Slávna značka ide proti prúdu. V USA neponúka ani jeden čistý elektromobil, dosahuje historické predaje
Kým väčšina automobilových značiek sa zameriava na elektrifikáciu, Mazda ide proti prúdu a dosahuje historické predaje svojich benzínových SUV. Japonská automobilka prekonala v roku 2024 svoj rekord v USA z roku 1986, kedy predala viac ako 420 000 vozidiel. To predstavuje nárast o 16 % oproti minulému roku.
Prezident severoamerických operácií Mazdy, Tom Donnelly, zdôrazňuje, že za týmto úspechom stoja predovšetkým populárne kompaktné crossovery a stredne veľké SUV. Spoločnosť už má na rok 2025 stanovený cieľ 450 000 predaných vozidiel. „Rastieme v odvetví, ktoré je prevažne stabilné,“ poznamenal Donnelly, poukazujúc na konzistentný predaj modelov, ako sú CX-5 a CX-50. Tému priblížil portál AutoBlog.
Mazda a pomalý prechod na elektrifikáciu v USA
Aj keď Mazda žne úspechy, jej prístup k elektrifikácii je opatrný. V súčasnosti ponúka na území Spojených štátov len tri hybridné modely: CX-50 hybrid, vyvinutý v spolupráci s Toyotou, a plug-in verzie SUV CX-70 a CX-90. Recenzie na tieto modely sú zmiešané a plány Mazdy na úplne elektrické vozidlá sú zatiaľ len v začiatkoch.
Do roku 2027 plánuje Mazda uviesť vlastný hybridný systém a otestovať trh s batériovým elektromobilom, ktorý bude jej prvým plne elektrickým vozidlom na trhu v USA od neúspešného modelu MX-30, ktorý si kúpilo menej ako 600 ľudí. Donnelly však zostáva skeptický voči rýchlemu prijatiu elektromobilov. „Súčasná miera prenikania EV na trh v USA je iba 10 %. Nie sme značkou, ktorá by robila odvážne vyhlásenia o 100 % elektrifikácii do konkrétneho termínu,“ povedal.
Čo stojí za úspechom Mazdy?
Mazda sa spolieha na kľúčové modely vo svojej ponuke. Najpredávanejší je stále CX-5, kompaktný crossover vyrábaný v Japonsku, ktorý je jedným z najstarších vozidiel v ponuke. Jeho modernizácia sa očakáva do dvoch rokov. Značke sa darí aj vďaka modelom CX-30 a CX-50, pričom posledný menovaný sa vyrába v americkej Alabame.
V Číne zabodovali lacným elektromobilom
Je však potrebné povedať, že napríklad v Číne Mazda oficiálne predáva svoj elektrický sedan EZ-6, ktorý predstavila 26. októbra 2024 prostredníctvom svojej firmy Changan Mazda. Už po prvom mesiaci predaja sa Mazde podarilo predať 2 445 kusov tohto modelu.
Spoločnosť oznámila, že EZ-6 sa zaradil medzi tri najpredávanejšie stredne veľké sedany kategórie NEV (nové energetické vozidlá) vyrábané spoločnými podnikmi na čínskom trhu.
Hoci Mazde môžu niektoré hybridné modely chýbať na špičkovej úrovni, má výhodu v tom, že americkí spotrebitelia stále viac preferujú hybridy a plug-in hybridy (PHEV) pred plne elektrickými vozidlami. Podľa údajov Aliancie pre automobilové inovácie sa tento trend na trhu zvyšuje, čo Mazde otvára nové príležitosti.
Výzvy do budúcnosti
Úspech Mazdy je v kontraste s celkovým očakávaným nárastom predaja áut v USA o skromné 2,3 % v roku 2024, ako odhaduje Kelley Blue Book. Napriek tomu však Mazda stále zaostáva za konkurentmi, ako sú Subaru, Kia či dokonca Nissan, ktorý má v posledných rokoch viaceré problémy.
Mazda bude musieť v nasledujúcich rokoch čeliť výzve, ako reagovať na rastúci dopyt po elektromobiloch a meniace sa spotrebiteľské preferencie Američanov. No súčasný úspech ukazuje, že benzínové vozidlá majú stále svoje miesto v srdciach zákazníkov. Či bude táto stratégia dlhodobo udržateľná v rámci zámorskej krajiny, je otázka, na ktorú bude Mazda musieť odpovedať v priebehu nadchádzajúcich rokov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Mýtus o „špinavých batériách“ padol. Elektromobily porážajú spaľováky v každom scenári, ukazuje štúdia
Volkswagen náramne vylepší svoje najlepšie SUV. Dostane nový pohon a prekvapivo nízku cenu
Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Krajina s najlepším work-life balance na svete: Minimálna mzda takmer 1 700 eur a 32 dní platenej dovolenky ročne
Analytik varuje: Bitcoin síce môže vyrásť aj na 500 000 dolárov, no investori robia fatálnu chybu
Označenie „Made in“ má cenu zlata: Toto je 10 krajín s najlepšou reputáciou, líder je prekvapujúci (PREHĽAD)
Vláda stopla správu o vakcínach: Predseda SAV sa obrátil na prezidenta Pellegriniho
Mafiánsky boss Piťo definitívne odsúdený: Najvyšší súd ho poslal za mreže na viac než dekádu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
-
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Závislosť na nafte môže navždy skončiť. Afrika konečne napĺňa svoj potenciál, zažíva obrovskú zmenu
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli batériu, ktorá už mieri do výroby
- Ľuďom budú naďalej predávať spaľováky. Ďalšia nemecká automobilka ustúpila od plánov elektromobility
- Nová Dacia je najväčšia v histórii. V teste ukázala, že toto už nie je lacné SUV pre každého
Brusel riskuje všetko. EÚ hrozí strata vplyvu v kľúčovom rozhodovaní o budúcnosti planéty
Obrovský asteroid môže naraziť do Mesiaca. Zem čaká najväčší vesmírny dážď za 5 000 rokov
Ázijská mocnosť si zahráva s ohňom. Chce extrémne zvýšiť produkciu kľúčovej veci na vývoj AI
Ministerstvo vnútra spúšťa historickú novinku. Slováci prvýkrát odvolia s digitálnym dokladom
NBS vydala vážne varovanie: Slováci naleteli ďalšiemu podvodu, nepozornosťou prichádzajú o peniaze
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP