So stále sa rozširujúcim segmentom elektromobilov vyvstávajú aj obavy a pochybnosti o ich ekologickej stránke. Dôvodom je najmä výroba akumulátorov, ktoré obsahujú ťažké kovy ako lítium či kobalt. Riešením však môže byť nový druh batériového článku s látkami získanými menej invazívnym spôsobom. IBM totiž vytvorilo batériu s chemickým zložením, ktoré nevyužíva žiadne ťažké kovy a iné škodlivé substancie. Obsahuje látky získane z vody, informuje Engadget.

Elektromobily sa majú stať budúcnosťou osobnej dopravy, kde majú priniesť ekologickejšie riešenie a na cestách nahradiť spaľovacie motory. Problémom sú však stále samotné batérie, ktoré sú nielen najdrahším komponentom celého elektromobilu, ale ich výroba taktiež predstavuje obrovskú záťaž pre životné prostredie.

Ťažba kobaltu, lítia či iných ťažkých kovov do batérií totiž zanecháva za sebou obrovské škody nielen na prírode, ale aj človeku.

Batéria bez ťažkých kovov

Vedci v IBM však teraz skombinovali nové látky a vytvorili nové chemické zloženie batérie, ktoré nebolo nikdy predtým využité. Akumulátor bez ťažkých kovov obsahuje látky získané z morskej vody.

Navyše, takýto zdroj energie pre elektromobily by mohol predčiť súčasné články aj v cene, rýchlosti nabíjania, hustote energie či efektívnosti. Obrovskou výhodou má byť aj nižšia horľavosť. Nový typ batérie od IBM využíva katódu z bez kobaltu a niklu s bezpečným elektrolytom, informuje IBM.

Nenechaj si ujsť
Najvzácnejší kov 21. storočia: Všetky moderné technológie sú na ňom závislé

Táto jedinečná kombinácia ukázala schopnosť potlačiť dendrity kovového lítia počas nabíjania, čo výrazne znižuje horľavosť batérie. Konvenčné Li-Ion batérie predčila novinka od IBM aj v hustote energie, pričom dokáže ponúknuť 10 000 W/L a prekonať tak aj tie najvýkonnejšie články s ťažkými kovmi.

Navyše môže byť takýto akumulátor optimalizovaný pre dlhú životnosť, čo taktiež prinesie rad výhod, pokiaľ by sa využil v elektromobile.

Pri vývoji pomáha aj umelá inteligencia

Tím vedcov navyše pri výskumne využil aj umelú inteligenciu, ktorá môže batériu vylepšiť nájdením bezpečnejších a lepších materiálov. S využitím tejto technológie tak môže byť urýchlený aj celý vývoj a výskum nových článkov.

Batéria od IBM sa môže upraviť pre rôzne podmienky a výhody, ktoré raz môže ponúknuť aj v praxi. Nejde len o nižšiu cenu v porovnaní s bežnými batériami, ale aj rýchle nabíjanie, ktorým už za 5 minút dosiahne 80 % svojej kapacity bez ďalšieho negatívneho efektu.

Takáto batéria má okrem vysokého výkonu aj vysokú hustotu energie 800 Wh/L a jej efektivita dosahuje až 90 %. Spoločnosť chce navyše tieto batérie dostať do reálnych produktov.

Hoci je využitie v elektromobiloch ešte ďaleko, IBM sa spojilo s automobilkou Mercedes-Benz a ďalšími spoločnosťami, aby spolu vyvinuli nový ekosystém bezpečnejších a efektívnejších akumulátorov.

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita