Že SpaceX inšpiruje milióny ľudí po celom svete, je jasné. O niečo vážnejšie sa však inšpirovala Čína, ktorá predstavila koncepty pre transport nákladu a ľudí spôsobom, ako to má robiť aj americký Starship, informuje ArsTechnica. Rakety sú si navyše nápadne podobné, vôbec nie je problém si ich spliesť.

Ich podobnosť je až priveľmi podozrivá

Počas osláv šiesteho výročia Národného dňa vesmíru v Nankingu, ktoré je hlavným mestom provincie Tiang-su, zverejnila Čínska akadémia technológií pre nosné rakety video, ktoré mnohých fanúšikov prekvapilo.

Čína chce totiž uviesť na trh rovnaký spôsob ľudskej a nákladnej prepravy ako SpaceX, a teda suborbitálne lety z bodu A do bodu B na opakovateľne použiteľnej rakete. V prípade SpaceX má túto činnosť zvládať práve vyvíjaná Starship, na ktorú sa čínsky koncept nápadne podobá, píše Interesting Engineering.

Weibo / CALT

Proporcie rakety sú prakticky identické, jej skutočná veľkosť však zatiaľ známa nie je. Jediným do očí bijúcim rozdielom je, že druhý stupeň má krídla len na svojej spodnej (motorovej časti), kdežto Starship má krídla aj na svojej špičke.

Ide o špionáž a krádež?

Jedná sa síce o prvotný koncept, je ale možné z neho usúdiť, že sa Čína nebude pokúšať o voľný pád „bruchom“ napred. Skôr pôjde o rovnaký spôsob vstupu do atmosféry, aký využíva Falcon 9 – motormi napred a s niekoľkými opätovnými zážihmi motorov pre spomalenie.

Flickr / SpaceX

Napriek mnohým podobnostiam ale nemusí ísť o krádež – podobné technické požiadavky totiž majú za následok podobný výsledný dizajn. Rovnako na tom bol aj americký Raketoplán a jeho sovietsky náprotivok Buran.

Je však pravda, že sa počas štartu Falcon 1 v roku 2006 nachádzala neďaleko čínska špiónska loď a v roku 2019 otestovali podobné mrežové plutvy, aké používa Falcon 9. Ani tie ale nie sú vynálezom Muskovej spoločnosti, aj keď sú najväčšie na svete.

TASR / AP

S vývojom sa neponáhľajú, Starship dovtedy pristane aj na Mesiaci

Druhým zverejneným konceptom je plavidlo schopné vertikálneho štartu a následne horizontálneho pristátia podobne ako lietadlo. Aj na tento systém si ešte počkáme, keďže cieľom Číny je globálne dodávanie nákladu suborbitálnymi letmi do roku 2035 (testovanie začne skôr).

S ľudskými posádkami je to ešte zložitejšie, svetový debut na čínskej rakete zažijeme až v roku 2045. Starship má pritom letieť s ľuďmi okolo Mesiaca už o dva roky a pristáť na ňom s astronautmi približne o štyri roky. SpaceX teda isto nepredbehnú, môžu ale predbehnúť vlastné termíny. 24 rokov je aj na vývoj takéhoto zložitého systému zbytočne veľa.

Tento spôsob prepravy je zatiaľ neoverený a predstavuje množstvo výziev a problémov, ktorým budú ich prevádzkovatelia čeliť. Najťažšie budú začiatky – raketám totiž nik nedovolí pristávať v blízkosti veľkých miest až do doby, kým preukážu spoľahlivosť na úrovni konvenčných lietadiel.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú