Práve sme dosiahli ohromný úspech v nukleárnej fúzii, reaktor vygeneroval rekordné množstvo tepla
Jadrová fúzia oslavuje ďalší dôležitý míľnik. Reaktor JET teraz prekonal svoj rekord z roku 1997.
Vývoj teda napreduje skutočne pomaly, avšak výsledky naznačujú dobrý smer a skôr či neskôr sa možno dočkáme aj komerčnej prevádzky takýchto reaktorov, informuje The Guardian.
Aktualizácia 10. februára 2022
Po nedávnom veľkolepom vedeckom prelome vo výskume jadrovej fúzie, ktorý sa odohral v laboratóriu JET, sa na Twitteri Úradu pre atómovú energiu Spojeného kráľovstva objavilo jedinečné video zachytávajúce fúzny reaktor priamo v akcii.
Na krátkom, len 18 sekundovom videu môžeš vidieť, ako žiariaca plazma bičuje steny tokamaku, ktorý vygeneroval až 59 MJ tepla počas 5-sekundového pulzu, píše portál Futurism.
🥳Record-breaking 59 megajoules of sustained fusion energy at world-leading UKAEA’s Joint European Torus (JET) facility. Video shows the record pulse in action. Full story https://t.co/iShCGwlV9Y #FusionIsComing #FusionEnergy #STEM #fusion @FusionInCloseUp @iterorg @beisgovuk pic.twitter.com/ancKMaY1V2
— UK Atomic Energy Authority (@UKAEAofficial) February 9, 2022
Pôvodný článok
Takmer strojnásobil výkon
JET (Joint European Torus) je tokamak (typ termojadrového reaktora s magnetickým udržiavaním horúcej plazmy), ktorý započal svoju experimentálnu prevádzku už v 80-tych rokoch.
Odvtedy, postupnými vylepšeniami, zvyšoval svoj výkon a posúval vpred poznatky o takomto type reaktorov.
Dôležitý rekord dosiahol JET v roku 1997, keď dosiahol Q = 0,67, čo znamená, že z 24 MW vstupnej termálnej energie vytvoril 16 MW fúznej energie. Rekord však zlomil tým, že vytvoril až 21,7 MJ (megajoule) tepla.
Práve túto hodnotu teraz úspešne prekonal tým, že vygeneroval až 59 MJ tepla počas 5-sekundového pulzu.
V tomto prípade však dosiahol Q rovné len 0,33, píše Nature. Tento parameter je však pri fúzii veľmi dôležitý a ak spotrebuje viac energie, ako vygeneruje, je jej zmysel čisto vedecký.
„Tieto míľniky nás dostali o krok bližšie k zvíťazeniu nad jednou z najväčších vedeckých a inžinierskych výziev vôbec. Je jasné, že musíme urobiť veľké zmeny na adresovanie klimatických zmien a fúzia ponúka obrovský potenciál,“ vysvetľuje profesor Ian Chapman.
Všetko zmení ITER
Ako ďalej píše BBC, vygenerovaná energia nie je vôbec vysoká – v porovnaní s potrebami civilizácie. V skutočnosti postačí na uvarenie asi 60 rýchlovarných kanvíc vody. Kľúčové však je, že JET opäť a oveľa intenzívnejšie demonštroval metódy na vytvorenie „umelej hviezdy“ v približne takej podobe, v akej ich už čoskoro využije aj európsky ITER.
Ten je zatiaľ tým najväčším budovaným termonukleárnym reaktorom typu tokamak a k jeho prvému spusteniu má dôjsť už v roku 2025, píše ITER. V nasledujúcich rokoch sa bude prevádzka rozbiehať a plné tempo dosiahne v roku 2035 – pri započítaní všetkých vstupných energií, vrátane chladenia, však aj takýto veľký tokamak spotrebuje viac, než vygeneruje.
Vedci už teraz plánujú nástupcu s názvom DEMO, ktorý bude ešte väčší a dosiahne energetický výstup až 2 000 MW, pričom vytvorí celkovo viac energie, než spotrebuje na svoju prevádzku. Jeho prevádzka je však predpokladaná najskôr v roku 2051.
Rekordy láme najmä Čína
Oveľa väčší rozruch v poslednej dobe vyvoláva Čína, ktorej sa podarilo vo svojom tokamaku prelomiť hneď niekoľko kľúčových rekordov. Najnovší z nich dosiahol udržanie horúcej plazmy po dobu až neuveriteľných 1 056 sekúnd.
V minulosti ten istý tokamak dosiahol teplotu 120 miliónov °C a elektrický prúd až 1 milión ampérov, pričom nasledovať má ten najdôležitejší míľnik. Vedci a inžinieri sa pokúsia o dosiahnutie všetkých týchto parametrov naraz a ak sa to podarí, pôjde o ďalší dôležitý krok vpred, ktorý jadrová fúzia potrebuje.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Úmrtia, miliardové straty a nevyriešené záhady. Toto je 8 najväčších vesmírnych katastrof v histórii
Nikdy sme nič také nevideli. Vedcom sa podarilo odhaliť skryté tajomstvo čiernej diery
Mala napájať celý svet. Videli sme zabudnutý plán, ako chceli veľmoci „dojiť“ elektrinu z Afriky (+detaily)
Vedcov nechali s otvorenými ústami. Študenti postavili raketu, ktorou prekonali 20-ročný rekord
Plastov sa zbavíme raz a navždy. Vedci vymysleli niečo, čo je ešte lepšie ako recyklácia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Plastov sa zbavíme raz a navždy. Vedci vymysleli niečo, čo je ešte lepšie ako recyklácia
- Google to má spočítané, tvrdí Elon Musk. Jeho novinka má navždy nahradiť milovaný vyhľadávač
- Má skoro 2000-krát silnejšiu gravitáciu než Zem. Čína aktivovala zvláštne zariadenie (+na čo slúži)
- Mala napájať celý svet. Videli sme zabudnutý plán, ako chceli veľmoci „dojiť“ elektrinu z Afriky (+detaily)
- Vedcov nechali s otvorenými ústami. Študenti postavili raketu, ktorou prekonali 20-ročný rekord
-
- Má skoro 2000-krát silnejšiu gravitáciu než Zem. Čína aktivovala zvláštne zariadenie (+na čo slúži)
- Je monštruózne v každom smere a Rusi nechápu. USA stavajú najväčšie lietadlo na svete
- Najúspešnejší slovenský film MIKI už tento týždeň uvidíš aj online. Vieme kde a kedy
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Zahanbí aj najvýkonnejšie superpočítače. Nový procesor je až 25 000-krát rýchlejší, využíva geniálny trik
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Je monštruózne v každom smere a Rusi nechápu. USA stavajú najväčšie lietadlo na svete
- Má skoro 2000-krát silnejšiu gravitáciu než Zem. Čína aktivovala zvláštne zariadenie (+na čo slúži)
- Najúspešnejší slovenský film MIKI už tento týždeň uvidíš aj online. Vieme kde a kedy
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
Vedci prišli s novými zisteniami o Mesiaci: Na jeho odvrátenej strane sa deje niečo zvláštne
Čína bojuje s krízou. Nové kroky majú odstrániť zásadný problém
Sopka na Islande sa znovu ozvala. Obyvatelia museli opustiť mesto
Zlato stúpa na cene. Nad budúcnosťou visí otáznik, všetko závisí od týchto faktorov
Dopyt po hybridoch v Európe rastie. Elektromobily sú na vzostupe
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené