Bavori pracujú na novej prelomovej technológií, ktorá dokáže predĺžiť dojazd elektrických áut. Ako informuje Electrek, automobilka BMW si dala patentovať nový systém tlmičov, ktorý dokáže z pohltenej energie dobíjať batérie elektromobilu.

Tie najefektívnejšie elektromobily využívajú aj energiu zo Slnka a vďaka fotovoltickým panelom dokážu počas dňa dobiť batériu na prejdenie niekoľkých desiatok kilometrov. Tu to ale zďaleka nekončí a elektrické autá od BMW by mohli už čoskoro ťažiť z rozbitých ciest.

Dokonalý elektromobil na slovenské cesty

Nový patent BMW dokáže podľa portálu Carbuzz premieňať energiu, ktorú absorbujú tlmiče vozidla na nerovnej vozovke. Podobne pri elektromobiloch funguje rekuperácia batérie pri brzdení. Miesto zapájania klasických mechanických bŕzd sa pri spomaľovaní elektromobilu elektromotor premení na generátor, ktorý premieňa kinetickú energiu na elektrickú. Podobné generátory by v prípade nového systému tlmičov BMW mohli nahradiť klasické mechanické pruženie.

Na obrázku je batéria elektromobilu a elektrické BMW iX M60.
VW/Andrej Brtáň (Úprava redakcie)

V praxi by to znamenalo, že čím bude cesta nerovnejšia, tým väčšiu časť batérie bude schopný dobiť späť. Zatiaľ nie je jasné, o koľko dokáže takýto systém predĺžiť dojazd elektromobilu a ani to, či sa vôbec oplatí jeho integrácia z finančného hľadiska. Na reálne výsledky si budeme musieť ešte chvíľu počkať.

Efektivita je dôležitejšia než „hrubý dojazd“

Aj vo svete elektromobilov platí, že niektoré modely majú lepšiu spotrebu než iné. Dovolíme si tvrdiť, že na rozdiely v spotrebe a efektivite je pri elektromobiloch hľadené ešte viac ako pri bežných spaľovacích autách.

Dojazd elektromobilu sa dá totiž veľmi jednoducho navyšovať „hrubou silou“, teda použitím väčšej batérie. Z uvedenej infografiky je však zjavné, že kapacita nie je všetko a aj elektromobil s väčšou batériou môže mať nižší dojazd než efektívnejší model s menším akumulátorom.

Efektivita sa priamo premieta do peňaženky

Pri výbere elektromobilu by efektivita, respektíve priemerná spotreba mala zohrávať rovnako dôležitú úlohu ako je tomu pri spaľovákoch. Elektromobil s dvakrát vyššou spotrebou oproti konkurencii bude dvakrát drahší na nabíjanie.

Tento elektromobil ťa posadí na zadok! Na stovku zrýchli za 4,2 sekundy

Výhodou elektrických áut je však to, že aj extrémne výkonné modely môžu dosahovať rovnaké spotreby ako bežné rodinné elektromobily s výkonom do 200 koní. Dôkazom toho je napríklad test Mercedesu EQE AMG, ktorý má 476 koní a na ktorom sme dosiahli priemernú spotrebu 19-22 kWh/100 km. Podobnú spotrebu pritom dosahujú aj iné, menej výkonné elektrické sedany.

So starším benzínovým AMG s motorom V8 by sa nám však určite nepodarilo zajazdiť s rovnakou spotrebou, akú by dosiahol „Éčkový“ Mercedes so základným naftovým dvojlitrom. Len pre porovnanie, Mercedes E200d má priemernú spotrebu na úrovni 4,9 l/100 km, zatiaľ čo Mercedes triedy E vo verzii AMG má udávanú spotrebu až 9,1 l/100 km.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP