Plusy

+ Stará dobrá hrateľnosť obohatená o nové prvky
+ Pestrofarebná škála úrovní
+ Vysoká znovuhrateľnosť jednotlivých levelov
+ Zábava na desiatky hodín

Mínusy

- Občas neposlušná kamera
- Miestami zbytočne frustrujúce
- Multiplayer len do počtu

Aktuálny rok sa po hernej stránke vo veľkom vyznačuje prerábkami či pokračovaniami starých herných klasík. Nedávno sme sa dočkali prerobenej českej klasiky v podobe Mafia: Definitive Edition, už o pár dní budú môcť hráči vyskúšať tretí diel RPG legendy Baldur´s Gate či remaster tretieho dielu Age of Empires.

Návrat na scénu hlási aj legendárna postavička Crash Bandicoot, ktorý sa po dlhých rokoch čakania konečne dočkal plnohodnotného pokračovania. Neľahká úloha padla na plecia americkým vývojárom z Toys for Bob, ktorí sa pred troma rokmi postarali aj o vydarený remaster pôvodnej trilógie a do HD podoby oživili aj nemenej populárneho dráčika Spyra.

Herné štúdio má teda dobrodružstvá Crasha Bandicoota v živej pamäti, pracovať na remasteri starých klasík a vytvoriť nové, plnohodnotné pokračovanie s vlastným príbehom, novými úrovňami a vlastnou identitou, je však celkom iný druh výzvy.

Crash Bandicoot 4

Ako skalní fanúšikovia pôvodnej trilógie sme aj preto na príchod nového Crasha pozerali s dávkou neistoty a boli sme zvedaví na to, či autori v novom pokračovaní dokážu zachovať neopakovateľného ducha platformovky z 90-tych rokov.

S uspokojením teraz môžeme konštatovať, že Crash Bandicoot 4: It’s About Time je nielen dôstojným, ale priam vysnívaným pokračovaním, ktoré latku kvality prispôsobuje novodobým štandardom a oproti predchodcom ju posúva ešte o úroveň vyššie. Zároveň však musíme varovať, že plnohodnotne hra uspokojí len trpezlivých hráčov ochotných učiť sa na vlastných chybách.

Kde sme to skončili?

Ak niekto očakával, že nový Crash Bandicoot sa od predchádzajúcich hier bude zásadne odlišovať, máme pre neho zlú správu. Autori zostali prakticky vo všetkých smeroch verní originálnej trilógii. Opäť tu teda máme skákačku v štýle Jump & Run v 2.5D grafike, v ktorej sa hráč pozerá na chrbát hlavnej postavy, snaží sa porozbíjať čo najviac debničiek s ikonickými jablkami a popritom sa vyhýbať nepriateľom v nových úrovniach.

Aby to nebolo len o skákaní a neustálom zomieraní, autori si pre hráčov pripravili príbeh, ktorý priamo nadväzuje na udalosti tretieho dielu a úmyselne ignoruje všetky ďalšie prídavky v sérii. Na konci pôvodnej trilógie Crash Bandicoot nadobro skoncoval so zápornými postavami na čele s Dr. Neom Cortexom a uväznil ich v ďalekej galaxii.

Crash Bandicoot 4

Po desaťročí pokusov sa skupinke záporákov podarí otvoriť trhlinu, cez ktorú sa dostávajú na slobodu, pripravení prevziať vládu na svetom a postaviť sa svojmu premožiteľovi, nenávidenému Crashovi Bandicootovi. Ten sa naopak na vyčíňanie zlovestných figúrok nemieni nečinne pozerať, opäť sa teda začína bláznivé dobrodružstvo plné zdolávania prekážok a postupného likvidovania jednotlivých bossov.

Herný svet je pestrofarebný a rôznorodý, poteší množstvo odkazov (nielen) na staršie diely

Tvorcovia na rozprávanie príbehu využívajú krátke cutscény, všetky postavy vrátane Crasha Bandicoota a jeho spoločníčky Coco navyše dostali dabing. Hlavný priestor samozrejme patrí ústrednej dvojici, ku slovu sa však dostanú aj menej známe postavičky z populárneho univerza, čo určite poteší herných pamätníkov.

Pestrý herný svet

Otvorením trhliny sa narušilo časové kontinuum, čomu je prispôsobený aj dizajn jednotlivých úrovní. Vývojári sa nebáli popustiť uzdu fantázii a predstavili pestrý mix svetov, ktoré sa po všetkých stránkach vyrovnávajú aj tým najlepšie nadizajnovaným úrovniam predchádzajúcich dielov.

Crash a Coco tak napríklad preskúmajú zamrznuté výskumné zariadenie, postavia sa pirátom v slnkom nasiaknutom prostredí Karibiku alebo navštívia dystopickú budúcnosť plnú smrtiacich robotických vynálezov. Každý svet je výnimočný špecifickými nepriateľmi i nástrahami a kým niektoré zaujmú viac, na iné si po prejdení hry spomenieme len s ťažkosťami. Celkovo herný svet pozostáva z desiatich máp s rôznym počtom úrovní.

Crash Bandicoot 4

Hrateľnosť je aj tentokrát lineárna, cieľom je vyhýbať sa nástrahám sveta, rozbíjať debničky a zbierať diamanty. Každá úroveň pre dokonalé skompletizovanie ponúka niekoľko rôznorodých výziev ako napríklad dostať sa do cieľa maximálne s troma stratenými životmi, nájsť skrytý drahokam či rozbiť všetky debničky. Po dôjdení do cieľa sa navyše odomkne časová výzva, ktorá hráča nabáda na čo najrýchlejšie prejdenie danej úrovne.

Znovuhrateľnosť tu preto hrá zásadnú rolu, čomu zodpovedá aj predstavenie nového „Modern“ módu, ktorý je vývojármi pre optimálny zážitok v úvode hry zároveň aj odporúčaný. Daný mód hráčovi poskytne neobmedzený počet životov, pri smrti začína vždy od posledného odomknutého checkpointu a môže tak bez rizika objavovať skryté tajomstvá a šikovne ukryté debničky.

Hra ponúka dvojicu módov. V Retro móde treba dávať pozor na životy, v Modern režime sú životy naopak vedľajšie

Niekto by síce mohol argumentovať tým, že takýto mód hráčov uberá o nefalšované napätie zo straty všetkých životov a nutnosti zopakovať celú úroveň od začiatku, už úvodné kolá však rýchlo presvedčia o opaku. Nový Crash Bandicoot je totiž výzvou aj pre tých najskúsenejších hráčov a nie je raritou, že prejdenie do cieľa hráča stojí aj 30 či 40 životov.

Pre príležitostných herných nadšencov, ktorým záleží len na prejdení úrovne a posune v príbehu, je nový Crash Bandicoot sympatickým dobrodružstvom, ktoré sa dá pri troche šikovnosti absolvovať už za 10 hodín. Kto si však za cieľ zaumieni kompletné zdolanie všetkých výziev, ktoré tvorcovia prichystali, môže dať sociálnemu životu zbohom pokojne na niekoľko týždňov.

Priprav sa na opakovanie… Znova a znova

Podobne ako pri pôvodnej trilógii je herný zážitok aj v novej časti významne ovplyvnený tým, ako veľmi je hráč ochotný učiť sa na vlastných chybách a odhodlaný prekonávať svoje maximum.

Pokorenie stanovených výziev neprichádza zadarmo a predovšetkým, neprichádza bez tréningu. Riešenie problémov preto spočíva  v dokonalom spoznaní protivníkov a prostredia, rovnako ako v dôkladnom premyslení stratégie a osvojení si nových herných mechaník.

Crash Bandicoot 4

Vývojári hrateľnosť obohatili hneď o niekoľko nových zmien, pričom najdôležitejšie z nich predstavuje štvorica masiek, ktoré majú zásadný vplyv na prechádzanie úrovní.

Masky sa odomykajú pri napredovaní príbehom a aj keď sa ich vlastnosti vo väčšine prípadov dajú využívať len vo vybraných pasážach, ich majstrovské zvládnutie dá napriek tomu poriadne zabrať.

Miestami je nový Crash skôr frustrujúci ako zábavný

Lani-Loli hráčovi umožní prepínať medzi dimenziami a zhmotňovať inak priehľadné objekty, maska Akano zasa Crashovi umožňuje neustále sa točiť a preletieť aj veľké vzdialenosti. Pri prvej je kľúčové správne časovanie, pri druhej naopak citlivé ovládanie a znalosť prostredia, keďže náraz do TNT či debničiek s nitrom predstavuje okamžitú smrť.

Tretia maska umožňuje spomaľovať čas, posledná zasa manipulovať s gravitáciou, čo hráčovi neraz odhalí skryté zákutia a dodá jednotlivým úrovniam úplne novú perspektívu. Prejdením hry a zneškodnením finálneho bossa dobrodružstvo ani zďaleka nekončí a novinka ponúka množstvo príležitostí na otestovanie nadobudnutých zručností.

Azda najlepšou šancou na skazenie dobrej nálady sú úrovne odomknuté po nadobudnutí tzv. Flashback tapes, kaziet, ktoré hráč môže získať v prípade, že sa ku nim v danom leveli dostane bez straty života. Kazety následne odomknú špeciálne ťažké úrovne, v ktorých je potrebné rozbiť všetky debničky, spravidla situované vo vzduchu.

Flashback úrovne v mnohých prípadoch predstavujú ultimátnu výzvu zameranú na dokonalé načasovanie skokov a premyslenie každého jedného ťahu.

Nepozornosť znamená návrat k checkpointu, ktorých je tu vzhľadom na počet debničiek žalostne málo. Kompletným výsmechom je časomiera v pravej strane obrazovky, ktorá je krutou pripomienkou zabitého času pri snahe dosiahnuť dokonalosť.

Opakujú sa aj chyby z minulosti. Napríklad v podobe neposlušnej kamery

Nepotešia preto občasné problémy s kamerou, ktoré sú navlas rovnaké ako pri predchádzajúcich dieloch. Kamera je opäť uzamknutá, hýbať s ňou v horizontálnom či vertikálnom smere je dovolené len vo veľmi obmedzenom režime. Výsledkom je, že hráč sa väčšinu času pozerá na Crashov chrbát a nemá dostatočnú voľnosť pri objavovaní okolitého prostredia.

Problémy so zlým uhlom kamery neraz spôsobia zlé odhadnutie vzdialenosti  pri zdolávaní prekážok aj nemožnosť okamžite reagovať na dianie na obrazovke. Pri skákaní naopak poteší pridaný ukazovateľ miesta dopadu, ktorý vo významnej miere uľahčuje plnenie krkolomných úloh.

Nie je to len o Crashovi

Odmenou za vynaložené úsilie a splnenie všetkých zadaných cieľov je okrem neopakovateľného pocitu uspokojenia aj odomknutie skinov pre postavy. Množné číslo v tomto prípade nie je použité náhodne, Crash Bandicoot totiž zďaleka nie je jedinou hrateľnou postavou v hernej novinke.

Hneď od úvodu si hráč môže slobodne prepínať medzi Crashom a Coco, ktorí disponujú navlas rovnakými schopnosťami a nezáleží na tom, za koho z nich hráč úroveň prejde. Postupom času však do palety hrateľných postáv pribudnú aj ďalší viac či menej známi hrdinovia, medzi ktorými nechýba ani Dr. Neo Cortex alebo Dingodile.

Crash Bandicoot 4

Podobne ako pri maskách sú aj bonusoví hrdinovia využiteľní len vo vybraných pasážach, aj napriek tomu ide o skvelé spestrenie hrateľnosti.

Každá z  postáv disponuje vlastnými pohybmi a špeciálnymi zručnosťami, ktorým je prispôsobený aj dizajn úrovní. Tawna má napríklad k dispozícii hák, ktorým dokáže zneškodniť vzdialených nepriateľov či rozbiť nedostupné debničky, Dr. Neo Cortex naopak môže nepriateľov pomocou svojej zbrane premieňať na platformy.

Multiplayer pri predstavení vyzeral sľubne, nakoniec je len kozmetickým a pomerne zbytočným doplnkom

Prekvapením pred vydaním hry bol aj avizovaný multiplayer, ktorý je v rámci série absolútnou novinkou. Kto si okamžite predstavil rozdelenú obrazovku a závody s polovičkou, môže zostať sklamaný.

Novinka nič podobné neponúka. Princíp hry pre viacerých hráčov je postavený na podávaní si ovládača a meraní, kto daný úsek zvládol rýchlejšie, prípadne nazbieral lepšie skóre. Multiplayer tak hrateľnosť oživuje naozaj minimálne a z nášho pohľadu ide o nevýrazný doplnok.

Viac než dôstojný nástupca

Vývojári z Toys for Bob sa s úlohou vrátiť na obrazovky jednu z najznámejších postáv v hernej histórii popasovali vskutku bravúrne a k pokračovaniu pristúpili veľmi citlivo. Hrateľnosť postavili na pevných pilieroch pôvodnej trilógie, no nebáli sa prísť aj s vlastnými nápadmi a originálnymi hernými svetmi.

Crash Bandicoot

Výsledkom je príťažlivá skákačka apelujúca predovšetkým na herných veteránov, ktorí nehľadajú len nové dobrodružstvo, ale sú pripravení zdolať aj ťažké výzvy a postupne sa zdokonaľovať. Občas je to s nimi síce o chĺpok prehnané, čo môže viesť k pocitom frustrácie, o to viac sa však finálny úspech cení.

Pokiaľ medzi takýchto hráčov nepatríš a od Crasha si sľubuješ len nenáročnú zábavku na vypnutie po ťažkom dni, plný potenciál hry a znovuhrateľnosť postavenú na prekonávaní vlastných limitov pravdepodobne neoceníš. V takom prípade môžeš od finálneho hodnotenia pokojne dva body odrátať. Pre všetkých ostatných nový Crash Bandicoot predstavuje jednu z najlepších platformoviek posledných rokov, ktorá legendárnej predlohe opäť robí skvelé meno.

HODNOTENIE

8.5/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú