V automobilovom svete sa toho udialo za posledné roky dosť. Emisné normy a technologické zmeny priniesli koniec mnohým obľúbeným modelom, ktoré sa kedysi tešili veľkej popularite na našich cestách. Mnohé z nich nemali to šťastie, aby dostali adekvátnych nástupcov, a tak dnes už tieto vozidlá nájdeme len v ponuke autobazárov.

V autobazároch stále žijú

Podľa expertov zo spoločnosti AAA AUTO sú však takéto autá stále žiadané, a to najmä pre ich kvality, ktoré sú dnes len ťažko nahraditeľné. Typickým príkladom je rodinné viacúčelové vozidlo Ford S-Max, ktorého výroba skončila vlani. Tento model bol obľúbený nielen pre svoju priestrannosť, ale aj pre výborné jazdné vlastnosti, ktoré oslovili aj náročnejších vodičov.

„Výroba Fordu S-Max, respektíve jeho menej športového súrodenca Galaxy, skončila vlani. V našich autocentrách nájdeme aktuálne približne 40 kusov, najnovší z roku 2021, skôr ako po troch rokoch totiž nikto také auto nepredáva,“ hovorí Petr Vaněček, spoločný generálny riaditeľ spoločnosti AURES Holdings, ktorá prevádzkuje medzinárodnú sieť autocentier AAA AUTO, Mototechna a Auto Diskont.

AAA Auto

Ceny týchto vozidiel sú výrazne nižšie v porovnaní s novými autami. Napríklad trojročný Ford S-Max sv plnej výbave s najlepším motorom 2.0 EcoBlue 110 kW, šesťstupňovým automatom a nájazdom iba 76-tisíc km na 26-tisíc eur, čo je o 14-tisíc eur menej, než stál nový na konci výroby. Staršie modely, ako napríklad osemročný S-Max, sú k dispozícii už za 10-tisíc eur, avšak tieto vozidlá môžu vyžadovať údržbu, ako výmenu prevádzkových kvapalín alebo rozvodového remeňa.

„U takýchto zánovných áut ešte nie je potrebné riešiť nejaké servisné problémy, u starších sa už vyskytovať môžu. Osemročný S-Max s nájazdom 200-tisíc kilometrov vyjde na desaťtisíc eur,  pričom bude po kúpe vyžadovať ideálne výmenu prevádzkových kvapalín a tiež rozvodového remeňa. Potom však môže ďalej bezproblémovo slúžiť,“ hovorí Petr Vaněček a približuje najsilnejšiu stránku tohto modelu.

„Veľmi silným dôvodom na kúpu je podvozok. Fantasticky tlmí nerovnosti bez toho, aby strácal čokoľvek zo stability, žiadne iné auto tejto triedy si s nerovnosťami slovenských ciest neporadí tak ticho, elegantne a nenútene. Za podobnú cenu žiadne lepšie jazdiace vozidlo nekúpite,“ dodáva. V súčasnej dobe už namiesto S-Maxu a Galaxy kúpiš iba transity všetkých veľkostí, prípadne model Tourneo, ktorý sa však tejto dvojici cestovne nemôže ani v najmenšom rovnať.

Nevyhli sa im ani ďalšie klasiky

Ford S-Max však nie je jediným modelom, ktorý sa v autobazároch teší pozornosti. Podobný osud postihol aj ďalšie rodinné MPV, ako Opel Zafira, ktorého výroba sa skončila v roku 2019, či Citroën Grand C4 Spacetourer, ktorý ukončil svoju cestu v roku 2022 po troch desaťročiach na trhu.

Nielen MPV však miznú z výrobných liniek. Emisné normy zasiahli aj SUV, ktoré nahradili mnohé z týchto rodinných áut. Medzi nimi je aj Mitsubishi Outlander, ktorého nová generácia prichádza síce na trh, ale už iba ako plug-in hybrid s úplne inou cenovkou. Podobne zmizli aj legendárne offroady ako Nissan Patrol, Hyundai Terracan či Kia Sorento, ktoré sa transformovali na SUV, alebo úplne zanikli.

AAA Auto

Umieračik zazvonil aj ikonám

Zánik postihol aj niektoré ikonické veľké kombíky a malé mestské autá. Medzi nimi sú napríklad Toyota Avensis, Ford Mondeo, ale aj Volkswagen Up! či Ford Fiesta. Tieto modely už nedostanú nástupcov, a tak sa ich ponuka zužuje len na autobazáre.

„Ponuková paleta sa výrazne zužuje, automobilky orezávajú okrajové modely, ktoré však masovej produkcii dodávali atraktivitu a šťavu. Takto napríklad skončila Kia Stinger, BMW 6 GT, alebo mercedesy CLS, C-Coupé a cabrio, E-Coupé a cabrio, ale napríklad aj Porsche Panamera Sport Turismo, teda kombi. A rovnako rýdzo športové modely ako Audi TT alebo R8, ktoré nahradia elektrické superšporty – avšak opäť za iné peniaze,“ dodáva Petr Vaněček.

Pre milovníkov automobilov to znamená, že ak túžia po niektorom zo zaniknutých modelov, majú poslednú šancu ho získať v autobazári. Pri kúpe je však potrebné byť obozretný, vybrať si spoľahlivého predajcu a dôkladne skontrolovať technický stav vozidla. Tieto autá môžu ešte dlho slúžiť svojim majiteľom, no vyžadujú si väčšiu starostlivosť a pozornosť, ako novšie modely.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú