Hrozí elektromobilom VW „batériové fiasko“? Kritický test degradácie po roku ukazuje extrémne vysoké číslo
Batérie vekom a používaním degradujú. Tento proces je nezvratný a pre elektromobily platí podobne, ako pre smartfóny, notebooky či inú elektroniku.
Nie v každom aute ale batéria degraduje rovnako rýchlo. Na kanáli Battery Life sa objavilo nové video, v ktorom sa autor pozrel na degradáciu batérie Volkswagenu ID.3 po roku používania. Test ukázal takmer 10 % pokles maximálnej kapacity, čo je naozaj vysoké číslo. Na video upozornil aj portál InsideEVs.
Otázke degradácie batérií v elektromobiloch sa automobilová verejnosť venuje naozaj v značnej miere. Nerieši sa iba čo s batériami po skončení ich životného cyklu, ale aj to, ako rýchlo sa batéria „zničí“ a koľko kapacity počas svojho cyklu stratí.
To totiž ovplyvňuje dojazd pri reálnom používaní, ale tiež ekonomickú výhodnosť kúpy elektromobilu oproti stále lacnejšiemu spaľováku s vyššími prevádzkovými nákladmi. Ak by totiž elektromobil počas svojej životnosti potreboval nové akumulátory za tisíce eur, rovnica sa v našich peňaženkách začína otáčať.
Degradácii batérií sme sa vo veľkom venovali aj my, napríklad v tomto článku. Výsledky týchto testov dokázali, že nie je batéria ako batéria a pri niektorých elektromobiloch stráca kapacitu rýchlejšie, ako pri iných. V minulosti mali problémy najmä autá bez aktívneho chladenia článkov, napríklad prvý Nissan Leaf. Nová generácia a moderná konkurencia je na tom ale oveľa lepšie.
Najlepšie sa v tomto smere zatiaľ preukazujú elektromobily Tesla. Potvrdil nám to aj rozhovor s Ľubošom Geletom, ktorý na svojej Tesle Model 3 najazdil už viac ako 100 000 km. Degradáciu batérie po tomto nájazde prakticky ani nepostrehol.
„Po 100 000 km som z maximálneho dojazdu stratil 35 km. Z pôvodnej kapacity batérie to predstavuje stratu len nejakých 7 %. Vzhľadom na obrovský počet najazdených kilometrov je to podľa mňa absolútne zanedbateľné číslo. Prakticky som teda nižší dojazd v podstate ani nepostrehol.“
Najväčšia slabina ID.3?
Majiteľ VW ID.3 za prvý rok používania najazdil presne 22 644 km. Degradáciu batérie meral hneď niekoľkými spôsobmi, napríklad formou maximálneho dojazdu či formou nabíjania – sledoval, koľko kWh energie sa podarí do batérie natlačiť.
Výsledky sú v skutku prekvapivé, v septembri 2020 sa mu na jedno nabitie podarilo prejsť 456 km so spotrebou 12,9 kWh/100 km. Po prepočítaní je tak bola využiteľná kapacita jeho akumulátora 58,8 kWh.
V septembri tohto roka prešiel 444,5 km na jedno nabitie so spotrebou 12,2 kWh/100 km. Využiteľnú kapacitu tak prepočítal na 54,4 kWh. Testovanie formou dojazdu a spotreby ale nie je až tak smerodajné, nakoľko auto nemalo v oboch prípadoch rovnaké podmienky.
Preto degradáciu odmeral aj vo forme nabíjania. Keď bolo auto nové, do batérie z 0 na 100 % kapacity natlačil 63,48 kWh energie, o rok neskôr to už bolo iba 57,7 kWh. To predstavuje stratu kapacity o neuveriteľných 9 %.
Volkswagen svojim batériám verí
Už pri predstavení VW ID.3 automobilka zverejnila v tlačovej správe informácie o záruke na samotnú batériu. Tá sa vzťahuje na nájazd až 160 000 km alebo 8 rokov, pričom jej kapacita by nemala klesnúť pod 70 % z pôvodnej kapacity.
Ak ale bude kapacita batérie klesať o 10 % každý rok alebo každých 20 000 km, automobilka si zrejme zarobí na poriadny problém. Je však rovnako dobre možné, že pokles nebude lineárny a časom sa spomalí.
Automobilka v tlačovej správe vydala aj odporúčania, ako životnosť batérie predĺžiť. Odporúča napríklad dobre známe udržiavanie nabitia batérií automobilu v rozmedzí od 20 % do 80 % a tiež ich nabíjanie prevažne na slabších AC nabíjačkách.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Honda vytiahla eso z rukáva. Začala masovo vyrábať batériové články, ktoré zrazia ceny elektromobilov
Buď ju miluješ, alebo nenávidíš. Nová Kia prichádza s vychytávkou, ktorá rozdeľuje automobilový svet
Nočná mora vodičov. Elektromobilu od Xiaomi zlyháva kľúčový komponent, pribúdajú nehody (VIDEO)
Bratislavu zmení na nepoznanie. Vieme, kedy by mohla po novej trati prejsť prvá električka
Je gigantický a má dojazd vyše 600 km. Obľúbená automobilka odhalila najväčšie auto, aké kedy vyrobili (+FOTO)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Dostala šialené parametre. Čína ukázala najrýchlejšie sa nabíjajúcu batériu na svete
-
- Toto si ešte nevidel. Volkswagen začne vyrábať elektrické vozidlo, ktoré nasýti Afriku
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Na spaľovák už nepozrieš. Stellantis ukázal tajnú zbraň, ktorý dá elektromobilom kľúčovú výhodu
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Dostala šialené parametre. Čína ukázala najrýchlejšie sa nabíjajúcu batériu na svete
-
- Výnimočný motor spasí elektromobily. Mercedes ukázal unikátny pohon, ktorý rozdrví trh
- Vyrobili ich automobilky, ktoré už neexistujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré sa navždy zapísali do histórie
- Nikto ich nechce. Najväčšia autopožičovňa predáva 30-tisíc elektromobilov, dostali ju do miliardového mínusu
- Európske automobilky sa topia v kríze. Obviňujú EÚ z „absurdného“ zákazu, pritom za tým stojí niečo úplne iné
- Elektromobil od Xiaomi popiera fyziku. Prekonal rýchlostný rekord a dostane technológiu ako zo sci-fi
Bič na vodičov: Kamery s AI prichytili s telefónom v ruke i bez pásov
Klíme nepomôže, kričia aktivisti. Nový jadrový zdroj na Slovensku je pod paľbou kritiky
Vedci nechápu: V Afrike využívajú včely na kurióznu činnosť, ktorá mení kľúčovú oblasť
Musia zatiahnuť za brzdu. Nemecký automobilový gigant chystá výrazné obmedzenia
Bitcoin zažíva historický úspech prekonania hranice 98 0000 dolárov
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené