Rada Európskej únie a Európsky parlament definitívne prijali nariadenia, ktorých cieľom je znížiť produkciu emisií z dopravy. Ich predmetom je zákaz predaja áut, ktoré pri prevádzke produkujú emisie, od roku 2035. Dohoda je tak už definitívna a čaká ju už len formálne prijatie.

Znižovanie emisií má byť postupné. Ako uvádza aj T&E, do roku 2030 budú automobilky povinné znížiť emisie svojej flotily o 55 % v porovnaní s rokom 2021 a do roku 2035 bude únia požadovať zníženie o celých 100 %.

Podľa nariadenia komisia v roku 2026 znova preskúma pokrok k dosahovaniu týchto cieľov, aby sa zabezpečilo ich úspešné naplnenie.

Elektromobily budú definitívne lacnejšie ako spaľováky

Rada Európskej únie v tlačovej správe zverejnila aj ďalšie body tejto dohody. Pri prekročení emisných limitov budú automobilky trestané rovnako ako dnes. Za každý prekročený gram CO2/km zaplatia pokutu 95 €. V konečnom dôsledku tak budú autá s nulovými emisiami jednoznačne lacnejšie než autá na benzín a naftu.

V súčasnosti sa emisie automobiliek priemerujú na všetky vyrobené vozidlá spoločne a limit je nastavený na maximálne 95 g CO2/km. Za každý prekročený gram automobilka platí pokutu 95 €, čo by pri flotile 100 000 vozidiel činilo 9,5 milióna eur len za jeden gram CO2 navyše. Ak ale automobilka vyrobí pár tisíc elektromobilov s nulovou produkciou emisií, nemusí platiť žiadnu pokutu, nakoľko sa priemer celej flotily zníži.

Martin Katler - Unsplash

Od roku 2035 ale takéto znižovanie fungovať nebude a automobilka bude platiť pokutu za každé vyrobené vozidlo, ktoré produkuje emisie – bez ohľadu na to, koľko vyrobila ekologických áut.

Ak by teda naďalej vyrábala autá so spaľovacími motormi, ktoré produkujú napríklad 100 g CO2/km (100 g je ekvivalent auta so spotrebou 4,3 l/100 km), za každé jedno vyrobené vozidlo musí zaplatiť pokutu 9 500 €. Tieto náklady by sa pochopiteľne museli prejaviť na predajnej cene a razom sa spaľováky stanú pre spotrebiteľov cenovo neatraktívne.

Jazdeniek sa to netýka

Je jasné, že spaľováky budú na našich cestách jazdiť ešte dlhé roky po tom, čo vstúpi do platnosti zákaz ich predaja, samozrejme za predpokladu, že ich budú mať majitelia kde tankovať. Situácia s čerpacími stanicami a pohonnými hmotami sa totiž môže veľmi rýchlo zmeniť.

Obchodovanie s jazdenými spaľovákmi bude ale aj naďalej fungovať bez nejakých finančných postihov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú