Lacnejšie určite nebudú, elektromobily čaká vážny problém. Automobilkám chýba ďalší kritický materiál
Batérie sú stále najdrahšou zložkou celého elektromobilu a najvýraznejšie tak ovplyvňujú jeho koncovú cenu. Situácia s drahými úložiskami energie by sa mala v najbližších rokoch zmeniť, a to aj napriek miernemu rastu surovín a krátkodobému zvyšovaniu cien, informoval vo svojej analýze BloombergNEF.
Automobilky však teraz čelia ďalšej kritickej situácii. Po chýbajúcich zásobách základných prvkov ako lítia či kobaltu je aktuálne na trhu aj nedostatok grafitu pre výrobu anód batérií, informoval Reuters. Drvivú väčšinu trhu pritom ovláda Čína, odkiaľ pochádza až 70 % všetkého grafitu, ktorý je aktuálne využívaný pri výrobe záporného pólu batérií pre elektromobily.
Nedostatok tohto surového materiálu môže spôsobiť v cenách batérií a aj samotných elektromobilov opačný efekt, ako im predpokladali mnohí odborníci doteraz. Podľa reportu Bloomberg NEF dosahujú batérie pre elektromobily v tomto roku najnižšiu cenu za poslednú dekádu.
V porovnaní s rokom 2010 totiž ich cena klesla až o 89 % na 132 dolárov za 1 kWh, čo predstavuje kombinovanú cenu 101 dolárov za 1 kWh pri batériových článkoch a 31 dolárov za kWh pri tzv. batériovom packu. Vlani sa ešte batérie predávali za 140 dolárov za kWh.
Ceny batérií mali klesať. Kríza však môže spôsobiť opak
Pre automobilový priemysel je podľa odborníkov kľúčové, aby cena za 1 kWh batérie spadla pod 100 dolárov, čo by umožnilo ďalšie znižovanie cien elektromobilov. Vývoju situácie však nepraje hneď niekoľko dôležitých faktorov a okrem dopadov pandémie na výrobu v priemysle to ovplyvňuje práve spomenutý nedostatok základných surovín pre produkciu batérií.
Podľa konzultantskej firmy Benchmark Mineral Intelligence bude v prípade grafitu v budúcom roku výrobcom chýbať až 20-tisíc ton materiálu, čo predstavuje množstvo, s ktorým by bolo možné vyprodukovať zhruba až 250-tisíc elektromobilov.
Požiadavky automobiliek pritom neustále rastú a všetci výrobcovia sa ženú k rýchlej transformácii na elektromobilitu, čo zásadne zvyšuje dopyt po materiáloch pre výrobu batérií.
Situácia sa má pritom ešte viac vyostriť. Kvôli nadchádzajúcim zimným olympijským hrám v Pekingu tamojšia vláda nariadila pozastavenie ťažby a obmedzí priemysel, ktorý produkuje enormné emisie, aby sa krajina mohla pochváliť aj modrou oblohou.
Na dlhší čas tak bude kvôli tomu odstavená aj ťažba grafitu, ktorú pravidelne pozastavujú tiež kvôli nízkym teplotám počas zimy.
Automobilky a výrobcovia batérií sa momentálne na trhu „bijú“ o zásoby tohto materiálu, čo má prirodzene dopad aj na jeho cenu. Túto zmenu pociťujú odberatelia už teraz. V porovnaní s minulým rokom totiž cena za 1 tonu grafitu vzrástla až o 40 %, na zhruba 700 dolárov a približuje sa rekordnej cene spred 3 rokov.
Objem výroby elektromobilov stúpa, materiálu je málo
Kritický nedostatok grafitu sa tak môže ešte stupňovať. Len v Číne bolo podľa zdroja vyrobených za prvých 11 mesiacov tohto roka až 2,99 milióna elektromobilov a plug-in hybridov. Podľa Európskej agentúry pre životné prostredie zaznamenali masívny rast predaja elektromobily aj na starom kontinente.
Veľký skok bol podľa nedávno publikovaných dát v minulom roku, kedy sa počet nových registrácií elektromobilov zvýšil z 550-tisíc v roku 2019 až na 1,325 milióna za vlaňajšok. Batériové vozidlá pritom v registráciách stále viac prekonávajú plug-in hybridy. Aj tieto čísla tak svedčia o enormnom raste elektromobility v našich končinách.
NEPREHLIADNI
Kritici elektromobilty stratia reč. Vyrobili prvú batériu zo 100 % recyklovaných materiálov
Sen o lacnejších elektrických autách sa však môže na dlhší čas rozplynúť práve kvôli nedostatku vyššie spomenutých surovín, vrátane grafitu. Keď sa k tomu pridajú aj odstávky ťažby, výroby a pandemické opatrenia v mnohých krajinách, scenár pre rozšírenie elektromobilov môže nabrať opačný kurz a miesto znižovania cien by sme mohli vidieť na trhu stále drahšie modely.
Automobilky sa musia spoľahnúť na viaceré zdroje
Problémovú situáciu v USA potvrdzuje aj Tesla, podľa ktorej v štátoch neexistuje žiadna firma, ktorá by bola schopná vyrobiť dostatočné množstvo kvalitného grafitu potrebné pre výrobu batérií pre jej elektromobily.
Automobilky pritom radšej vyžadujú syntetický grafit, ktorý vyniká svojou kvalitou a je vhodnejší pre výrobu batérií, než prírodný grafit, aký sa ťaží v Číne. Dopyt je však vysoký a ponuka klesá.
Výrobcovia nemajú príliš na výber a momentálne sa musia uspokojiť s aktuálnou situáciou na trhu. Rovnako tak musia diverzifikovať portfólio svojich dodávateľov, aby neboli závislé len na jednom zdroji.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Autá produkujú čosi horšie, než len spaliny. Tento problém majú aj elektromobily
Dojazd cez 500 km a vylepšený výkon. Tesla konečne odhalila slovenské ceny nového Modelu Y
Cybertruck vystavili najnáročnejším testom. Výsledky prekvapili, majú však odvrátenú stránku
Uloží celodennú produkciu jadrového reaktora. BYD postaví v ďalekej krajine gigantický sklad energie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
100-ročný profesor výživy odhalil 5 faktorov, ktoré nás oberajú o dlhovekosť
20-ročný podnikateľ: Za 7 dní som vytvoril biznis, ktorý mi dnes zarába 1,35 milióna eur ročne
KVÍZ z histórie Slovenska zvládne len skutočný národniar: Vieš, koľkokrát bol Robert Fico premiérom?
Tisíce Slovákov prídu o vodičák, ak si nesplnia dôležitú povinnosť. Neplatičov nezachráni ani prechodný pobyt
Robert Fico sa vo Washingtone stretol s Elonom Muskom: Varoval ho pred Bruselom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Autá produkujú čosi horšie, než len spaliny. Tento problém majú aj elektromobily
- Cybertruck vystavili najnáročnejším testom. Výsledky prekvapili, majú však odvrátenú stránku
- Uloží celodennú produkciu jadrového reaktora. BYD postaví v ďalekej krajine gigantický sklad energie
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
-
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Uloží celodennú produkciu jadrového reaktora. BYD postaví v ďalekej krajine gigantický sklad energie
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Cybertruck vystavili najnáročnejším testom. Výsledky prekvapili, majú však odvrátenú stránku
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Kia uviedla na trh elektrickú beštiu, ktorá výkonom poráža aj športiaky. Cena ťa prekvapí
- Má spotrebu 1,3 litra na 100 km a dojazd 2 000 km. Číňania predávajú neuveriteľné auto za 14 000 €
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
Známa automobilka predáva svoj závod. Nový majiteľ má jasné plány
Zem potrebuje pomoc. Japonci zverejnili plán, ako chcú zachrániť svet
Audi sa pripravuje na drastické zmeny. Toto Slovákov moc nepoteší
Slováci ho milujú. Známy čínsky e-shop oznámil obrovský úspech
AKTUÁLNE: Hackeri ukradli 1,4 miliardy eur. Veľká kryptoburza má vážny problém
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
100-ročný profesor výživy odhalil 5 faktorov, ktoré nás oberajú o dlhovekosť
20-ročný podnikateľ: Za 7 dní som vytvoril biznis, ktorý mi dnes zarába 1,35 milióna eur ročne
KVÍZ z histórie Slovenska zvládne len skutočný národniar: Vieš, koľkokrát bol Robert Fico premiérom?
Tisíce Slovákov prídu o vodičák, ak si nesplnia dôležitú povinnosť. Neplatičov nezachráni ani prechodný pobyt
Robert Fico sa vo Washingtone stretol s Elonom Muskom: Varoval ho pred Bruselom
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené