Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V článku boli použité materiály TASR.

Prichádza veľká zmena pre elektromobily v krajine EÚ. Príspevky na kúpu elektrických áut sa budú vo Francúzsku viazať na environmentálne kritériá, čo prakticky vylúči z podporných schém vozidlá vyrobené v Číne.

Bonus 5000 eur, ktorý sa v súčasnosti vypláca automaticky pri kúpe elektromobilu v hodnote nižšej ako 47 000 eur, bude uplatniteľný len pri vozidlách vyrobených spôsobom šetrným k životnému prostrediu, uvádza sa vo vládnej vyhláške zverejnenej v stredu. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA.

Pri kategorizácii vozidiel budú príslušné orgány zohľadňovať, aké množstvo emisií CO2 vznikne v závislosti od použitých materiálov, energie spotrebovanej pri montáži a výrobe batérií, a nakoniec počas prepravy do Francúzska.

Batérie vyrobené v Číne sú „špinavšie“

Podľa vládnych odhadov vzniká pri výrobe batérie v Číne 1,7- až 3-krát viac skleníkových plynov ako pri výrobe vo Francúzsku, informoval denník Les Échos. Rovnako sa pri výrobe malého sedanu v Číne vyprodukuje o 45 % viac emisií ako vo Francúzsku, čo súvisí s oveľa vyšším podielom elektriny z uhlia v čínskom priemysle.

Závislosť na čínskych batériách narastá

Pokiaľ Európska únia neprijme rázne opatrenia, do roku 2030 by sa mohla v oblasti lítium-iónových batérií a palivových článkov stať rovnako závislou od Číny, ako bola energeticky závislá od Ruska pred vojnou na Ukrajine. Píše sa to v strategickom dokumente vypracovanom španielskym predsedníctvom v Rade EÚ, ktorý má k dispozícii agentúra Reuters. K téme sme spracovali samostatný článok.

Bez implementácie účinných opatrení by sa európsky energetický ekosystém mohol do roku 2030 stať závislým od Číny,“ píše sa v dokumente španielskeho predsedníctva. Táto závislosť bude inej povahy, ale podobne závažná ako bola závislosť od Ruska pred jeho inváziou na Ukrajinu. EÚ má podľa autorov dokumentu dobrú pozíciu vo výrobe elektrolyzérov, ale je silne závislá od Číny, pokiaľ ide o palivové články a lítium-iónové batérie potrebné pre elektromobily.

Podľa denníka boli environmentálne kritériá stanovené tak, aby sa z podporných schém vylúčili čínske automobilky, ale nie však francúzski výrobcovia, aj keď majú modely vyrábané vo východnej Európe a vybavené čínskymi batériami.

Xpeng (Úprava redakcie)

Francúzska vláda sa netají svojím cieľom chrániť automobilový priemysel pred čínskou konkurenciou. Pred necelým rokom prezident Emmanuel Macron zdôraznil, že je nutné podporovať nákup elektrických automobilov vyrábaných v Európe. Koncom mája minister hospodárstva Bruno Le Maire vyhlásil, že Európska únia (EÚ) musí chrániť svoj priemysel a zamestnancov pred výzvami zo strany Číny a USA.

EÚ zasa minulý týždeň oznámila vyšetrovanie štátnej podpory elektromobilov z Číny. Šéfka Európskej komisie (EK) Ursula von der Leyenová uviedla, že cenu týchto áut umelo znižujú obrovské štátne dotácie, čo deformuje európsky trh. Na tento krok sa ale strhla vlna kritiky – ako z Číny, tak aj od expertov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú