Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Niektorí ešte stále slepo veria mýtu, že batéria elektromobilu je po pár rokoch a desiatkach tisíc kilometroch zrelá akurát tak do koša. Dôkazov, že to absolútne nie je pravda, je mnoho a nedávno jeden priniesol aj český majiteľ Škody Enyaq, ktorý sa so svojim výsledkom podelil vo facebookovej skupine.

Degradácia batérie po vyše 60 000 km môže byť rôzna. Pri jednom elektromobile môže dosahovať aj 8 %, no pri inom to môže byť napríklad aj o polovicu menej. Na degradáciu totiž vplýva spôsob nabíjania, pričom rýchle DC nabíjanie batériu zaťažuje viac a tým pádom dochádza aj k vyššej degradácii.

V prvých rokoch je degradácia najvýraznejšia

Majiteľ Škody Enyaq so 77 kWh batériou najazdil za rok aj tri mesiace úctyhodných 66 000 km. Takýto nájazd sa rozhodne nedá dosiahnuť iba dochádzaním do práce v rámci mesta a elektromobil pomerne často využíval aj na dlhšie trasy.

Aj preto bol podiel nabíjania striedavým a jednosmerným prúdom v pomere 43,7 % (AC) ku 56,3 % (DC). Za celý čas do batérie natieklo až 16 804 kWh elektrickej energie, z čoho jednosmerný DC prúd predstavoval 7 342 kWh.

Škoda

Majiteľ dal zmerať kapacitu batérie cez platenú službu. Pred samotným meraním musel vozidlo dvakrát vybiť pod 10 % kapacity a následne auto nabiť doplna pomocou pomalej AC nabíjačky. Na meranie priniesol auto takmer vybité a technici ho nabíjali dlhú dobu pomocou 10 A nabíjačky.

Výsledok merania odhalil, že akumulátor má 93,35 % z pôvodnej kapacity batérie. Degradácia tak predstavuje iba 6,65 %. Za rok sa to síce môže niekomu zdať veľa, no na degradáciu nevplýva vek auta, ale skôr nájazd, respektíve počet nabíjacích cyklov.

Najvýraznejší pokles kapacity navyše nastáva počas prvých rokov, respektíve počas prvých desiatok tisíc kilometrov. Následne je degradácia výrazne nižšia a v priemere klesá kapacita batérie o 1 % za rok.

Záleží na spôsobe používania

Pete Bishop, zakladateľ a hlavný technologický riaditeľ SPS, uviedol, že rozdiely medzi jednotlivými vozidlami môžu byť až 10 %. Za koniec životnosti batérie sa považuje to, keď jej kapacita klesne pod 80 %. Mnoho ľudí ale stále dokáže plnohodnotne využívať elektromobil aj po takomto poklese kapacity, nakoľko ďalší pokles by už mal byť podstatne pomalší.

Jaguar/FonTech

Po dosiahnutí zdravia batérie na úrovni 70 % sa ale degradácia znova zrýchľuje, takže pre mnohých bude zrejme až táto hranica považovaná za koniec životného cyklu elektromobilu. Rýchlosť degradácie pritom priamo ovplyvňuje počet nabíjacích cyklov ktorý je úmerný počtu najazdených kilometrov a tiež spôsob nabíjania.

Mieru degradácie sleduje aj spoločnosť Geotab, ktorá má k dispozícii online nástroj na sledovanie tejto premennej pri elektromobiloch. Geaotab pritom počíta s časovým horizontom 6,5 roka a miera degradácie niektorých modelov naozaj prekvapila.

Priemer vôbec nie je zlý

Miera degradácie za 6,5 roka pri všetkých sledovaných elektromobiloch je iba 13,5 %. Spoločnosť pritom zozbierala dáta z viac ako 6 000 vozidiel a 24 modelov.

Geotab

Sivou čiarou je na grafe zobrazená priemerná degradácia, a tak môžeme veľmi jednoducho porovnať, či vybraný model degradoval rýchlejšie, alebo pomalšie. Medzi populárne jazdenky patrí napríklad VW e-Golf. Všetky sledované modelové roky degradovali pomalšie než je priemer.

Miera degradácie sa líši od auta k autu

Ďalší pohľad na mieru degradácie rôznych elektromobilov poskytujú testy nórskeho Youtubera Bjørna Nylanda, ktorý v jednom zo svojich videí ukázal, o koľko degradovala batéria pri rôznych testovaných modeloch.

Bjørn Nyland/YouTube

Degradácia pri osem ročnej Tesle Model S s nájazdom cez 250 000 km je napríklad nižšia ako degradácia 5,5-ročnej Kia Soul, ktorá najazdila iba 73 000 km a má za sebou dokonca aj menej nabíjacích cyklov.

10-ročné Tesly a Nissany s pôvodnou batériou

Dôkazov, že akumulátor skutočne dokáže v niektorých prípadoch prežiť aj samotné vozidlo, je niekoľko. Na cestách aj dnes jazdia prvé Tesly s pôvodnou batériou. Automobilka Nissan dokonca nedávno zverejnila informáciu, že do dnešných dní spoločnosť zozbierala len malé množstvo batérií z elektromobilov Leaf. Väčšina týchto áut teda stále jazdí a hlavné je to, že jazdí s pôvodným akumulátorom.

Vysokonapäťové akumulátory v prvých Nissanoch Leaf majú aj 12 rokov a ešte stále nie sú úplne na odpis, hoci prvé Nissany Leaf nemali optimálne vyriešené chladenie batérie a degradácia tak bola výrazne vyššia, ako je štandardom dnes.

Nissan

Aj po skončení životného cyklu auta, ktorý sa odhaduje na zhruba 15-20 rokov, má byť batéria stále funkčná so 60-70 % pôvodnej kapacity. Akumulátor je následne možné ďalej využiť ako úložisko energie v domácnosti alebo vo veľkých energetických centrách.

Elektromobil dokáže jazdiť rovnako dlho ako spaľovák

Dávnejšie sa FonTech.sk rozprával s elektromobilistom Milanom Bahnom, ktorý vlastní prvú generáciu Nissan Leaf a má v ňom ešte stále pôvodnú batériu. Na otázku, či dokáže elektromobil jazdiť rovnako dlho ako spaľovák, teda 20-30 rokov, nám odpovedal nasledovne:

Pred pol rokom až rokom by som odpovedal opatrnejšie so slovami: asi áno a “mal by”. Dnes sme o rôzne merania novších modelov múdrejší a ja už skalopevne tvrdím, že áno, elektromobil vydrží jazdiť rovnako dlho, ako spaľováky.

S kolegom elektromobilistom jazdiacim na vynikajúcom aute Kia eNiro zbierame údaje mnohých iných modelov. Tento kamarát dokáže cez OBD konektor získať veľmi presné informácie o degradácii a má regulárny postup na meranie tejto hodnoty.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú