Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Inžinieri z Technickej univerzity v Berlíne prelomili zabezpečenie informačného systému Tesly. Vďaka tomu získali prístup k inak plateným funkciám. Na tému upozornil portál ArenaEV.

Hacknutie systému Tesly však nie je jednoduchá záležitosť. Systém je pomerne dobre zabezpečený a bežný laik sa doň len tak ľahko nedostane. Tím inžinierov sa do systému dostal skrz procesor. Systémy Tesly poháňa čip od AMD a inžinieri ho dokázali „oklamať“ pomocou takzvaného „voltage glitchingu“, čím získali prístup k zdrojovému kódu infotainmentu.

Pixabay/Tesla (úprava redakcie)

Na prelomenie zabezpečenia je teda nutný fyzický prístup k autu. Vedci tiež dodali, že nejde o jednoduchý proces, ktorý by zvládol len tak hocikto. Po preniknutí do systému sa ale tímu otvorili prakticky neobmedzené možnosti. Podarilo sa im napríklad sprístupniť vyhrievanie zadných sedadiel, ktoré inak stojí 280 eur.

Okrem toho však boli schopní z auta vytiahnuť aj osobné údaje, ako napríklad kontakty, heslá od Wi-Fi sietí a podobne, píše TechCrunch. Automobilky čoraz častejšie vyrábajú autá s kompletným hardvérom, pričom jednotlivé funkcie si následne môžu zákazníci odomykať pomocou OTA aktualizácií. Takéto riešenie ale otvára dvere pre rôznych špekulantov a hackerov, ktorí by chceli ušetriť a tieto prémiové funkcie si odomknúť bezplatne.

Tesly toho „skrývajú“ oveľa viac

Nedávno sme tiež informovali, že známy Tesla hacker  @greentheonly objavil vo svojej Tesle tajný „Elon“ mód. Ako informoval na sociálnej sieti, špeciálny režim, ktorý je pochopiteľne pred bežnými používateľmi skrytý, odomkne plný potenciál funkcie Full Self-Driving (FSD) a urobí z nej plnohodnotného autopilota.

Green sa rozhodol po odomknutí Elon módu túto funkciu samozrejme aj otestovať. Podľa jeho slov ide o vylepšený FSD, pri ktorom vodič už nemusí mať ruky na volante a v podstate ani nemusí sledovať dianie okolo vozovky. Bezpečnostné systémy vo vozidle, ktoré inak sledujú pozornosť vodiča, v tomto prípade ignorovali všetky aspekty, na základe ktorých by inak funkciu FSD prerušili.

Po takmer 1 000 km dlhej testovacej jazde v staršej Tesle Model X Green zhodnotil, že ani v tomto režime nie je FSD dokonalý. Na diaľnici náhodne menil jazdné pruhy a navyše vozidlo jazdilo pomalšie než by mohlo. Elon mód teda nie je žiaden zázrak, ktorý by zvládal autonómnu jazdu lepšie než bežná verzia FSD, ktorá je dostupná pre verejnosť. Jedinou výhodou je fakt, že systémy nekontrolujú pozornosť vodiča.

Green však skonštatoval, že bolo príjemné využívať FSD na diaľnici bez toho, aby musel sledovať cestu okolo seba či držať ruky na volante. Podobné poloautonómne riadenie tretej úrovne už zvláda napríklad Mercedes a jeho vlajkové modely triedy S.

Na druhej strane, aj Tesla si je vedomá, že FSD ešte nie je plnohodnotným autopilotom a nemal by sa preto zneužívať na autonómne riadenie vozidla. Koniec koncov, na to systémy kontroly pozornosti vodiča sú. Aby zabránili nesprávnemu používaniu a následnej možnej tragédii.

Zákazníci nie sú s FSD spokojní

Od skutočného a stopercentne spoľahlivého autopilota Tesly sme ale zrejme ešte ďaleko. Svedčí o tom aj nedávny únik dát, pričom sa na verejnosť dostalo vyše 100 GB dokumentov Tesly.

V nich sa nachádzali aj informácie o početných sťažnostiach zákazníkov, ktorí hlásili napríklad „fantómové brzdenie“, či iné formy nebezpečného správania sa „autopilota“, ktorý ich vystavoval doslova do života nebezpečných situácií. Takéto situácie sa navyše stali aj na diaľnici. Niekoľko ďalších sťažností sa týkalo samovoľného zrýchľovania, pričom v jednom prípade vodička dokonca na parkovisku vrazila do betónových stĺpikov.

Tesla/Flickr/YouTube/Andrew Batiuk

Najviac znepokojivé sú však tie dokumenty, ktoré ukazujú, ako sa Tesla stavala voči sťažnostiam majiteľov elektromobilov. V každom jednom prípade Tesla, buď uzavrela tieto sťažnosti bez toho, aby nespokojným zákazníkom čo i len odpovedala, alebo ak už sa uchýlila k odpovedi, väčšinou to otočila proti nim. Napríklad spomínanej vodičke, ktorej auto údajne samovoľne zrýchlilo, Tesla odpovedala, že jednoducho zošliapla plynový pedál.

V uniknutých dokumentoch sa mal dokonca nachádzať návod, ako majú zamestnanci Tesly nespokojným zákazníkom odpovedať. V inštrukciách stálo, že takmer výhradne ich majú kontaktovať telefonicky a nie mailom, aby zákazníci nemali v rukách nič, čo by mohli následne použiť proti Tesle.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú