KRÁĽ EURÓPY. Vodíkové auto sa predáva nečakane dobre, značka už predala vyše 1000 kusov
Vodíkové autá sa oproti batériovým elektromobilom stále držia v úzadí. To ale neznamená, že sa vôbec nepredávajú. Aj v Európe je o vodíkový elektromobil záujem, svedčia o tom aj predaje Hyundai Nexo. Ako informuje automobilka v tlačovej správe, na starom kontinente už predala viac ako 1000 kusov tohto vodíkového elektromobilu.
V porovnaní s batériovými elektromobilmi nie sú predaje vodíkového Hyundai Nexo žiadnym ternom, no aj tak ide o najpredávanejšie vodíkové auto v Európe. Od začiatku jeho výroby v roku 2018 kórejská automobilka predala iba v Európe viac ako 1000 kusov.
Nexo reprezentuje druhú generáciu vodíkových technológii Hyundai. Prvým vodíkovým autom bol model ix35 Fuel Cell. Ročná produkcia Hyundai Nexo dosahuje zhruba 6000 kusov, čo je vzhľadom na nie príliš rozšírenú technológiu pohonu veľmi slušné číslo.
Dojazdom prekonáva väčšinu elektromobilov
Vodíkové Nexo má papierový dojazd podľa cyklu WLTP na úrovni 666 km. Oproti „baterkáčom“ má ale jednu veľkú výhodu a to, že dotankovanie plnej nádrže trvá menej ako 5 minút. Tomuto údaju sa zatiaľ nevyrovná žiaden elektromobil.
S Nexom navyše nedávno vytvorili nový rekord, kedy na jednu nádrž prešlo takmer 900 km. Brendan Reeves, austrálsky Rallye jazdec, chcel už dlhšiu dobu stanoviť nejaký svetový rekord, no ako sám povedal, nečakal, že to bude práve rekord v dojazde na jednu nádrž vodíkovým autom.
S Hyundai Nexo sa vybral na trasu z Melbourne do Broken Hill a palubný počítač mu po príchode do cieľa hlásil, že prešiel úctyhodných 887,5 km, čím prekonal predošlý francúzsky rekord, ktorý činil 778 km.
Samozrejme, pred štartom mu bola zapečatená nádrž na tankovanie, aby ho náhodou po ceste nenapadlo niekde si trochu vodíka dotankovať. Hyundai Nexo má papierový dojazd 666 km podľa WLTP, Reeves ho tak prekonal o viac ako 200 km.
Zaujímavosťou je, že GPS a Google Mapy dokonca ukazovali, že prejdená vzdialenosť činí 905 km, čo je ešte pôsobivejší výsledok, no na uznanie rekordu sa berú do úvahy dáta z palubného počítača. Cesta mu trvala 13 hodín 6 minút a priemerná rýchlosť bola 66,9 km/h. Celkovo auto spotrebovalo 6,27 kg vodíka s priemernou spotrebou 0,706 kg/100 km.
Väčší zmysel má v nákladnej doprave
Odborníci tvrdia, že vodík ako pohonná hmota sa skôr uchytí v nákladnej doprave, než v tej osobnej. Lepšiu adaptáciu pri v tomto type dopravy potvrdzujú aj dáta z európskych ciest, kde nákladné vozidlá Hyundai Xcient najazdili už viac ako 1 milión kilometrov.
Flotila, ktorá brázdi švajčiarske cesty už viac ako rok znížila emisie CO2 o viac ako 631 ton, pričom 46 vozidiel Xcient využíva 25 švajčiarskych firiem. Kamión Xcient dostal pred mesiacom s príchodom vynovenej verzie aj viaceré vylepšenia.
Vynovená verzia má podľa automobilky poskytovať vodičom omnoho lepší zážitok z jazdy. Na prvý pohľad si zrejme každý všime vynovenú chrómovú mriežku chladiča, ktorá pozostáva z hexagonálnych otvorov.
Dojazd na jedno natankovanie predstavuje 400 km. To nie je žiaden oslnivý údaj, no dotankovanie vodíkového ťahača trvá podstatne menej, než nabíjanie elektromobilu, v závislosti od vonkajšej teploty od 8 do 20 minút.
Aktuálne je k dispozícii iba jedna konfigurácia druhej generácie nákladiaku Hyundai Xcient s nápravou 6×2. Predchádzajúca generácia je však stále dostupná v konfigurácii 4×2.
Slovensko sa môže byť vodíkovou veľmocou
Slovensko sa skutočne môže stať vodíkovou veľmocou. Paradoxne sa o to až v takej miere nezaslúži štát, ale súkromná firma BCF Energy. Tá v rámci siete čerpacích staníc Benzinol vybuduje až 40 vodíkových čerpačiek, informuje Slovenská vodíková asociácia v tlačovej správe.
Vodíkové stanice tak u nás nebude stavať priamo štát, ale spoločnosť BCF Energy. Stanice vyrastú na území celého Slovenska, aj keď najvyššia koncentrácia sa má nachádzať v strede a na západe krajiny.
Vodíkové stanice vyrastú na čerpačkách siete Benzinol a spustené majú byť už na prelome rokov 2023 a 2024. Okrem predaja vodíka zabezpečí spoločnosť BCF Energy aj jeho výrobu. Skvelou správou je, že pôjde o takzvaný zelený vodík, ktorý teda bude vyrábaný bez akejkoľvek produkcie skleníkových plynov.
Fabriky na výrobu zeleného vodíka vyrastú v Modrom Kameni, Pezinku, Malackách a Trenčíne. Štvorica fabrík zabezpečí dennú produkciu ekologického vodíka na úrovni až 4000 kg. Distribúcia zeleného vodíka na čerpacie stanice bude taktiež zelená, postarajú sa o ňu výlučne vodíkové vozidlá.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
Ponúkajú rýchle tankovanie aj dlhý dojazd. Stellantis stopol vodíkové plány, má na to jasné dôvody
Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými" palivami, vieme kedy
Z 0 na 100 za 3,2 sekundy a zvuk motora V8. Hyundai odhalil svoj nový pretekársky elektromobil (+VIDEO)
Bentley ukázal elektrickú beštiu s výkonom tanku. Vedľa nej vyzerá nový Jaguar ako hračka
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci si polepšia: Budú mať vyššie výplaty, aj keď im zamestnávateľ nepridá
Umelá inteligencia mi ušetrila 780 eur mesačne. Nie je to hype, zjednodušilo mi to život
4 kúpaliská a vodné plochy, kde sa radšej nekúp. V obľúbenej lokalite bol potvrdený výskyt parazitov (ZOZNAM)
„Sme pripravení predať milión áut ročne.“ Tím startupistov ide zmeniť jeden z najkonzervatívnejších trhov v Európe
Firmy sa chystajú na nástup generácie Alfa: „Manažér už nebude autorita, ale game master“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP