Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Životnosť a ťažká recyklácia batérií čelia s rastúcim zastúpením elektromobilov v doprave silnej kritike. Švédska firma Northwolt ale priniesla unikátne riešenie, ktoré zmení budúcnosť výroby a využitia batériových článkov.

Ako prvá firma na svete totiž dokázala vyrobiť batériu zo 100 % recyklovaných materiálov, ktorá sa svojou kvalitou vyrovná aj úplne novým batériám. Spoločnosť o tom informovala na svojom webe.

Unikátna batéria môže zmeniť budúcnosť elektromobility

Prvú takúto batériu sa podarilo firme vyrobiť v rámci recyklačného programu Revolt, v ktorom využila recyklované materiály zo starých batérií. Lítium-iónová batéria s katódou vyrobenou z niklu, kobaltu a mangánu v kovovom obale je tak prvou svojho druhu, ktorá môže zmeniť aj budúcnosť elektromobility.

Pri recyklačnom programe sa pritom podarilo dosiahnuť rovnakú čistotu materiálu, ktorá je porovnateľná s novovyťaženými materiálmi pre výrobu nových batérií. V procese získavania ťažkých kovov zo starých batérií využila firma nízkoenergetickú hydrometalurgickú úpravu materiálov, ktoré zbavila nečistôt. Všetky recyklačné a výrobné procesy pritom Northwolt zvládol v jedinej továrni.

Northwolt

Do spoločnosti Northwolt investoval aj Volkswagen, ktorý chce podporou vo výške 1 miliardy dolárov pomôcť pri vybudovaní nového závodu. Takýmto spôsobom by si zaistil ďalšieho dodávateľa batérií pre elektromobily, ktoré budú tentokrát z plne recyklovaných materiálov.

NEPREHLIADNI
V Európe leží zlatá baňa elektromobility. Ťažiarenská firma s hodnotou 100 miliárd zainvestovala do slovenskej firmy

Vďaka dosiahnutému úspechu tak momentálne spoločnosť plánuje škálovať svoj recyklačný proces a okrem postavenia novej továrne chce dosiahnuť aj výrobu batérií z 50 % recyklovaných materiálov do roku 2030. Nová „gigafactory“ Revolt Ett vo Švédsku by potom mohla takýmto recyklačným programom recyklovať ročne až 125-tisíc ton starých batérií.

Prvé operácie v novej továrni by sa mali spustiť už v roku 2023, kedy budú pri recyklácii využité vstupné materiály v podobe starých batérií a odpadového materiálu z terajšej továrne Northvolt Ett. Vo výsledku by tak mala spoločnosť ročne dodať výrobcom elektromobilov množstvo batérií s kapacitou 30 GWh.

Recyklačné centrum batérií vyrastie aj na Slovensku

Northwolt ale nie je jedinou spoločnosťou sveta, ktorá sa zameriava na efektívnu recykláciu batérií. Veľkú budúcnosť v tomto smere má aj priamo slovenská firma, ktorá u nás postaví vlastné recyklačné centrum.

Spoločnosť InoBat investuje do vybudovania recyklačného centra pre vybité použité lítiové batérie z elektromobilov a domácností vo Voderadoch 100 miliónov eur.

Začiatok výstavby avizuje InoBat na prvý kvartál budúceho roka, prevádzka by mohla byť spustená rok nato. Kapacita recyklačnej linky by mala byť 20 000 ton batérií ročne, v zariadení by mohlo pracovať 132 ľudí.

NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Neboja sa ani Tesly a chcú s ňou súperiť, na Slovensku začnú vyrábať revolučné batérie do elektromobilov

Batérie budú podľa zverejneného dokumentu zbierané zmluvnými partnermi a následne demontované. Pôjde o batérie z elektromobilov, elektrokolobežiek, skútrov, notebookov či mobilných telefónov.

Ako informoval redakciu FonTech.sk v rozhovore Oto Pisoň, projektový manažér kancelárie predstavenstva spoločnosti InoBat Aut, v tomto centre následne použitím technológie drvenia Li-Ion batérii a následnou hydrometalurgiou dokážeme spätne vyťažiť z recyklovaných produktov až 95 % použitého materiálu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú