Nie je žiadnou veľkou novinkou, že kiná po konci svetovej pandémie stále bojujú s návratom ľudí do svojich sál. Nielen vo svete, ale aj na Slovensku diváci počas COVID-19 výrazne zmenili svoje návyky a mnohí z nich už nemajú nutkanie vidieť filmové novinky na veľkom plátne.

Špeciálne slabý je zatiaľ aktuálny rok, ktorý prepisuje viacero negatívnych rekordov. Za prvú polovicu 2024 až tri mesiace znamenali najhoršie finančné výsledky kinofilmov v USA za posledné tri desaťročia. Február bol najslabším mesiacom v tržbách od roku 1995, apríl znamenal najhoršie výsledky od roku 1996 a výnimkou nebol ani máj, čísla ktorého analytici nevideli posledných 26 rokov.

Spomenuté výsledky sa týkajú najväčšieho filmového trhu Severnej Ameriky a nezarátavajú sa do nich roky 2020 a 2021, kedy bola väčšina svetových kín zatvorená. Nepriaznivý trend je však jasne cítiť na celom svete a okrem kín či analytikov si ho všímajú aj veľkí filmoví tvorcovia.

Nad diváckym nezáujmom o návštevu kina nedávno vyjadril aj Denis Villeneuve, tvorca Duna: Časť druhá, ktorá až do minulého týždňa kraľovala rebríčku zárobkov. „Som sklamaný, že sme stále číslo jeden. Dúfam, že čoskoro do kín prídu nové hity a bude to výrazne lepšie.“

Duna 2
TMDB

Svetielko nádeje teraz priniesol animák V hlave 2, ktorý všetkých dokonale zaskočil a stane sa prvým filmom tohto roka so zárobkami nad miliardu dolárov. Jedna lastovička ale leto nerobí a za úspechom novej Pixarovky sa skrýva množstvo filmov, ktoré tento rok finančne pohoreli.

Vôbec ich nie je málo. V kinách od januára tvrdo narazili komiksovka Madame Web, Krotitelia duchov, akčno-špionážna novinka Argylle či rodinne ladená snímka Imaginárni priatelia. Špeciálne kruto na divácky nezáujem doplatila akčná snímka Furiosa, ktorá do kín prichádzala s vizitkou najlepšieho akčného filmu poslednej dekády. Ani to jej však nepomohlo a Furiosa bola z kín stiahnutá už tri týždne po premiére.

Divákov už priveľmi nezaujímajú ani pokračovania veľkých filmových franšíz, ktorým sa v minulosti darilo. Nová snímka Godzilla a Kong síce v kinách začala skvele, nasledoval však útlm a hovoriť možno nanajvýš o finančnom priemere. To isté platí aj o novej Planéte opíc, ktorá mala naštartovať novú trilógiu, no nakoniec jej budúcnosť zostáva otázna.

Prepad záujmu o návštevu kín je cítiť aj na Slovensku, kde kvôli nelichotivému trendu muselo svoje brány zatvoriť už desiatky kín. Veľké siete sa naopak snažia situácii prispôsobiť a prichádzajú s vlastnými riešeniami. Ako pre FonTech.sk hovorí marketingový expert a poradca Marián Timoracký, efektívnosť týchto opatrení ukáže až čas. Podľa Timorackého však kiná už teraz začínajú čeliť veľkému ohrozeniu.

Nemôže za to iba silný Netflix

Nie je ťažké spočítať si, že za úpadkom návštevnosti v kinách stojí predovšetkým narastajúca sila streamovacích služieb. Tie počas svetovej pandémie zaznamenali masívny rozmach predplatiteľov a viaceré z nich začali veľkofilmy vo svojej ponuke uvádzať v nevídane krátkom čase.

Kým pred pandémiou bolo zvykom vydať film v online priestore približne po troch mesiacoch od premiéry v kinách, počas COVID-19 a po ňom sa toto okno skrátilo na 45 dní. Divákom teda spravidla stačilo počkať si šesť týždňov a následne si obsah pozrieť v ponuke niektorej zo streamovacích platforiem.

Unplash

Bezprecedentný krok v roku 2021 spravila spoločnosť Warner Bros. Discovery, ktorá svoje veľké kinohity začala v deň premiéry v kinách uvádzať súbežne aj na svojej streamovacej službe HBO Max. Diváci si tak mohli v prémiovej kvalite pozrieť veľkofilmy ako Duna: Časť prvá, Godzilla vs. Kong či nový Matrix, čo sa zo strany filmárov i sietí kín stretlo so silne negatívnou odozvou.

Stratégiu s prezývkou Project Popcorn ostro odsúdil aj režisér Chrisopher Nolan, ktorý po bezmála dvoch dekádach exkluzívnej spolupráce od Warnerov odišiel. S vydávaním filmov však experimentovali aj ďalší hráči, vrátane Disney+. Služba sa napríklad pri svojich novinkách od Pixaru rozhodla takmer úplne obísť kiná a animáky Duša, Luca a Keď sa červenám vydala rovno na svojej streamovacej platforme.

Filmové štúdiá však nebrali do úvahy, ako veľmi sa podobná stratégia vydávania podpíše na diváckych návykoch. Veľkí hráči síce dokázali krátkodobo napumpovať čísla predplatiteľov, neuvedomovali si ale, že nemalá časť tejto základne sa už po konci pandémie nebude do kina vracať v takej miere ako pred tým.

Potvrdzuje to aj Peter Badač, filmový producent a bývalý riaditeľ Audiovizuálneho fondu. Expert pre FonTech.sk približuje, že pre divákov je omnoho pohodlnejšie a tiež ekonomicky výhodnejšie pozrieť si snímky z pohodlia domova:

Tento článok je dostupný členom Fontech PREMIUM

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú