Koniec všetkým dohadom. Nová kalkulačka odhaľuje, či sú elektromobily čistejšie než spaľováky
Nezávislá organizácia Green NCAP začala testovať ekologickú stránku vozidiel a do svojich výpočtov nezahŕňa iba emisie pri prevádzke, ale emisie počas celého životného cyklu auta. Teraz organizácia vydala špeciálnu kalkulačku, v ktorej je možné priamo porovnať konkrétne modely z hľadiska produkcie CO2. Nie je žiadnym prekvapením, že elektromobily sú výrazne čistejšie.
Nová kalkulačka Green NCAP zohľadňuje aj krajinu, v ktorej sa elektromobil primárne využíva a počíta pritom s daným energetickým mixom danej krajiny. V Európskej únii sa vyprodukuje 356 g CO2/1 kWh energie, na Slovensku je to 232 g CO2/1 kWh.
Počítať teda môžeme s menej optimistickým Európskym energetickým mixom. Do porovnania si môžeme vybrať vozidlá značky Škoda, teda elektrický Enyaq a rovnako výkonný Kodiaq spolu s najúspornejšou verziou, ktorá by mala mať logicky aj najnižšie emisie.
Elektromobil je takmer dvakrát čistejší
Enyaq iV 80 X s pohonom 4×4 disponuje výkonom 195 kW. Oproti nemu sme postavili Kodiaq RS 2.0 TDI s výkonom 176 kW a úsporný Kodiaq 1.5 TSI s výkonom 110 kW. Ani jeden so spaľovákov sa výkonom nevyrovnáva elektromobilu a vieme, že výkon značne ovplyvňuje spotrebu a tým pádom aj produkciu emisií.
Aj napriek tomu, že je elektromobil v tomto porovnaní najvýkonnejší, dosahuje počas celého životného cyklu najnižšiu produkciu CO2. Enyaq iV 80 X vyprodukuje 142 g CO2/km, zatiaľ čo porovnateľný Kodiaq RS až 296 g CO2/km. K čistote elektromobilu sa nepriblížil ani Kodiaq 1.5 TSI, ktorý produkuje 256 g CO2/km.
Pri ročnom nájazde 40 000 km sa odhaduje životný cyklus všetkých týchto áut na 6 rokov. Za túto dobu vyprodukuje Enyaq 34 ton CO2, zatiaľ čo spaľovací Kodiaq až 61,4 ton, respektíve 71,1 tony pri výkonnejšej verzii RS.
Spaľováky sú náročnejšie aj na spotrebu elektrickej energie
Kalkulačka tiež počíta vplyv vozidiel na spotrebu elektrickej energie. Do výpočtov sa zahŕňa energia na výrobu vozidiel, prepravu palív, spracovania ropy a pod. Aj v tomto smere je elektromobil efektívnejší a tak názor, že elektromobily položia energetickú sieť, je úplný nezmysel. Na tému sme nedávno spracovali aj samostatný článok, vysvetlujeme v ňom, ako je to možné.
Spotreba Škody Enyaq je v tomto prípade 0,743 kWh/km, zatiaľ čo pri spaľovacom Kodiaqu spotreba v oboch prípadoch prekročila 1 kWh/km. Počas celého životného cyklu spotrebuje Enyaq takmer 180 MWh energie, zatiaľ čo porovnateľný Kodiaq až 280 MWh elektrickej energie.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
Veľmoc našla ložisko 18 miliónov ton vzácnej suroviny. Vyrobia z nej milióny elektromobilov
PRIPOMIENKA KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
Česká automobilka šokuje. Takto bude vyzerať nová Škoda Octavia
CATL uvádza revolučné batérie Shenxing Pro pre Európu. 478 km dojazdu pribudne za 10 minút nabíjania
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vláda rozhodla: Poľsko aktivuje kľúčový článok NATO, uviedol premiér Tusk
Za 100 eur mesačne môžeš svojmu dieťaťu našetriť až pol milióna eur. Expert radí rodičom, ako správne sporiť (ROZHOVOR)
Jednoduchý test odhalí, ako dlho budeš žiť. Vedci zistili, že jeden pohyb predpovedá riziko chorôb a úmrtia
Vzácna kométa Lemmon čoskoro preletí nad Slovenskom: Tieto dátumy si poznač, vráti sa až o 1 300 rokov
Fico reaguje na narušenie poľského vzdušného priestoru: Nenechá sa „vyprovokovať politickými hrami“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
-
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
-
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Konečne lacné SUV. Volkswagen predstavil nový cenovo dostupný elektromobil
- Lietajúce auto zo Slovenska je zachránené. Toto s ním bude ďalej
- Automobilky robili veľkú chybu: Francúzom stačil jeden model na elektrický prevrat, Nóri dokázali nemožné
iPhony a Androidy si konečne rozumejú. Veľký operátor spustil Slovákom roky vytúženú funkciu
Slovenský export zbraní rastie nebývalým tempom. Rok 2025 môže priniesť 3 miliardy eur
Mapy Google sa v Kórei menia. Citlivé oblasti už nebudú viditeľné
Nový prieskum odhalil trend. Platby kartou a mobilom sa stali štandardom na Slovensku
Prekvapenie: Európske automobilky úspešne plnia prísne emisie EÚ, zaostáva len slávna značka
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP