Jazda na spotrebu alebo plné diaľničné tempo? Zistili sme, aký štýl jazdy elektromobilom je najrýchlejší
Jazda elektromobilom prináša so sebou isté úskalia a jedným z nich je aj nabíjanie. Pri nabíjaní jednoducho strácame častokrát drahocenný čas, no dlhé cesty sa však nedá ísť bez prestávky, a preto je filozofia pri jazde elektrickým autom taká, že na prestávku zastavím tam, kde sa dá nabíjať.
Tento prístup aspoň čiastočne eliminuje stratu, ktorú spôsobuje čas strávený na nabíjačke. Ďalšou otázkou ale zostáva, či je následne výhodnejšie na ceste jazdiť čo najefektívnejšie a ísť takpovediac „na spotrebu“, alebo si to po diaľnici „rúbať“ maximálnou povolenou rýchlosťou.
Jazdou na spotrebu v tomto prípade myslíme diaľničné tempo do 110 km/h, kedy má elektromobil ešte relatívne dobrú spotrebu. Jazda takýmto štýlom má za následok, že po ceste nie je nutné tak často nabíjať.

Naopak jazda maximálnymi povolenými rýchlosťami (napríklad na diaľnici 130 km/h) má za následok podstatne vyššiu spotrebu. Tým pádom je potrebné nabíjať častejšie, respektíve dobiť viac kWh energie, no táto časová strata sa naopak „dobieha“ priamo na ceste.
Ktorý z týchto dvoch štýlov jazdy je teda v konečnom dôsledku efektívnejší a rýchlejší? My sme túto skutočnosť preverili na Kii EV6, ktorá má diaľničný dojazd približne 350 km a disponuje tiež výkonným nabíjaním až do 240 kW.
Pravidlá ešte viac preverili schopnosti auta
Na začiatok sme určili zopár pravidiel, aby to náš elektromobil nemal také ľahké. Trasa smerovala z nabíjacej stanice ZSE Drive v Beladiciach priamo do Košíc k nabíjačke GreenWay na Prešovskej ceste.
Dĺžka trasy je podľa navigácie 329 km a prejsť by sme ju mali za 3 hodiny 32 minút. Kia EV6 by túto vzdialenosť zvláda prejsť aj na jedno nabitie, preto sme sa rozhodli, že budeme štartovať so 60 % energie v batérii, aby sme museli po ceste zopárkrát zastaviť na nabíjačke, inak by totiž test nemal žiaden význam.

Ďalším pravidlom bolo, že po príchode do cieľa sme museli auto znovu nabiť na 60 % a až po dosiahnutí tohto stavu nabitia batérie sme zastavili stopky.
Zo západu na východ „na spotrebu“
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Koľko trvala cesta aj s nabíjaním svižným tempom a tempom na spotrebu
- Ktorý štýl jazdy je z časového hľadiska efektívnejší
- O koľko viac ťa bude stáť rýchlejšia jazda na nabíjaní
- Čo je najväčším problémom elektromobilov pri zimnom cestovaní
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Čítaj viac z kategórie: E-autá
Teraz čítajú

Expertom sa podaril fyzikálny zázrak. Batérie budú mať 5-násobnú kapacitu

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040

Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia

Hybridy prekvapili najhorším výsledkom. Vedci zbúrali zabudnutý mýtus o elektromobiloch

Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

GymBeam získal 110 miliónov eur, presúva sídlo preč zo Slovenska. Vybral si krajinu s „predvídateľnejším podnikateľským prostredím“
PREMIUMPokuta až 20 000 eur: Slovenskí podnikatelia sú v pasci. Štát im dal len týždeň na prípravu novej evidencie tržieb

Slováci si za balíky zo Sheinu či Temu priplatia. EÚ zavádza novú povinnú daň na malé zásielky

Prvé črty „udržateľného mieru“ na Ukrajine sú na stole. Hovorí sa o takzvanom „kórejskom riešení“

„Je im to jedno.“ Ukrajinský veliteľ opísal taktiku, ktorá stojí za úspechom ruskej elitnej jednotky Rubicon
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Vedci našli gigantický poklad rekordných rozmerov. 1,5 biliónové riešenie pre elektromobily zničí spaľováky
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Teplý december priniesol na Slovensku sériu rekordov. Maximálne teploty dosiahli vysoké hodnoty
Víťazstvo nad elektromobilmi: Spaľováky zostávajú v hre, Merz víta plány na zrušenie úplného zákazu
Slovensko spustilo prvú kvantovú komunikačnú linku. Buduje sa národná sieť, ktorá znemožní odpočúvanie
Ochrana zákazu vraj posilní ekonomiku EÚ. Európska krajina stojí pevne za zákazom spaľovákov
Slovensko zaostáva za V4 aj Európou: Zelená energetika stojí
Výsledky štúdie šokovali ľudí. Mládež trávi na sociálnych sieťach menej času než pred rokom
Trump tlačí na médiá. Chce ovládnuť správy a dosadiť vlastných ľudí
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

GymBeam získal 110 miliónov eur, presúva sídlo preč zo Slovenska. Vybral si krajinu s „predvídateľnejším podnikateľským prostredím“
PREMIUMPokuta až 20 000 eur: Slovenskí podnikatelia sú v pasci. Štát im dal len týždeň na prípravu novej evidencie tržieb

Slováci si za balíky zo Sheinu či Temu priplatia. EÚ zavádza novú povinnú daň na malé zásielky

Prvé črty „udržateľného mieru“ na Ukrajine sú na stole. Hovorí sa o takzvanom „kórejskom riešení“

