Holandský vedec žiada záchranu dieselov. Bez nich nedosiahneme klimatické ciele
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Na diesel je už dlhší čas vrhaný zlý tieň. Od kauzy Dieselgate sa im otáčajú chrbtom majitelia vozidiel a aj samotné automobilky. Holandský vedec ale tvrdí, že zatracovanie dieslov nie je správna cesta a pre dosiahnutie cieľov v oblasti klímy sú dokonca potrebné.
Zdá sa, že dieselové motory sú v poslednom čase na odpis. Po kauze Dieselgate sa pozornosť automobiliek začala postupne obracať smerom k benzínovým a neskôr aj alternatívnym pohonom. Dnes už dieselové motory nenájdeme v ponuke Toyoty, Hondy, Volva, Suzuki a čoskoro sa plánuje pridať v segmente osobných automobilov aj Fiat-Chrysler (FCA).
Diesle v skutočnosti čistia vzduch
Zatiaľ čo v niektorých európskych krajinách sa budujú anti-dieselové zóny a prijímajú sa voči týmto pohonom prísne opatrenia, holandský vedec Bart Somers žiada úplný opak. Odborník na diesel z laboratória nulových emisií TUe si totižto myslí, že zatracovanie a utláčanie dieselov do rohu nie je pre klímu ta správna cesta.
Somers pracuje na Eindhovenskej technickej univerzite, kde so spoločnosťami ako sú Noord-Brabant, DAF, TNO a Shell spolupracuje na rozvoji trvalo udržateľnej dopravy. „Ak sa pozriete na moderné dieselové motory Euro 6d, všetky spĺňajú najprísnejšie požiadavky a sú preukázateľne v takzvanej novej legislatíve založenej na podmienkach skutočných emisií Real Driving Emissions (RDE). “
Banning diesel cars from an urban area is not the panacea many councils might think,” explained AIR Index Co- Founder, Massimo Fedeli. “Our own real-world tests have shown that the very latest diesels can play a major role in helping to improve air quality https://t.co/5MPmwgqKXM
— allowair (@allowair) December 11, 2019
Somers sa pri svojich tvrdeniach odkázal aj na britskú štúdiu spoločnosti Emission Analytics, ktorá ukazuje, že diesle niekedy zo vzduchu odstraňujú viac pevných častíc, ako ho doň reálne vypúšťajú: „Ak necháte tieto autá jazdiť v dňoch s vyšším výskytom jemných častíc, motor ich nasaje a vzduch vyčistí.“ Podľa Somersa je veľkým problémom nie len CO2, ale aj NOx.
„Nedávno som čítal článok žurnálu Cambustion, v ktorom porovnávali modernú dieselovú motorovú jednotku s hybridným benzínovým motorom počas jazdy po Londýne. Diesel preukázal menej emisií NOx ako hybridný benzínový variant (obidve s normou Euro 6).
Je ťažké povedať, či sa to týka všetkých výrobcov v porovnaní so všetkými (hybridnými) benzínovými motormi. Neočakávam, že sa budú veľmi líšiť, pokiaľ ide o výkon. V každom prípade platí, že ak emisie výfukových plynov už nie sú problémom, potom je naftový motor alebo skôr zážihový motor lepšou voľbou pre zníženie emisií CO2 z dôvodu vyššej palivovej účinnosti,“ tvrdí Bart Somers.
Proti emisiám by sme mali bojovať inak
Somers si navyše myslí, že diesle sú pre dosiahnutie cieľov v oblasti klímy nevyhnutné. Dieselové motory sú účinnejšie ako benzínové motory, a preto majú nižšie emisie CO2. Holandsko by sa podľa neho malo skôr zamerať na vývoj pokrokových biopalív a e-palív (syntetických palív), aby bolo možné drasticky znížiť emisie CO2 na takmer nulovú hodnotu.
Takéto riešenie je rozhodne lepšie ako súčasná situácia ohľadne elektrických automobilov, pretože väčší podiel elektrickej energie podľa Somersa vzniká spaľovaním uhlia. Taktiež výroba samotných batérií nie je úplne správna, nakoľko prebieha v krajinách s nepriaznivým „energetickým mixom“. Sme teda zvedaví, či tieto slová experta budú brať zodpovedné autority vážne, alebo si budú naďalej držať svoje záujmy.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Autopilot Tesly môže byť čoskoro v každom aute. Prvá automobilka prejavila záujem
Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
RECENZIA Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
-
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
-
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
Šéf TikToku plánuje na súde bojovať proti zákazu platformy v USA
Europoslanci odobrili zníženie objemu obalov a ich recykláciu
Z Boeingu s 200 ľuďmi na palube sa dymilo, japonská aerolínia ho evakuovala
Už ich vidí úplne každý. Windows 11 pridal reklamy na najotravnejšie miesto (+ako ich vypneš)
Slovak stál za Bugatti Veyron aj Rolls-Royce. Neuveríš, ktorá automobilka si ho teraz uchmatla
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené