Klinec do rakvy spaľovákom. Gigant chce technológiu do elektromobilov, ktorá bude čistiť ovzdušie
Aj pri prevádzke elektromobilu vznikajú niektoré nečistoty, ktoré poznáme zo spaľovacích áut. Teraz nenarážame na emisie CO2, tie sú totiž v prípade elektromobilu podstatne nižšie, no počas jazdy sa oddelujú mikročastice z pneumatík a bŕzd, pričom vytvárajú prach. Tento prach síce znečisťuje okolitý vzduch, no Audi má riešenie. Automobilka vyvíja filter, ktorý ho dokáže zachytiť. Na tému upozornil portál InsideEVs.
Nemecká automobilka pracuje na projekte už od roku 2020 a vývoj pobeží do roku 2024. Následne spoločnosť vyhodnotí výsledky a rozhodne, či bude revolučný filter súčasťou budúcich elektromobilov Audi.
Podľa inžinierov inštalácia tohto filtra nevyžaduje žiadne veľké zmeny výrobného procesu. Počas dvoch rokov testovania automobilka zozbierala dostatočné množstvo dát a už teraz môžu povedať, že revolučný filter rozhodne má zmysel a predovšetkým vo veľkých mestách.
Auto zachytí prach ktorý vyprodukuje
Filter mikročastíc je umiestnený v prednej maske a funguje v dvoch režimoch. Počas jazdy nasáva vzduch pred vozidlom a čistí ho, no dokáže fungovať aj počas státia, respektíve nabíjania.
Ak sa elektromobil nabíja, vzduch je do filtra naháňaný pomocou ventilátora a takýmto spôsobom ho dokáže čistiť aj keď vozidlo nejazdí. Audi túto technológiu testovala na modeli e-tron a po nájazde 50 000 km môžu spoľahlivo povedať, že vozidlo zachytilo minimálne toľko mikročastíc, koľko samé počas svojej prevádzky vyprodukovalo.
Na podobnej technológii pracuje čoraz viac firiem
Národné výskumné centrum pre letectvo a vesmír v Nemecku sa nevenuje iba produktom, ktoré sa pohybujú nad povrchom Zeme. Spoločnosť vyrobila elektromobil, ktorý je podľa ich slov najekologickejším autom na svete, nazvývajú ho Zero Emission Drive Unit – Generation 1 (ZEDU-1).
Ich prototyp ZEDU-1 nie je obyčajným elektromobilom, ktorý by bol schopný jazdy „iba“ bez produkcie lokálnych emisií. Inžinieri posunuli ekologickú stránku o úroveň vyššie a v prípade tohto prototypu nedochádza k znečisťovaniu životného prostredia ani žiadnym jemným prachom a mikroplastami, ktoré sa uvoľňujú pri brzdení či drolení pneumatík.
Nemecké centrum na ňom pracovalo spolu s firmou HWA, ktorá sa venuje výrobe, no predovšetkým úprave a tuningu automobilov.
ZEDU-1 je najekologickejší elektromobil na svete
Oblasť kolies obopínajú z vonkajšej časti špeciálne kryty, ktoré vytvárajú v priestore kolesa nedokonalé vákuum. Následne ventilátor z tohto vákua doslova „vysáva“ drobné častice pneumatiky, ktoré sa oddelujú počas jazdy a preháňa ich cez filtračný systém.
Podobne funguje aj brzdový systém. Pri brzdení sa jemné čiastočky kovu takisto zachytávajú a filtrujú sa skrz nádobku s olejom. Ako píše DLR v tlačovej správe, inžinierom sa podarilo zvýšiť aj rekuperačnú schopnosť bŕzd a takmer všetka energia z brzdenia je prevedená späť na elektrickú.
Výsledky sú famózne
Nové technologické postupy nevedú len k zlepšeniu ekologickej stránky auta, ale výrazne prispievajú aj k jeho ekonomickosti. Tím vedcov počas prvých testov zistil, že do rýchlostí 50 km/h dokážu úplne eliminovať opotrebenie pneumatík a pri vyšších rýchlostiach ho znižujú o 70 % až 80 %.
Vďaka novej technológií bŕzd sa takisto úplne dokážu vyhnúť ich opotrebeniu. Výsledky výskumu by pritom mali byť základom pre budúce elektromobily.
Ekologická stránka je čoraz dôležitejšia
Ekologické otázky elektromobilov začalo riešiť čoraz viac firiem. Holandský tím študentov dokonca vyrobil elektromobil, ktorého emisie sú „záporné“, teda počas jazdy čistí ovzdušie od CO2.
Auto dokáže zachytiť až 2 kg CO2 po prejdení zhruba 32 000 km. To sa na prvý pohľad nemusí zdať ako veľa, no 10 takýchto áut by dokázalo vyfiltrovať ovzdušie rovnako efektívne ako bežný strom.
Líder 35-členného tímu študentov prezradil, že zatiaľ ide iba o prvotný prototyp a v budúcnosti dokážu zachytávanie CO2 určite vylepšiť. Reálnym prínosom však nemusí byť úplné čistenie planéty, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.
Študenti totiž dbali na ekológiu aj pri výrobe samotného auta a cieľom projektu je, aby filter ovzdušia počas prevádzky vozidla vykompenzoval aspoň emisie, ktoré sa vyprodukujú pri samotnej produkcii auta. Chcú tiež ukázať veľkým automobilkám, ako by k elektromobilite mali pristupovať aj oni.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Európska únia čelí rekordným dlhom: Nové dáta ukázali, kto sa ocitol v prvej desiatke najzadlženejších štátov (REBRÍČEK)
Nespavosť devastuje telo aj myseľ, varujú odborníci. Vedci odhalili desivú pravdu o nedostatku spánku
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP