Slávna značka ide proti prúdu. V USA neponúka ani jeden čistý elektromobil, dosahuje historické predaje
Kým väčšina automobilových značiek sa zameriava na elektrifikáciu, Mazda ide proti prúdu a dosahuje historické predaje svojich benzínových SUV. Japonská automobilka prekonala v roku 2024 svoj rekord v USA z roku 1986, kedy predala viac ako 420 000 vozidiel. To predstavuje nárast o 16 % oproti minulému roku.
Prezident severoamerických operácií Mazdy, Tom Donnelly, zdôrazňuje, že za týmto úspechom stoja predovšetkým populárne kompaktné crossovery a stredne veľké SUV. Spoločnosť už má na rok 2025 stanovený cieľ 450 000 predaných vozidiel. „Rastieme v odvetví, ktoré je prevažne stabilné,“ poznamenal Donnelly, poukazujúc na konzistentný predaj modelov, ako sú CX-5 a CX-50. Tému priblížil portál AutoBlog.
Mazda a pomalý prechod na elektrifikáciu v USA
Aj keď Mazda žne úspechy, jej prístup k elektrifikácii je opatrný. V súčasnosti ponúka na území Spojených štátov len tri hybridné modely: CX-50 hybrid, vyvinutý v spolupráci s Toyotou, a plug-in verzie SUV CX-70 a CX-90. Recenzie na tieto modely sú zmiešané a plány Mazdy na úplne elektrické vozidlá sú zatiaľ len v začiatkoch.
Do roku 2027 plánuje Mazda uviesť vlastný hybridný systém a otestovať trh s batériovým elektromobilom, ktorý bude jej prvým plne elektrickým vozidlom na trhu v USA od neúspešného modelu MX-30, ktorý si kúpilo menej ako 600 ľudí. Donnelly však zostáva skeptický voči rýchlemu prijatiu elektromobilov. „Súčasná miera prenikania EV na trh v USA je iba 10 %. Nie sme značkou, ktorá by robila odvážne vyhlásenia o 100 % elektrifikácii do konkrétneho termínu,“ povedal.
Čo stojí za úspechom Mazdy?
Mazda sa spolieha na kľúčové modely vo svojej ponuke. Najpredávanejší je stále CX-5, kompaktný crossover vyrábaný v Japonsku, ktorý je jedným z najstarších vozidiel v ponuke. Jeho modernizácia sa očakáva do dvoch rokov. Značke sa darí aj vďaka modelom CX-30 a CX-50, pričom posledný menovaný sa vyrába v americkej Alabame.
V Číne zabodovali lacným elektromobilom
Je však potrebné povedať, že napríklad v Číne Mazda oficiálne predáva svoj elektrický sedan EZ-6, ktorý predstavila 26. októbra 2024 prostredníctvom svojej firmy Changan Mazda. Už po prvom mesiaci predaja sa Mazde podarilo predať 2 445 kusov tohto modelu.
Spoločnosť oznámila, že EZ-6 sa zaradil medzi tri najpredávanejšie stredne veľké sedany kategórie NEV (nové energetické vozidlá) vyrábané spoločnými podnikmi na čínskom trhu.
Hoci Mazde môžu niektoré hybridné modely chýbať na špičkovej úrovni, má výhodu v tom, že americkí spotrebitelia stále viac preferujú hybridy a plug-in hybridy (PHEV) pred plne elektrickými vozidlami. Podľa údajov Aliancie pre automobilové inovácie sa tento trend na trhu zvyšuje, čo Mazde otvára nové príležitosti.
Výzvy do budúcnosti
Úspech Mazdy je v kontraste s celkovým očakávaným nárastom predaja áut v USA o skromné 2,3 % v roku 2024, ako odhaduje Kelley Blue Book. Napriek tomu však Mazda stále zaostáva za konkurentmi, ako sú Subaru, Kia či dokonca Nissan, ktorý má v posledných rokoch viaceré problémy.
Mazda bude musieť v nasledujúcich rokoch čeliť výzve, ako reagovať na rastúci dopyt po elektromobiloch a meniace sa spotrebiteľské preferencie Američanov. No súčasný úspech ukazuje, že benzínové vozidlá majú stále svoje miesto v srdciach zákazníkov. Či bude táto stratégia dlhodobo udržateľná v rámci zámorskej krajiny, je otázka, na ktorú bude Mazda musieť odpovedať v priebehu nadchádzajúcich rokov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
Staré EV batérie dostali nový život, ktorý spaľováky nikdy nepoznajú. V Texase ukladajú 24 MWh energie a napájajú stovky domácností
Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Lidl sťahuje z predaja milovanú pochúťku Slovákov, hrozí prítomnosť cudzieho predmetu: Skontroluj, či ju máš doma
Živnostníkom zostáva už len pár dní, inak im hrozia sankcie. Nezabudnite na túto povinnosť
Spečatené: Trump zavádza nové clá do výšky 41%. Chce svetový obchod v prospech USA
Záhadné zariadenie v rukách Putinovej ochranky: Nový systém má okamžite chrániť lídra pred dronmi (VIDEO)
Ľudstvo „prepísalo“ kalendár: Zem bude mať 2 nové ročné obdobia. Tradičné zanikajú, varujú vedci
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Taraba ohlásil energetickú megainvestíciu. Slovenské mestá získajú milióny eur
Slováci kupujú jazdené autá, ako nikdy predtým. Priemerný vek a nájazd prudko rastie, dominuje jedna značka
Zubár odhalil šokujúce riziká populárneho spánkového triku. Riskuješ veľké nepríjemnosti
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP