Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Pred týždňom sme ťa informovali, že Slovensko v rámci EÚ absolútne pohorelo v cenách za dáta a telefonovanie, pričom patríme v tomto ukazovateli medzi najdrahšie krajiny v Európe. Neskôr sa však ukázalo, že je všetko inak a na Slovensku máme jedny z najlacnejších volaní. Situácia sa začína poriadne zamotávať, pričom hlavnú úlohu zohráva Regulačný úrad a iniciatíva „Chcem si vyberať“.

Patríme medzi najdrahšie krajiny

Občianska iniciatíva „Chcem si vyberať“ upozornila minulý týždeň na zaradenie Slovenska medzi krajiny s najvyššími cenami mobilného telefonovania a internetu v EÚ. Výsledky vzišli z analýzy Európskej komisie, pričom menej ľudia platia napríklad v takých krajinách ako Rakúsko, Taliansko, Poľsko či Estónsko.

Vysokú cenovú hladinu slovenských operátorov potvrdila aj ďalšia analýza webovej služby Cable, ktorá zoradila krajiny podľa cien mobilných dát od najlacnejších po najdrahšie. Slovensko sa umiestnilo na nelichotivom 121. mieste, pričom pre nami sa ocitli krajiny s oveľa vyššou životnou úrovňou ako Dánsko, Švédsko, Fínsko či Rakúsko.

Zmena: Patríme medzi najlacnejšie krajiny

V reakcii na nepriaznivé hodnotenie slovenských cien sa Regulačný úrad pokúsil obhajovať našich operátorov tvrdením, že „Európska komisia v analýze v prípade Slovenska použila len ceny dvoch operátorov (Telekom, Orange), ale v prípade ostatných krajín ceny všetkých operátorov“. Po doplnení cien O2 a SWAN Mobile (4ka) sa podľa Regulačného úradu Slovensko premiestnilo z najdrahších krajín medzi najlacnejšie.

Analýzu Európskej komisie kritizoval aj Slovak Telekom. Tieto analýzy sa podľa spoločnosti objavujú každý rok a opakovane sa s nimi nemôže stotožniť, nakoľko ich metodika nereflektuje celý slovenský trh, sú v nej zahrnutí iba vybraní operátori a niektoré produkty.

„Pokiaľ ide o výšku cien, v štúdii nás do vyššej cenovej hladiny vystrelil najmä ukazovateľ parity kúpnej sily. Všeobecne platí, že na mobilnom trhu sa ceny paušálov znižujú a v rámci konkurenčného boja neustále existuje tlak na znižovanie cien. Zákazníci majú za rovnakú sumu väčšie balíky dát.

Pre ceny volaní platí nový princíp – väčšina paušálov nemá jednotkové minúty, ale neobmedzené volania po celý mesiac a ďalšie služby k tomu. Navyše samotná štúdia jasne potvrdila, že priemerné ceny v roku 2019 oproti 2018 viditeľne klesli,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca Slovak Telekom pre služby a financie Michal Korec.

Analýzu nepovažuje za dostatočne relevantnú ani spoločnosť Orange Slovensko. Poukazuje najmä na to, že porovnáva ceny na základe neaktuálneho portfólia produktov, v niektorých prípadoch nesprávnej kategórie alebo cenovej úrovne a opomína podstatné atribúty portfólia služieb.

„Porovnanie zároveň neberie do úvahy špeciálne a nadstavbové ponuky, ktoré komunikáciu zákazníkov zvýhodňujú. Štúdia okrem toho nezohľadňuje veľkosť jednotlivých trhov a najmä kvalitu infraštruktúry, do ktorej operátori musia investovať, čo má vplyv na výsledné ceny za služby,“ doplnila pre agentúru SITA hovorkyňa Orange Slovensko Alexandra Piskunová.

Výzva zo strany iniciatívy

Na základe vyššie spomenutých vyjadrení, iniciatíva „Chcem si vyberať“ najnovšie vyzýva Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb, aby si začal plniť svoju zákonnú povinnosť, ktorou je ochrana efektívnej hospodárskej súťaže a záujmov koncových užívateľov, uvádza sa v tlačovej správe iniciatívy.

Iniciatíva sa odvoláva na metodiku analýzy, v ktorej je jasne vysvetlené, že v každej krajine sú do porovnania zahrnutí dvaja, maximálne traja najväčší operátori. Ponuky menších neboli zaradené až v 19 z 28 krajín únie (vrátane napríklad Veľkej Británie či Švédska, ktoré skončili v najlacnejšom koši). Iniciatíva ďalej uvádza, že Regulačnú úrad napriek tomu v rozpore so zvolenou metodikou účelovo doplnil analýzu tak, aby sa Slovensko pri vybraných balíkoch služieb premiestnilo z najdrahších krajín medzi najlacnejšie.

Občianska iniciatíva „Chcem si vyberať“ ďalej uvádza, že Regulačný úrad týmto spôsobom slovenskú verejnosť hrubo zavádza a poskytuje jej nepravdivé tvrdenia, ktoré niektoré médiá bez overenia publikovali. „Potvrdzuje tým svoju rezignáciu na jedno zo svojich hlavných poslaní, ktorým má byť ochrana efektívnej hospodárskej súťaže a záujmov koncových užívateľov. Namiesto toho sa pasuje do role ochrancu veľkých mobilných operátorov,“ doplnil spoluautor iniciatívy Michal Rybárik.

Občianska iniciatíva tiež pripomína, že Európska komisia do analýzy ani v jednej krajine nezarátala ponuky virtuálnych operátorov. Tí majú nižšie ceny, na Slovensku však pre prístup regulačného úradu ako v jednej z mála krajín EÚ neexistujú. Práve pre zaviazanie existujúcich operátorov k sprístupneniu sietí pre plnohodnotných virtuálnych operátorov, akých fungujú v EÚ desiatky, je jedným zo spôsobov, ako môže regulátor podporiť efektívnu hospodársku súťaž.

Výsledky z analýz stavajú Slovensko do značne nelichotivej pozície. Je jasné, že operátori alebo Regulačný úrad reagujú na tieto výsledky negatívne, pričom argumentujú svojimi zisteniami. Občianska iniciatíva na ne reaguje a podľa všetkého sa črtá nový konflikt, ktorý bude pravdepodobne pokračovať. Názor na všetky tvrdenia si už musí spraviť každý sám. Isté je, že situáciu budeme pozorne sledovať a o všetkom ťa budeme informovať.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú