácie však nepraje hneď niekoľko dôležitých faktorov a okrem dopadov pandémie na výrobu v priemysle to ovplyvňuje práve spomenutý nedostatok základných surovín pre produkciu batérií.

Podľa konzultantskej firmy Benchmark Mineral Intelligence bude v prípade grafitu v budúcom roku výrobcom chýbať až 20-tisíc ton materiálu, čo predstavuje množstvo, s ktorým by bolo možné vyprodukovať zhruba až 250-tisíc elektromobilov.

Požiadavky automobiliek pritom neustále rastú a všetci výrobcovia sa ženú k rýchlej transformácii na elektromobilitu, čo zásadne zvyšuje dopyt po materiáloch pre výrobu batérií.

Freepik

Situácia sa má pritom ešte viac vyostriť. Kvôli nadchádzajúcim zimným olympijským hrám v Pekingu tamojšia vláda nariadila pozastavenie ťažby a obmedzí priemysel, ktorý produkuje enormné emisie, aby sa krajina mohla pochváliť aj modrou oblohou.

Na dlhší čas tak bude kvôli tomu odstavená aj ťažba grafitu, ktorú pravidelne pozastavujú tiež kvôli nízkym teplotám počas zimy.

Automobilky a výrobcovia batérií sa momentálne na trhu „bijú“ o zásoby tohto materiálu, čo má prirodzene dopad aj na jeho cenu. Túto zmenu pociťujú odberatelia už teraz. V porovnaní s minulým rokom totiž cena za 1 tonu grafitu vzrástla až o 40 %, na zhruba 700 dolárov a približuje sa rekordnej cene spred 3 rokov.

Objem výroby elektromobilov stúpa, materiálu je málo

Kritický nedostatok grafitu sa tak môže ešte stupňovať. Len v Číne bolo podľa zdroja vyrobených za prvých 11 mesiacov tohto roka až 2,99 milióna elektromobilov a plug-in hybridov. Podľa Európskej agentúry pre životné prostredie zaznamenali masívny rast predaja elektromobily aj na starom kontinente.

Veľký skok bol podľa nedávno publikovaných dát v minulom roku, kedy sa počet nových registrácií elektromobilov zvýšil z 550-tisíc v roku 2019 až na 1,325 milióna za vlaňajšok. Batériové vozidlá pritom v registráciách stále viac prekonávajú plug-in hybridy. Aj tieto čísla tak svedčia o enormnom raste elektromobility v našich končinách.

NEPREHLIADNI
Kritici elektromobilty stratia reč. Vyrobili prvú batériu zo 100 % recyklovaných materiálov

Sen o lacnejších elektrických autách sa však môže na dlhší čas rozplynúť práve kvôli nedostatku vyššie spomenutých surovín, vrátane grafitu. Keď sa k tomu pridajú aj odstávky ťažby, výroby a pandemické opatrenia v mnohých krajinách, scenár pre rozšírenie elektromobilov môže nabrať opačný kurz a miesto znižovania cien by sme mohli vidieť na trhu stále drahšie modely.

Automobilky sa musia spoľahnúť na viaceré zdroje

Problémovú situáciu v USA potvrdzuje aj Tesla, podľa ktorej v štátoch neexistuje žiadna firma, ktorá by bola schopná vyrobiť dostatočné množstvo kvalitného grafitu potrebné pre výrobu batérií pre jej elektromobily.

Automobilky pritom radšej vyžadujú syntetický grafit, ktorý vyniká svojou kvalitou a je vhodnejší pre výrobu batérií, než prírodný grafit, aký sa ťaží v Číne. Dopyt je však vysoký a ponuka klesá.

Výrobcovia nemajú príliš na výber a momentálne sa musia uspokojiť s aktuálnou situáciou na trhu. Rovnako tak musia diverzifikovať portfólio svojich dodávateľov, aby neboli závislé len na jednom zdroji.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú