Vo svete automobilov sa z času na čas stane, že niektoré značky zmiznú zo scény, no ich modely si získajú srdcia nadšencov a nezabudnuteľne sa zapíšu do histórie. Tieto vozidlá sa stali viac než len produktmi svojich výrobcov. Stali sa symbolmi určitej éry, ktoré odrážali inovácie, technológie, ale aj kultúru svojej doby. Značky, ktoré dnes už neexistujú, nám napriek tomu zanechali stopy, ktoré sa dajú obdivovať dodnes.

Aj keď výrobné linky týchto automobiliek už dávno utíchli, viaceré modely zostávajú dôležitou súčasťou automobilového dedičstva. Niektoré z týchto áut dnes dokonca dosahujú vysoké ceny na aukciách a ďalšie zase nájdeš v garážach zberateľov, pretože ich vzácnosť a historický význam sú neoceniteľné.

Značky ako Tatra, Trabant či Plymouth už nie sú na trhu, no ich modely sa stali súčasťou histórie. Tieto automobily priniesli nielen výnimočný výkon a dizajn, ale aj posúvali hranice technologických možností svojej doby. Niektoré z nich sa stali symbolmi svojich krajín, iné preslávili celosvetový automobilový trh. V každom prípade však ide o modely, ktoré sa navždy zapísali do povedomia automobilových nadšencov.

8. Tatra 603

Tatra 603 bola nielen technickým zázrakom svojej doby, ale aj symbolom prestíže v bývalom socialistickom bloku. Tento model sa vyznačoval aerodynamickým dizajnom karosérie s plynulými krivkami, čo bolo na konci 50. rokov veľmi inovatívne. Vozidlo bolo poháňaná vzduchom chladeným osemvalcovým OHV motorom s objemom 2,5 l, umiestneným za zadnou nápravou. Motor mal u prvých vozov výkon 73 kW, u posledných verzií 77 kW (105 k) a poháňal cez štvorstupňovú prevodovku zadnú nápravu.

Ondrej Ertl

Výkon 85 konských síl, ktorý dosahovala Tatra 603, poskytoval dostatočnú dynamiku na to, aby sa stala obľúbeným autom nielen pre vysoko postavených štátnych predstaviteľov, ale aj pre diplomatikov a vládne úrady v bývalých socialistických krajinách. Tatra 603 bola nielen automobilom pre pohodlnú jazdu, ale aj technickým skvostom, ktorý sa stal známym po celom východnom bloku.

Naoko sa síce režim tváril, že šesťstotrojka je vo voľnom predaji, no jej cena ju kvalifikovala do kategórie áut snov. Pre obyvateľstvo bola absolútne nedostupná. Prvé kusy stáli 95 000 Kčs, v 60. rokoch však zdraželi na 108 000 korún a posledné vozidlá stáli 195 000 korún.

ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE  ->>>

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú