Kým väčšina automobilových značiek sa zameriava na elektrifikáciu, Mazda ide proti prúdu a dosahuje historické predaje svojich benzínových SUV. Japonská automobilka prekonala v roku 2024 svoj rekord v USA z roku 1986, kedy predala viac ako 420 000 vozidiel. To predstavuje nárast o 16 % oproti minulému roku.

Prezident severoamerických operácií Mazdy, Tom Donnelly, zdôrazňuje, že za týmto úspechom stoja predovšetkým populárne kompaktné crossovery a stredne veľké SUV. Spoločnosť už má na rok 2025 stanovený cieľ 450 000 predaných vozidiel. „Rastieme v odvetví, ktoré je prevažne stabilné,“ poznamenal Donnelly, poukazujúc na konzistentný predaj modelov, ako sú CX-5 a CX-50. Tému priblížil portál AutoBlog.

Mazda a pomalý prechod na elektrifikáciu v USA

Aj keď Mazda žne úspechy, jej prístup k elektrifikácii je opatrný. V súčasnosti ponúka na území Spojených štátov len tri hybridné modely: CX-50 hybrid, vyvinutý v spolupráci s Toyotou, a plug-in verzie SUV CX-70 a CX-90. Recenzie na tieto modely sú zmiešané a plány Mazdy na úplne elektrické vozidlá sú zatiaľ len v začiatkoch.

Do roku 2027 plánuje Mazda uviesť vlastný hybridný systém a otestovať trh s batériovým elektromobilom, ktorý bude jej prvým plne elektrickým vozidlom na trhu v USA od neúspešného modelu MX-30, ktorý si kúpilo menej ako 600 ľudí. Donnelly však zostáva skeptický voči rýchlemu prijatiu elektromobilov. „Súčasná miera prenikania EV na trh v USA je iba 10 %. Nie sme značkou, ktorá by robila odvážne vyhlásenia o 100 % elektrifikácii do konkrétneho termínu,“ povedal.

elektrická mazda odchádza z US trhu
Mazda

Čo stojí za úspechom Mazdy?

Mazda sa spolieha na kľúčové modely vo svojej ponuke. Najpredávanejší je stále CX-5, kompaktný crossover vyrábaný v Japonsku, ktorý je jedným z najstarších vozidiel v ponuke. Jeho modernizácia sa očakáva do dvoch rokov. Značke sa darí aj vďaka modelom CX-30 a CX-50, pričom posledný menovaný sa vyrába v americkej Alabame.

V Číne zabodovali lacným elektromobilom

Je však potrebné povedať, že napríklad v Číne Mazda oficiálne predáva svoj elektrický sedan EZ-6, ktorý predstavila 26. októbra 2024 prostredníctvom svojej firmy Changan Mazda. Už po prvom mesiaci predaja sa Mazde podarilo predať 2 445 kusov tohto modelu.

Spoločnosť oznámila, že EZ-6 sa zaradil medzi tri najpredávanejšie stredne veľké sedany kategórie NEV (nové energetické vozidlá) vyrábané spoločnými podnikmi na čínskom trhu.

Hoci Mazde môžu niektoré hybridné modely chýbať na špičkovej úrovni, má výhodu v tom, že americkí spotrebitelia stále viac preferujú hybridy a plug-in hybridy (PHEV) pred plne elektrickými vozidlami. Podľa údajov Aliancie pre automobilové inovácie sa tento trend na trhu zvyšuje, čo Mazde otvára nové príležitosti.

Výzvy do budúcnosti

Úspech Mazdy je v kontraste s celkovým očakávaným nárastom predaja áut v USA o skromné 2,3 % v roku 2024, ako odhaduje Kelley Blue Book. Napriek tomu však Mazda stále zaostáva za konkurentmi, ako sú Subaru, Kia či dokonca Nissan, ktorý má v posledných rokoch viaceré problémy.

Mazda bude musieť v nasledujúcich rokoch čeliť výzve, ako reagovať na rastúci dopyt po elektromobiloch a meniace sa spotrebiteľské preferencie Američanov. No súčasný úspech ukazuje, že benzínové vozidlá majú stále svoje miesto v srdciach zákazníkov. Či bude táto stratégia dlhodobo udržateľná v rámci zámorskej krajiny, je otázka, na ktorú bude Mazda musieť odpovedať v priebehu nadchádzajúcich rokov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP