Jedny z najpredávanejších elektromobilov u nás sa zbavia veľkej chyby. Ale len za poplatok
Elektromobily Hyundai Ioniq 5 a KIA EV6 zdieľajú totožnú architektúru a nanešťastie aj rovnaké problémy pri oboch autách.
Najväčším neduhom dvojice elektromobilov z Kórei je tzv. „coldgate„, teda pomalé nabíjanie počas chladných mesiacov. Ako píše KIA v tlačovej správe, automobilka tento problém konečne rieši, avšak iba za príplatok.
Nové modely KIA EV6 aj Hyundai Ioniq 5 už majú funkciu aktívneho predhrievania batérie v sériovej výbave, no prvé kusy týchto áut touto dôležitou vlastnosťou nedisponovali.
Presvedčili sme sa o tom aj na vlastnej koži pri zimnom teste KIA EV6. Elektromobil dokáže v ideálnych podmienkach dosiahnuť maximálny nabíjací výkon až 240 kW a z 10 % na 80 % sa dobije za skvelých 18 minút. Čo ale znamenajú ideálne podmienky v reálnom svete?
To je nie príliš teplé, ale zároveň nie priveľmi chladné počasie, no a v našom podnebnom pásme sa stretávme aj s úplným opakom.
Nabíjací výkon nižší aj o polovicu
Azda najviac „škodí“ nabíjaniu týmto dvom elektromobilov zima. Aby sa totiž batéria mohla nabíjať plným výkonom, musí byť dostatočne zohriata. Pri rýchlom nabíjaní si elektromobil batériu zohrieva, no zrejme, zo začiatku to nerobí dostatočne rýchlo.
Kiu EV6 sme počas testu nabíjali z 10 na 100 % a za tento čas sa nám na 175 kW stojane auto nabíjalo maximálne výkonom 148 kW. Spočiatku bol výkon ešte nižší, a to len 50 kW, neskôr vystúpal na 80 kW a takto to šlo ďalej.
EV6 GT je najvýkonnejšia sériová Kia v histórii
Model z roku 2021 totiž nemal aktívne predhrievanie batérie a to isté platí aj pre koncernovú dvojičku od Hyundai. Všetko dnes rieši softvérová aktualizácia, ktorá je k dispozícii aj pre staršie modely Ioniq 5 a EV6 – ale len ak zákazníci zaplatia.
Aktualizácia za príplatok
To ale kontroverzia nekončí, práve naopak, iba začína. PR manažér automobilky Hyundai Marek Kopča pre portál Mojelektromobil.sk prezradil dôvod, prečo si automobilka za aktualizáciu softvéru pýta poplatok.
Podľa jeho slov nejde o žiaden výrobný problém ani chybu vozidla, ktorá by sa dala riešiť v rámci záruky, ale o vylepšenie. Tak bude za aktualizáciu účtovaný poplatok podľa cenníka autorizovaných servisov. Tento softvérový update sa totiž nedá vykonať OTA (over-the-air) aktualizáciou, ale bude potrebná fyzická návšteva servisu.
Podľa informácií na rôznych fórach sa poplatok pohybuje na úrovni 50 €. V tomto prípade ale ide o funkciu, za ktorú by sme neváhali priplatiť. KIA totiž vo svojej tlačovej správe uvádza, že nabíjacie časy sa vďaka tomu môžu znížiť až o 50 %.
Aktívne predhrievanie funguje tak, že do navigácie vo vozidle je potrebné zadať nabíjačku, na ktorej sa vodič chystá nabíjať. Po príchode k stanici batériový manažment ohreje akumulátor na ideálnu teplotu a elektromobil by sa mal od prvých minút nabíjať plným výkonom.
Nie je to len problém koncernu Hyundai
Tému „coldgate“ sme dávnejšie riešili aj vo veľkom samostatnom článku a počas našich testov sme sa stretli s niekoľkými autami rôznych značiek, ktoré týmto problémom trpia rovnako.
Pri našom teste luxusnej limuzíny Mercedes EQS sme sa na rýchlonabíjačke ZSE stretli s majiteľom elektromobilu, ktorý zhodou okolností vlastnil Mercedes EQC.
Počas nášho rozhovoru sme sa dostali aj k téme samotného nabíjania počas zimy, s ktorým bol aj on nespokojný. Mercedes EQC disponuje maximálnym nabíjacím výkonom až 110 kW, no v zime sa mu nepodarí presiahnuť viac ako 70 kW.
Problémom nie je len nižší nabíjací výkon a tým pádom dlhší čas strávený na nabíjačke, ale aj ceny nabíjania. V zime si totiž majitelia často platia za ultrarýchle nabíjanie, aj keď ich autá často „ultrarýchlo“ nenabíjajú.
Na miestach, kde sú na výber nabíjačky s rôznymi výkonmi sa v zime z tohto dôvodu oplatí siahnuť po tej pomalšej a lacnejšej, no napríklad nabíjačka na odpočívadle Beladice dlho nemala žiadnu pomalšiu alternatívu nabíjania. Každý majiteľ elektromobilu teda platil za rýchlonabíjanie, aj keď mal napríklad auto iba s maximálnym nabíjacím výkonom 50 kW.
Ani nami testovaný Mercedes EQS si nedokázal s chladom poradiť stopercentne. Keď sme na spomínanú nabíjačku pri Beladiciach prišli po 10 km jazde, batéria bola stále studená a pri nabíjaní z 2 na 80 % sa nepodarilo prekročiť výkon 110 kW.
Mercedes EQS má dizajn, o akom sa iným autám len sníva
Auto je pritom schopné nabíjať až 200 kW výkonom a nabíjačka v Beladiciach poskytuje teoretický výkon 175 kW. Neskôr, po dlhšej, približne 100 km jazde na diaľnici, sa už na rovnakej nabíjačke a pri ešte nižšej vonkajšej teplote podarilo dosiahnuť výkon 140 kW, stále to však nie je maximálnych 175 kW, ktoré je schopná zo seba nabíjačka vytlačiť.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tajná dohoda na obzore: Rusko chce od krajiny NATO späť rakety za 2,5 miliardy pre straty na fronte
Jedna konkrétna skupina ľudí potichu bohatne. Mladí zatiaľ utekajú za hranice, alebo zostávajú bývať u mamy
Vodičom hrozí pokuta až 300 eur. Špeciálna značka na semafore mätie Slovákov, pravidlá sú jasné
Cez stanicu Poprad-Tatry nepremávali vlaky. Dopravu zastavili pre mimoriadnu udalosť
MIMORIADNE: Ministerka Šimkovičová skončila v nemocnici. Zdravotný stav zostáva nejasný
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP