Lacnejšie určite nebudú, elektromobily čaká vážny problém. Automobilkám chýba ďalší kritický materiál
Batérie sú stále najdrahšou zložkou celého elektromobilu a najvýraznejšie tak ovplyvňujú jeho koncovú cenu. Situácia s drahými úložiskami energie by sa mala v najbližších rokoch zmeniť, a to aj napriek miernemu rastu surovín a krátkodobému zvyšovaniu cien, informoval vo svojej analýze BloombergNEF.
Automobilky však teraz čelia ďalšej kritickej situácii. Po chýbajúcich zásobách základných prvkov ako lítia či kobaltu je aktuálne na trhu aj nedostatok grafitu pre výrobu anód batérií, informoval Reuters. Drvivú väčšinu trhu pritom ovláda Čína, odkiaľ pochádza až 70 % všetkého grafitu, ktorý je aktuálne využívaný pri výrobe záporného pólu batérií pre elektromobily.
Nedostatok tohto surového materiálu môže spôsobiť v cenách batérií a aj samotných elektromobilov opačný efekt, ako im predpokladali mnohí odborníci doteraz. Podľa reportu Bloomberg NEF dosahujú batérie pre elektromobily v tomto roku najnižšiu cenu za poslednú dekádu.
V porovnaní s rokom 2010 totiž ich cena klesla až o 89 % na 132 dolárov za 1 kWh, čo predstavuje kombinovanú cenu 101 dolárov za 1 kWh pri batériových článkoch a 31 dolárov za kWh pri tzv. batériovom packu. Vlani sa ešte batérie predávali za 140 dolárov za kWh.
Ceny batérií mali klesať. Kríza však môže spôsobiť opak
Pre automobilový priemysel je podľa odborníkov kľúčové, aby cena za 1 kWh batérie spadla pod 100 dolárov, čo by umožnilo ďalšie znižovanie cien elektromobilov. Vývoju situácie však nepraje hneď niekoľko dôležitých faktorov a okrem dopadov pandémie na výrobu v priemysle to ovplyvňuje práve spomenutý nedostatok základných surovín pre produkciu batérií.
Podľa konzultantskej firmy Benchmark Mineral Intelligence bude v prípade grafitu v budúcom roku výrobcom chýbať až 20-tisíc ton materiálu, čo predstavuje množstvo, s ktorým by bolo možné vyprodukovať zhruba až 250-tisíc elektromobilov.
Požiadavky automobiliek pritom neustále rastú a všetci výrobcovia sa ženú k rýchlej transformácii na elektromobilitu, čo zásadne zvyšuje dopyt po materiáloch pre výrobu batérií.
Situácia sa má pritom ešte viac vyostriť. Kvôli nadchádzajúcim zimným olympijským hrám v Pekingu tamojšia vláda nariadila pozastavenie ťažby a obmedzí priemysel, ktorý produkuje enormné emisie, aby sa krajina mohla pochváliť aj modrou oblohou.
Na dlhší čas tak bude kvôli tomu odstavená aj ťažba grafitu, ktorú pravidelne pozastavujú tiež kvôli nízkym teplotám počas zimy.
Automobilky a výrobcovia batérií sa momentálne na trhu „bijú“ o zásoby tohto materiálu, čo má prirodzene dopad aj na jeho cenu. Túto zmenu pociťujú odberatelia už teraz. V porovnaní s minulým rokom totiž cena za 1 tonu grafitu vzrástla až o 40 %, na zhruba 700 dolárov a približuje sa rekordnej cene spred 3 rokov.
Objem výroby elektromobilov stúpa, materiálu je málo
Kritický nedostatok grafitu sa tak môže ešte stupňovať. Len v Číne bolo podľa zdroja vyrobených za prvých 11 mesiacov tohto roka až 2,99 milióna elektromobilov a plug-in hybridov. Podľa Európskej agentúry pre životné prostredie zaznamenali masívny rast predaja elektromobily aj na starom kontinente.
Veľký skok bol podľa nedávno publikovaných dát v minulom roku, kedy sa počet nových registrácií elektromobilov zvýšil z 550-tisíc v roku 2019 až na 1,325 milióna za vlaňajšok. Batériové vozidlá pritom v registráciách stále viac prekonávajú plug-in hybridy. Aj tieto čísla tak svedčia o enormnom raste elektromobility v našich končinách.
NEPREHLIADNI
Kritici elektromobilty stratia reč. Vyrobili prvú batériu zo 100 % recyklovaných materiálov
Sen o lacnejších elektrických autách sa však môže na dlhší čas rozplynúť práve kvôli nedostatku vyššie spomenutých surovín, vrátane grafitu. Keď sa k tomu pridajú aj odstávky ťažby, výroby a pandemické opatrenia v mnohých krajinách, scenár pre rozšírenie elektromobilov môže nabrať opačný kurz a miesto znižovania cien by sme mohli vidieť na trhu stále drahšie modely.
Automobilky sa musia spoľahnúť na viaceré zdroje
Problémovú situáciu v USA potvrdzuje aj Tesla, podľa ktorej v štátoch neexistuje žiadna firma, ktorá by bola schopná vyrobiť dostatočné množstvo kvalitného grafitu potrebné pre výrobu batérií pre jej elektromobily.
Automobilky pritom radšej vyžadujú syntetický grafit, ktorý vyniká svojou kvalitou a je vhodnejší pre výrobu batérií, než prírodný grafit, aký sa ťaží v Číne. Dopyt je však vysoký a ponuka klesá.
Výrobcovia nemajú príliš na výber a momentálne sa musia uspokojiť s aktuálnou situáciou na trhu. Rovnako tak musia diverzifikovať portfólio svojich dodávateľov, aby neboli závislé len na jednom zdroji.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nafta sa stáva minulosťou. Britská batéria ušetrí desiatky percent nákladov a funguje len na slnko
Slovensko prepisuje rekordy. Počet nabíjacích bodov rastie o 31 % za rok
OFICIÁLNE: Lexus nestačí. Toyota spúšťa novú značku ultra-drahých áut
Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
Elektromobily budú lacnejšie. Ceny kľúčového komponentu už klesli pod magickú hranicu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Predpovediam je koniec: La Niña je definitívne potvrdená, priprav sa na nezvyčajnú zimu
95-ročný Warren Buffett radí: 10 vecí, ktoré by si mal robiť so svojím životom po štyridsiatke
Vedci menia pohľad na chudnutie: O úspechu na ceste za vysnívaným telom rozhodujú mozog, črevá a hormóny
Domácnosti na Slovensku šetria, oni rátajú milióny. Nenápadná skupina firiem potichu zbohatla, tvrdí odborník
Obeťou konsolidácie bude aj realitný trh. Expert radí, ako neprísť o peniaze
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Nafta sa stáva minulosťou. Britská batéria ušetrí desiatky percent nákladov a funguje len na slnko
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
- Znížili cenu, zvýšili dojazd, no aj tak je na smiech. Takto vyzerá najlacnejšia verzia Tesla Cybertruck
- OFICIÁLNE: Lexus nestačí. Toyota spúšťa novú značku ultra-drahých áut
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamsto
Rusko a Čína ostali ticho pozerať. USA pošlú do vesmíru „lietadlovú loď“ s jasným cieľom
Rozdajú tisíce eur pre bežných ľudí. Európska krajina chce spustiť štedré dotácie pre elektromobily
Čaká Slovákov lacnejšie tankovanie? Máme dobrú aj zlú správu, ceny palív sa budú opäť meniť
Dohoda je na spadnutie a môže zmeniť vojnu. Toto sú nové zbrane, ktoré chce Ukrajina použiť proti Rusom
Po ruských dronoch prichádza tvrdá odpoveď. Británia predlžuje svoju misiu nad Poľskom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP