Nezhody o cenách elektromobilov vrcholia. EÚ v tom má jasno, Čína sa bráni
V článku boli použité aj materiály TASR.
Konflikt medzi EÚ a Čínou naberá obrátky. Po minulotýždňovom oznámení zámeru Európskej únie spustiť vyšetrovanie čínskych obchodných praktík a „podozrivých“ vládnych dotácií sa ozýva kritika zo všetkých strán, informuje portál CnEVPost.
Portál sa odvoláva aj na oficiálne stanovisko Čínskej obchodnej komisie pre EÚ (CCCEU), ktorá vo svojom oficiálnom stanovisku rázne odmieta obvinenia EÚ a spustenie vyšetrovania vníma ako diskrimináciu čínskych automobiliek.
EÚ nahnevala Čínu
Pred poslancami Európskeho parlamentu v Štrasburgu Ursula von der Leyenová minulý týždeň uviedla, že globálne trhy sú zaplavené lacnými čínskymi elektromobilmi, ktorých cena je umelo udržiavaná na nízkej úrovni masívnymi vládnymi dotáciami.
Európska únia (EÚ) musí chrániť svoje záujmy a otvorenie tohto vyšetrovania je veľmi správne rozhodnutie, uviedol francúzsky minister financií Bruno Le Maire na tlačovej konferencii v Berlíne. Nemecký minister hospodárstva Robert Habeck v jeho prítomnosti dodal, že Komisia zaujala správny postoj voči nekalej konkurencii.
Čínska strana vyzýva EÚ, aby viedla dialóg a vytvorila spravodlivé, nediskriminačné a predvídateľné trhové prostredie pre spoločný rozvoj priemyslu elektrických vozidiel, uviedlo čínske ministerstvo vo vyhlásení.
„Dôrazne vyzývame EÚ, aby k pokroku čínskeho priemyslu elektrických vozidiel pristupovala objektívne a neuchyľovala sa k jednostranným hospodárskym a obchodným opatreniam, ktoré by mohli brániť alebo zvyšovať náklady na vývoj a prevádzku čínskych elektrických vozidiel na európskom trhu,“ uviedla komora vo vyhlásení z 13. septembra.
Závislosť na čínskych batériách narastá
Pokiaľ Európska únia neprijme rázne opatrenia, do roku 2030 by sa mohla v oblasti lítium-iónových batérií a palivových článkov stať rovnako závislou od Číny, ako bola energeticky závislá od Ruska pred vojnou na Ukrajine. Píše sa to v strategickom dokumente vypracovanom španielskym predsedníctvom v Rade EÚ, ktorý má k dispozícii agentúra Reuters. K téme sme spracovali samostatný článok.
„Bez implementácie účinných opatrení by sa európsky energetický ekosystém mohol do roku 2030 stať závislým od Číny,“ píše sa v dokumente španielskeho predsedníctva. Táto závislosť bude inej povahy, ale podobne závažná ako bola závislosť od Ruska pred jeho inváziou na Ukrajinu. EÚ má podľa autorov dokumentu dobrú pozíciu vo výrobe elektrolyzérov, ale je silne závislá od Číny, pokiaľ ide o palivové články a lítium-iónové batérie potrebné pre elektromobily.
Kritika zo všetkých strán
CCCEU trvá na tom, že za nízkymi cenami a popularitou čínskych elektromobilov nie sú štátne dotácie, ale kvalita produktu, na ktorého vývoji automobilky strávili roky. Vďaka tomu mali dokázať nielen konkurovať značkám Západu, ale ich na domácom a medzinárodnom trhu predbehnúť, píše sa v spomínanom stanovisku.
„Je veľmi dôležité zdôrazniť, že táto výhoda nie je výsledkom toho, čo strana komisie nazvala ‚obrovskými štátnymi dotáciami‘,“ uvádza CCCEU na margo vyjadrení Európskej komisie (EK).
Ako píše CnEVPost, po tom, čo krok EÚ vyvolal širokú diskusiu, viacerí analytici a experti uviedli, že tvrdenia EÚ o nízkych cenách čínskych elektrických vozidiel nie sú opodstatnené a že názory v rámci bloku nie sú jednotné.
Analytici ďalej predpokladajú, že aj keď potenciálne kroky EÚ môžu navonok pôsobiť drasticky, ich dopad bude zrejme len minimálny. Dôkazom môže byť aj nedávno predstavený BYD Seal, ktorý má konkurovať agresívne nacenenému Modelu 3 od Tesly. Aj keď ho cenovkou nedokázal model z Číny zásadne podkopať, za zhruba rovnakú sumu ponúkne omnoho väčší dojazd, zrýchlenie a priestor v interiéri. Viac si o tejto horúcej novinke si môžeš prečítať v samostatnom článku.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
EÚ a Čína si idú po krku. Prvá krajina zavádza prísne opatrenia proti čínskym elektromobilom
Postavili motor, ktorý vraj pochová elektromobily aj spaľováky. Váži 32 kg a má 320 koní
Jedna skupina Slovákov bude nabíjať „zadarmo”. Na takúto inováciu sa roky čakalo
Ekologickí extrémisti sa zbláznili. V Nemecku „flambovali“ najekologickejšie autá, aké ľudstvo pozná
ZAUJÍMAVÉ Toto auto má kombináciu ceny a výbavy, akú v žiadnom inom nedostaneš
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zoznam najlepších jedál našich susedov prekvapil. Preniklo tam obľúbené slovenské jedlo
„Museli sme volať políciu, aby upokojili situáciu.“ Gröhling priamo o potýčkach počas kampane Sasky
Známy reťazec postavil výnimočnú predajňu. Ide o európsky unikát
Na severe Slovenska malo dôjsť k násilnej smrti. Našli telo muža utopeného vo vírivke
PRIESKUM: Smer uteká PS-ku a Hlasu, OĽANO rastie, Kollár by skončil pred bránami parlamentu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Postavili motor, ktorý vraj pochová elektromobily aj spaľováky. Váži 32 kg a má 320 koní
- V Číne hnijú tisíce nových elektromobilov. Konečne vieme úplnú pravdu o bizarnom „cintoríne“
- Jedna skupina Slovákov bude nabíjať „zadarmo”. Na takúto inováciu sa roky čakalo
- Ekologickí extrémisti sa zbláznili. V Nemecku „flambovali“ najekologickejšie autá, aké ľudstvo pozná
- Toto auto má kombináciu ceny a výbavy, akú v žiadnom inom nedostaneš
-
- Postavili motor, ktorý vraj pochová elektromobily aj spaľováky. Váži 32 kg a má 320 koní
- Toto auto má kombináciu ceny a výbavy, akú v žiadnom inom nedostaneš
- Šokovali motoristov. Prvé slovenské mesto chce zakázať spaľovacím autám vjazd
- Nová továreň Tesly vzbudzuje rozruch. Ľudia sú presvedčení, že vylúštili, kde ju postavia
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Mal pochovať spaľováky, jeho koniec je dodnes záhadou
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Postavili motor, ktorý vraj pochová elektromobily aj spaľováky. Váži 32 kg a má 320 koní
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
POZOR: Vyber si hotovosť. Veľká banka na Slovensku vypne systém
Tomuto Slováci neodolajú. Populárnu streamovaciu službu môžeš získať len za 1 €
Prezidentka: Klimatickú krízu sme vytvorili my a musíme ju vyriešiť
Umelá inteligencia od DeepMind urýchľuje hľadanie génov spôsobujúcich choroby
Počas Dňa bez áut môžu vodiči v Prešove jazdiť MHD zadarmo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Zoznam najlepších jedál našich susedov prekvapil. Preniklo tam obľúbené slovenské jedlo
„Museli sme volať políciu, aby upokojili situáciu.“ Gröhling priamo o potýčkach počas kampane Sasky
Známy reťazec postavil výnimočnú predajňu. Ide o európsky unikát
Na severe Slovenska malo dôjsť k násilnej smrti. Našli telo muža utopeného vo vírivke
PRIESKUM: Smer uteká PS-ku a Hlasu, OĽANO rastie, Kollár by skončil pred bránami parlamentu
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené