Hrozí elektromobilom VW „batériové fiasko“? Kritický test degradácie po roku ukazuje extrémne vysoké číslo
Batérie vekom a používaním degradujú. Tento proces je nezvratný a pre elektromobily platí podobne, ako pre smartfóny, notebooky či inú elektroniku.
Nie v každom aute ale batéria degraduje rovnako rýchlo. Na kanáli Battery Life sa objavilo nové video, v ktorom sa autor pozrel na degradáciu batérie Volkswagenu ID.3 po roku používania. Test ukázal takmer 10 % pokles maximálnej kapacity, čo je naozaj vysoké číslo. Na video upozornil aj portál InsideEVs.
Otázke degradácie batérií v elektromobiloch sa automobilová verejnosť venuje naozaj v značnej miere. Nerieši sa iba čo s batériami po skončení ich životného cyklu, ale aj to, ako rýchlo sa batéria „zničí“ a koľko kapacity počas svojho cyklu stratí.
To totiž ovplyvňuje dojazd pri reálnom používaní, ale tiež ekonomickú výhodnosť kúpy elektromobilu oproti stále lacnejšiemu spaľováku s vyššími prevádzkovými nákladmi. Ak by totiž elektromobil počas svojej životnosti potreboval nové akumulátory za tisíce eur, rovnica sa v našich peňaženkách začína otáčať.
Degradácii batérií sme sa vo veľkom venovali aj my, napríklad v tomto článku. Výsledky týchto testov dokázali, že nie je batéria ako batéria a pri niektorých elektromobiloch stráca kapacitu rýchlejšie, ako pri iných. V minulosti mali problémy najmä autá bez aktívneho chladenia článkov, napríklad prvý Nissan Leaf. Nová generácia a moderná konkurencia je na tom ale oveľa lepšie.
Najlepšie sa v tomto smere zatiaľ preukazujú elektromobily Tesla. Potvrdil nám to aj rozhovor s Ľubošom Geletom, ktorý na svojej Tesle Model 3 najazdil už viac ako 100 000 km. Degradáciu batérie po tomto nájazde prakticky ani nepostrehol.
„Po 100 000 km som z maximálneho dojazdu stratil 35 km. Z pôvodnej kapacity batérie to predstavuje stratu len nejakých 7 %. Vzhľadom na obrovský počet najazdených kilometrov je to podľa mňa absolútne zanedbateľné číslo. Prakticky som teda nižší dojazd v podstate ani nepostrehol.“
Najväčšia slabina ID.3?
Majiteľ VW ID.3 za prvý rok používania najazdil presne 22 644 km. Degradáciu batérie meral hneď niekoľkými spôsobmi, napríklad formou maximálneho dojazdu či formou nabíjania – sledoval, koľko kWh energie sa podarí do batérie natlačiť.
Výsledky sú v skutku prekvapivé, v septembri 2020 sa mu na jedno nabitie podarilo prejsť 456 km so spotrebou 12,9 kWh/100 km. Po prepočítaní je tak bola využiteľná kapacita jeho akumulátora 58,8 kWh.
V septembri tohto roka prešiel 444,5 km na jedno nabitie so spotrebou 12,2 kWh/100 km. Využiteľnú kapacitu tak prepočítal na 54,4 kWh. Testovanie formou dojazdu a spotreby ale nie je až tak smerodajné, nakoľko auto nemalo v oboch prípadoch rovnaké podmienky.
Preto degradáciu odmeral aj vo forme nabíjania. Keď bolo auto nové, do batérie z 0 na 100 % kapacity natlačil 63,48 kWh energie, o rok neskôr to už bolo iba 57,7 kWh. To predstavuje stratu kapacity o neuveriteľných 9 %.
Volkswagen svojim batériám verí
Už pri predstavení VW ID.3 automobilka zverejnila v tlačovej správe informácie o záruke na samotnú batériu. Tá sa vzťahuje na nájazd až 160 000 km alebo 8 rokov, pričom jej kapacita by nemala klesnúť pod 70 % z pôvodnej kapacity.
Ak ale bude kapacita batérie klesať o 10 % každý rok alebo každých 20 000 km, automobilka si zrejme zarobí na poriadny problém. Je však rovnako dobre možné, že pokles nebude lineárny a časom sa spomalí.
Automobilka v tlačovej správe vydala aj odporúčania, ako životnosť batérie predĺžiť. Odporúča napríklad dobre známe udržiavanie nabitia batérií automobilu v rozmedzí od 20 % do 80 % a tiež ich nabíjanie prevažne na slabších AC nabíjačkách.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
RECENZIA: Má dojazd vyše 500 km na diaľnici. Nové BMW aj v základe ponúka totálny luxus
Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
Dočkali sme sa. Toto lacné SUV ide do elektriny a zachová si všetko, čo na ňom milujeme
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Mimoriadny úspech pre Slovensko: Tradičné jedlo je druhým najlepším na svete (REBRÍČEK)
Generácia Z robí firmám vrásky: „YouTube, Instagram a TikTok sú dnešné učebnice,“ tvrdí expertka
Za „maličkosť“ hrozí slovenským šoférom pokuta až 100 eur. Tisíce vodičov túto chybu robia každý deň
Črevné baktérie pohlcujú toxické chemikálie z tvojho tela. Prelomový výskum vedie k novej ochrane zdravia
Psychopatia má fyzické základy v štruktúre mozgu. Revolučný objav vedcov mení pohľad na poruchu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- RECENZIA: Má dojazd vyše 500 km na diaľnici. Nové BMW aj v základe ponúka totálny luxus
-
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
- RECENZIA: Má dojazd vyše 500 km na diaľnici. Nové BMW aj v základe ponúka totálny luxus
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
Budeme tankovať lacnejší benzín? OPEC+ spustil ropnú lavínu, ktorá ovplyvní aj Slovákov
Slováci sa dočkali. ZSSK chce konečne vyriešiť jeden z najväčších problémov cestujúcich
Slovenská vláda chce AI pod kontrolou. Vymenovala vlastného splnomocnenca
Po veľkom výpadku sa Praha opäť rozsvietila. Chaos však zanechal následky
ZSSK čelí kritike: Tisíce študentov prichádzajú o nárok na bezplatnú dopravu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP