Tento rok ubehlo 20 rokov od predstavenia prvej hry série Driver, ktorá v mnohých smeroch definovala žáner a bavila milióny hráčov po celom svete. Významné jubileum u nás nezostalo opomenuté a rozhodli sme sa pripraviť pre teba krátky prehľad míľnikov tejto známej značky.

Písal sa rok 1999, predaje PlayStation 1 dosahovali desiatky miliónov kusov a dominancia Nintenda s Gameboyom a Nintendom 64 sa pomaly chýlila ku koncu. Prvá konzola od Sony do sveta chrlila jeden herný hit za druhým (Silent Hills, Tony Hawk’s Pro Skater, Syphon Filter,…) a bohaté herné portfólio sa v júni obohatilo o akčný kúsok Driver, ktorý sa čoskoro nezabudnuteľne zapísal do hernej histórie.

Príbeh hry zobrazoval detektíva a bývalého pretekára Johna Tannera, ktorý sa infiltroval do nebezpečného gangu a plnením rôznorodých misií sa postupne šplhal v potravinovom reťazci a získaval si jeho dôveru. Celkovým zasadením bola hra poctou filmom a seriálom zo 70-tych rokov ako napríklad Starsky a Hutch alebo noir thrilleru The Driver, ktorého názvom sa tvorcovia zo štúdia Reflection (neskôr Ubisoft Reflections) inšpirovali.

Príbeh Johna Tannera bol síce zaujímavý, z radu však príliš nevybočoval a v konečnom dôsledku to nebola príbehová premisa, ale technické spracovanie hry, ktoré na konci milénia vzbudili veľký rozruch. Driver bol totiž prvou mestskou 3D hrou, ktorá sa odohrávala v otvorenom svete, čo bolo na rok 1999 revolučným počinom.

Nikdy pred tým hráči nemohli jazdiť otvoreným mestským svetom, kam sa im zachcelo a svojvoľne objavovať zákutia herného sveta.  Hra bola rozdelená do štyroch hlavných miest – Los Angeles, New York, San Francisco, Miami, ktoré síce boli značne oklieštené a nedisponovali takmer žiadnym životom okrem automobilov na cestách, išlo ale o neduhy, ktoré hráči v porovnaní s bohatými možnosťami dokázali ľahko odpustiť.

Reflection / YouTube

K obrovskému úspechu hry však prispel aj pocit samotnej jazdy automobilom, ktorá do herného sveta rovnako priviala čerstvý vietor. Hry sústredené na autá boli takmer bez výnimky ladené závodne (Gran Turismo) alebo deštrukčne (Twisted Metal) a Driver štýlom hrateľnosti a bohatou ponukou herných módov prakticky nenachádzal konkurenciu.

Hráči i odborná verejnosť boli z hry nadšení, recenzie nešetrili chválami a vyzývali komunitu k okamžitej kúpe. O vysokých kvalitách hry napokon vypovedá aj skutočnosť, že Driver sa v rebríčku IGN TOP 25 hier na PS1 umiestnil na 12 priečke, čo v spoločnosti mimoriadne zvučných (dnes už v mnohých prípadoch legendárnych) herných mien predstavovalo nemalý úspech.

Hra pôvodne vyšla na PS1, už o pár mesiacov sa však dostala aj na PC. Úsmevne dnes pôsobia systémové požiadavky, ktoré si na spustenie Drivera potreboval – Windows 95, Pentium 200 Mhz, 32MB RAM a 188 MB miesta na disku.

Prečítaj si aj
PlayStation 5 a Xbox Scarlett: Čo všetko vieme o prelomových konzolách novej generácie?

Zdalo sa, že Driver je odsúdený na úspech a značku čaká žiarivá budúcnosť, varovný prst však bol zdvihnutý hneď počas ďalšieho roka, kedy tvorcovia predstavili pokračovanie Driver 2: Back on the Streets. Druhá časť bola postavená na pevných základoch prvého dielu, tvorcovia navyše hlavnému protagonistovi umožnili vystúpiť z auta a objavovať okolitý svet, čo malo byť hlavným ťahákom hernej novinky.

Hra bola na veľké prekvapenie prijatá mimoriadne vlažne. Driver 2 čelil kritike za to, že sériu neposúva prakticky nikam vpred, hráčom sa taktiež nepáčil prázdny herný svet. Titul na trh navyše prišiel iba rok po vydaní pôvodného dielu, čo predajom rovnako veľmi nepomohlo. Neúspech napokon podčiarkol IGN, ktorý hru v samostatnom článku označil ako najväčšie herné sklamanie roku 2000.

Vývojári z Reflection sa zaváhania nezľakli a prakticky okamžite začali pracovať na treťom diely s názvom Driver 3, ktorý mal na svet prísť v roku 2004. Ten však ešte v októbri 2001 odsúdil na zánik Rockstar, ktorý  na trh vypustil nový diel svojej ospevovanej série Grand Theft Auto. Akčná herná séria sa prvýkrát dostala do otvoreného 3D sveta a Driver mal razom konkurenta z kategórie super-ťažkej váhy.

Ubisoft

Ak pôvodný Driver predstavoval revolúciu v roku 1999, Rockstar s novým dielom GTA hodil do herného sveta bombu a roztrhal zaužívané herné koncepcie na kusy. Sloboda, ktorú hra v otvorenom a živom svete Liberty City ponúkala, bola dovtedy bezprecedentná, veľká časť hrateľnosti sa navyše sústredila na jazdu automobilom, ktorú borci z Rockstar zmákli na jednotku. GTA 3 hráčom ponúklo takmer všetko, čo fanúšikovia milovali na Driverovi a prichádzajúci tretí diel v sérii mal zarobené na poriadny problém.

Driver 3 na trh prišiel v roku 2004 a potvrdilo sa to, čo mnohí tušili. Aj napriek masívnej reklamnej kampani hra nedokázala ponúknuť nič nové, v porovnaní s GTA 3 bola zlyhaním takmer v každom smere a herní recenzenti novinku roztrhali v zuboch. Horúcou témou sa v tom čase tiež stala aféra s kupovaním recenzií, z ktorej bola obvinené dvojica herných magazínov – PSM2 a Xbox World. Tie mali ku hre exkluzívny prístup a obe jej (ako jediné) udelili vysoké, takmer perfektné hodnotenie 9/10.

Slabá kvalita hry spojená s negatívnou reklamou a chabými predajmi znamenali pre sériu Driver úder, z ktorého sa už nikdy nespamätala . Aj keď v ďalších rokoch ešte nasledovali ďalšie 3 hry (Driver: Parallel Lines, Driver 76, Driver: San Francisco), kedysi populárna značka sa už pre väčšinu hráčov stala nezaujímavá a úspechom sa vynikajúcemu prvému dielu nedokázala vyrovnať. Pre hráčov, ktorí s pôvodným dielom prišli do styku v čase jeho vydania, však pôvodný Driver naďalej predstavuje legendu a nostalgickú klasiku.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú