Slováci ich milovali, teraz ich kúpiš za zlomok ceny. Toto sú najlepšie jazdenky na trhu (ZOZNAM)
V automobilovom svete sa toho udialo za posledné roky dosť. Emisné normy a technologické zmeny priniesli koniec mnohým obľúbeným modelom, ktoré sa kedysi tešili veľkej popularite na našich cestách. Mnohé z nich nemali to šťastie, aby dostali adekvátnych nástupcov, a tak dnes už tieto vozidlá nájdeme len v ponuke autobazárov.
V autobazároch stále žijú
Podľa expertov zo spoločnosti AAA AUTO sú však takéto autá stále žiadané, a to najmä pre ich kvality, ktoré sú dnes len ťažko nahraditeľné. Typickým príkladom je rodinné viacúčelové vozidlo Ford S-Max, ktorého výroba skončila vlani. Tento model bol obľúbený nielen pre svoju priestrannosť, ale aj pre výborné jazdné vlastnosti, ktoré oslovili aj náročnejších vodičov.
„Výroba Fordu S-Max, respektíve jeho menej športového súrodenca Galaxy, skončila vlani. V našich autocentrách nájdeme aktuálne približne 40 kusov, najnovší z roku 2021, skôr ako po troch rokoch totiž nikto také auto nepredáva,“ hovorí Petr Vaněček, spoločný generálny riaditeľ spoločnosti AURES Holdings, ktorá prevádzkuje medzinárodnú sieť autocentier AAA AUTO, Mototechna a Auto Diskont.

Ceny týchto vozidiel sú výrazne nižšie v porovnaní s novými autami. Napríklad trojročný Ford S-Max sv plnej výbave s najlepším motorom 2.0 EcoBlue 110 kW, šesťstupňovým automatom a nájazdom iba 76-tisíc km na 26-tisíc eur, čo je o 14-tisíc eur menej, než stál nový na konci výroby. Staršie modely, ako napríklad osemročný S-Max, sú k dispozícii už za 10-tisíc eur, avšak tieto vozidlá môžu vyžadovať údržbu, ako výmenu prevádzkových kvapalín alebo rozvodového remeňa.
„U takýchto zánovných áut ešte nie je potrebné riešiť nejaké servisné problémy, u starších sa už vyskytovať môžu. Osemročný S-Max s nájazdom 200-tisíc kilometrov vyjde na desaťtisíc eur, pričom bude po kúpe vyžadovať ideálne výmenu prevádzkových kvapalín a tiež rozvodového remeňa. Potom však môže ďalej bezproblémovo slúžiť,“ hovorí Petr Vaněček a približuje najsilnejšiu stránku tohto modelu.
„Veľmi silným dôvodom na kúpu je podvozok. Fantasticky tlmí nerovnosti bez toho, aby strácal čokoľvek zo stability, žiadne iné auto tejto triedy si s nerovnosťami slovenských ciest neporadí tak ticho, elegantne a nenútene. Za podobnú cenu žiadne lepšie jazdiace vozidlo nekúpite,“ dodáva. V súčasnej dobe už namiesto S-Maxu a Galaxy kúpiš iba transity všetkých veľkostí, prípadne model Tourneo, ktorý sa však tejto dvojici cestovne nemôže ani v najmenšom rovnať.
Nevyhli sa im ani ďalšie klasiky
Ford S-Max však nie je jediným modelom, ktorý sa v autobazároch teší pozornosti. Podobný osud postihol aj ďalšie rodinné MPV, ako Opel Zafira, ktorého výroba sa skončila v roku 2019, či Citroën Grand C4 Spacetourer, ktorý ukončil svoju cestu v roku 2022 po troch desaťročiach na trhu.
Nielen MPV však miznú z výrobných liniek. Emisné normy zasiahli aj SUV, ktoré nahradili mnohé z týchto rodinných áut. Medzi nimi je aj Mitsubishi Outlander, ktorého nová generácia prichádza síce na trh, ale už iba ako plug-in hybrid s úplne inou cenovkou. Podobne zmizli aj legendárne offroady ako Nissan Patrol, Hyundai Terracan či Kia Sorento, ktoré sa transformovali na SUV, alebo úplne zanikli.

Umieračik zazvonil aj ikonám
Zánik postihol aj niektoré ikonické veľké kombíky a malé mestské autá. Medzi nimi sú napríklad Toyota Avensis, Ford Mondeo, ale aj Volkswagen Up! či Ford Fiesta. Tieto modely už nedostanú nástupcov, a tak sa ich ponuka zužuje len na autobazáre.
„Ponuková paleta sa výrazne zužuje, automobilky orezávajú okrajové modely, ktoré však masovej produkcii dodávali atraktivitu a šťavu. Takto napríklad skončila Kia Stinger, BMW 6 GT, alebo mercedesy CLS, C-Coupé a cabrio, E-Coupé a cabrio, ale napríklad aj Porsche Panamera Sport Turismo, teda kombi. A rovnako rýdzo športové modely ako Audi TT alebo R8, ktoré nahradia elektrické superšporty – avšak opäť za iné peniaze,“ dodáva Petr Vaněček.
Pre milovníkov automobilov to znamená, že ak túžia po niektorom zo zaniknutých modelov, majú poslednú šancu ho získať v autobazári. Pri kúpe je však potrebné byť obozretný, vybrať si spoľahlivého predajcu a dôkladne skontrolovať technický stav vozidla. Tieto autá môžu ešte dlho slúžiť svojim majiteľom, no vyžadujú si väčšiu starostlivosť a pozornosť, ako novšie modely.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Slováci prídu o populárne TV stanice. Náhradu v HD kvalite už ponúka prvý operátor

Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet

Sú praktické a kúpiš ich za úžasnú cenu. Našli sme najlepšie smart darčeky na slovenskom trhu

Nová rana pre vodičov. Ak nemáš splnenú túto podmienku, auto ti na STK neprejde

Toto by mal mať každý, kto má mobil. Našli sme „zázračnú fóliu“ s unikátnou vlastnosťou regenerácie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský travel influencer má dlhovať klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Novú reformu pocítia tisíce rodín: Jeden z príspevkov stúpne na 1 010 eur. Pellegrini podpísal zmeny

Na Európu sa rúti bombogenéza: Meteoexperti varujú pred hlbokou tlakovou nížou, vietor dosahuje až 200 km/h
PREMIUMVykoľajenia vlakov nie sú náhoda. Ferencei: Železnicu brzdí dlh 2 miliardy eur, všetky vlády majú „maslo na hlave“ (ROZHOVOR)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Spojenec Slovenska dostal ultimátnu zbraň. „Dračiemu ohňu“ neunikne ani jedna raketa, zasiahne aj mincu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský travel influencer má dlhovať klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Novú reformu pocítia tisíce rodín: Jeden z príspevkov stúpne na 1 010 eur. Pellegrini podpísal zmeny

Na Európu sa rúti bombogenéza: Meteoexperti varujú pred hlbokou tlakovou nížou, vietor dosahuje až 200 km/h
PREMIUM
