Lacnejšie určite nebudú, elektromobily čaká vážny problém. Automobilkám chýba ďalší kritický materiál
Batérie sú stále najdrahšou zložkou celého elektromobilu a najvýraznejšie tak ovplyvňujú jeho koncovú cenu. Situácia s drahými úložiskami energie by sa mala v najbližších rokoch zmeniť, a to aj napriek miernemu rastu surovín a krátkodobému zvyšovaniu cien, informoval vo svojej analýze BloombergNEF.
Automobilky však teraz čelia ďalšej kritickej situácii. Po chýbajúcich zásobách základných prvkov ako lítia či kobaltu je aktuálne na trhu aj nedostatok grafitu pre výrobu anód batérií, informoval Reuters. Drvivú väčšinu trhu pritom ovláda Čína, odkiaľ pochádza až 70 % všetkého grafitu, ktorý je aktuálne využívaný pri výrobe záporného pólu batérií pre elektromobily.
Nedostatok tohto surového materiálu môže spôsobiť v cenách batérií a aj samotných elektromobilov opačný efekt, ako im predpokladali mnohí odborníci doteraz. Podľa reportu Bloomberg NEF dosahujú batérie pre elektromobily v tomto roku najnižšiu cenu za poslednú dekádu.
V porovnaní s rokom 2010 totiž ich cena klesla až o 89 % na 132 dolárov za 1 kWh, čo predstavuje kombinovanú cenu 101 dolárov za 1 kWh pri batériových článkoch a 31 dolárov za kWh pri tzv. batériovom packu. Vlani sa ešte batérie predávali za 140 dolárov za kWh.
Ceny batérií mali klesať. Kríza však môže spôsobiť opak
Pre automobilový priemysel je podľa odborníkov kľúčové, aby cena za 1 kWh batérie spadla pod 100 dolárov, čo by umožnilo ďalšie znižovanie cien elektromobilov. Vývoju situácie však nepraje hneď niekoľko dôležitých faktorov a okrem dopadov pandémie na výrobu v priemysle to ovplyvňuje práve spomenutý nedostatok základných surovín pre produkciu batérií.
Podľa konzultantskej firmy Benchmark Mineral Intelligence bude v prípade grafitu v budúcom roku výrobcom chýbať až 20-tisíc ton materiálu, čo predstavuje množstvo, s ktorým by bolo možné vyprodukovať zhruba až 250-tisíc elektromobilov.
Požiadavky automobiliek pritom neustále rastú a všetci výrobcovia sa ženú k rýchlej transformácii na elektromobilitu, čo zásadne zvyšuje dopyt po materiáloch pre výrobu batérií.
Situácia sa má pritom ešte viac vyostriť. Kvôli nadchádzajúcim zimným olympijským hrám v Pekingu tamojšia vláda nariadila pozastavenie ťažby a obmedzí priemysel, ktorý produkuje enormné emisie, aby sa krajina mohla pochváliť aj modrou oblohou.
Na dlhší čas tak bude kvôli tomu odstavená aj ťažba grafitu, ktorú pravidelne pozastavujú tiež kvôli nízkym teplotám počas zimy.
Automobilky a výrobcovia batérií sa momentálne na trhu „bijú“ o zásoby tohto materiálu, čo má prirodzene dopad aj na jeho cenu. Túto zmenu pociťujú odberatelia už teraz. V porovnaní s minulým rokom totiž cena za 1 tonu grafitu vzrástla až o 40 %, na zhruba 700 dolárov a približuje sa rekordnej cene spred 3 rokov.
Objem výroby elektromobilov stúpa, materiálu je málo
Kritický nedostatok grafitu sa tak môže ešte stupňovať. Len v Číne bolo podľa zdroja vyrobených za prvých 11 mesiacov tohto roka až 2,99 milióna elektromobilov a plug-in hybridov. Podľa Európskej agentúry pre životné prostredie zaznamenali masívny rast predaja elektromobily aj na starom kontinente.
Veľký skok bol podľa nedávno publikovaných dát v minulom roku, kedy sa počet nových registrácií elektromobilov zvýšil z 550-tisíc v roku 2019 až na 1,325 milióna za vlaňajšok. Batériové vozidlá pritom v registráciách stále viac prekonávajú plug-in hybridy. Aj tieto čísla tak svedčia o enormnom raste elektromobility v našich končinách.
NEPREHLIADNI
Kritici elektromobilty stratia reč. Vyrobili prvú batériu zo 100 % recyklovaných materiálov
Sen o lacnejších elektrických autách sa však môže na dlhší čas rozplynúť práve kvôli nedostatku vyššie spomenutých surovín, vrátane grafitu. Keď sa k tomu pridajú aj odstávky ťažby, výroby a pandemické opatrenia v mnohých krajinách, scenár pre rozšírenie elektromobilov môže nabrať opačný kurz a miesto znižovania cien by sme mohli vidieť na trhu stále drahšie modely.
Automobilky sa musia spoľahnúť na viaceré zdroje
Problémovú situáciu v USA potvrdzuje aj Tesla, podľa ktorej v štátoch neexistuje žiadna firma, ktorá by bola schopná vyrobiť dostatočné množstvo kvalitného grafitu potrebné pre výrobu batérií pre jej elektromobily.
Automobilky pritom radšej vyžadujú syntetický grafit, ktorý vyniká svojou kvalitou a je vhodnejší pre výrobu batérií, než prírodný grafit, aký sa ťaží v Číne. Dopyt je však vysoký a ponuka klesá.
Výrobcovia nemajú príliš na výber a momentálne sa musia uspokojiť s aktuálnou situáciou na trhu. Rovnako tak musia diverzifikovať portfólio svojich dodávateľov, aby neboli závislé len na jednom zdroji.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Stovky koní za „pár šupov“. Toto je 5 lacných jazdeniek, s ktorými sa nehorázne zabavíš
Nemecký automobilový priemysel sa rúca. Veľká mená prichádzajú o miliardy eur a tisíce pracovných miest
Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Rusko odhalilo našu slabinu. Máme veľmi vážny problém,“ varuje poľský exminister
Slováci robia 3 fatálne chyby. Analytik radí, ako si nasporiť milión eur (ROZHOVOR)
Neďaleko Slovenska vyrástol dom ako z Marsu. Mohol by byť kulisou pre sci-fi film
Nárast až o 75 %: Vedci varujú pred výbuchom prípadov rakoviny. Slovensko patrí k najhorším
TOP 10 najpredávanejších áut histórie: Svetového favorita majú doma tisíce Slovákov (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Zabudni na drahé servisy. Toto je TOP 5 najspoľahlivejších áut na Slovensku
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Brusel pritvrdzuje: Vodiči dostanú novú povinnosť, o ktorej Slováci netušia. Nevyhnú sa jej ani staršie autá
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Svet urobil rozhodujúcu chybu. Odhalili dôvod, prečo sú čínske elektromobily také lacné
- Tento SUV hybrid je ako z iného sveta: Má dojazd 1 500 kilometrov a neuveriteľnú cenu
Vedci skúmali živočíchy a ostali v nemom úžase. Evolúcia ľudstva mala prebiehať úplne inak
Rusko a Čína ostali ticho pozerať. USA pošlú do vesmíru „lietadlovú loď“ s jasným cieľom
EÚ zaskočila svet. Nečakaná krajina môže cez Rusko vyvážať uhlie napriek sankciám
Americké a kanadské sily v plnej pohotovosti. Ruské stroje vstúpili do citlivej zóny pri Aljaške
Apple sa bráni, no EÚ mu nedala šancu. DMA zostáva pevne v platnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP