Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Tri písmená AMG. Tieto zrejme netreba nikomu zvlášť predstavovať. Každý, kto sa čo i len trochu zaujíma o autá, vie, že Mercedes s týmto označením nie je iba auto na bežné vozenie a „pod kapotou“ ukrýva motor s poriadnou dávkou výkonu.

V posledných generáciách v nich vrčal benzínový osemválec biturbo s nezameniteľným zvukovým prejavom. Budúcnosť je však elektrická a či chceme, alebo nie, aj AMG bude čoskoro už iba elektrické.

Ako vnímaš elektrické AMG?

Načítava sa... ... Načítava sa... ...

Prvé elektrické „AMG lastovičky“ už vyleteli z hniezda Mercedesu a teraz ti prinášam exkluzívnu prvú slovenskú recenziu. Mercedes EQE 43 AMG je druhá najvýkonnejšia verzia elektrického EQE, ktorá je plnohodnotným, ak nie dokonca aj lepším nástupcom modelov s V8. Prečo?

V recenzii sa dozvieš:

  • Čo tvorí pohonnú jednotku Mercedes EQE 43 AMG
  • Detailné spotreby v rôznych situáciách a štýloch jazdy
  • V čom je elektrické AMG lepšie než to spaľovacie
  • Ako vyzerá zrýchlenie z 0 na 100 km/h
  • Aké funkcie naviac ponúka AMG verzia
  • Detailné predstavenie infotainmentu a všetkých hlavných funkcií
  • Prečo je elektrické AMG univerzálnejšie vozidlo než AMG so spaľovákom
AMG malo vždy niečo naviac, platí to aj pri elektrike

Mercedes EQE 43 AMG je síce postavený na rovnakej platforme ako bežné EQE, no rovnako ako pri spaľovacích modeloch, aj v tomto prípade tri písmenká neznamenajú len vyšší výkon, ale aj prítomnosť špičkovejších bŕzd, pruženia či riadenia.

FonTech

Pohon 4MOTION napovedá, že tu máme dvojicu elektromotorov s kombinovaným výkonom 350 kW, teda 476 koní a krútiacim momentom 858 Nm. Ako som už uviedol na začiatku, verzia 53 AMG je ešte výkonnejšia, môže mať až 505 kW (687 koní) a krútiaci moment 950 Nm.

Mnou testovaná verzia dosiahla stovku za papierových 4,2 sekundy. Každý, kto sedí v takomto aute, chce pozoruhodné zrýchlenie pochopiteľne vyskúšať. Mercedes v tomto smere do auta integroval zaujímavú funkciu „Drag race“, teda preteky v zrýchlení.

Po jej zapnutí sa na displeji objaví semafór, ktorý vodiča odštartuje. Telemetria následne meria reakčný čas, zrýchlenie z 0 na 100 km/h a aj 0-200 km/h či dokonca šprint na štvrť míle. V praxi to vyzerá asi takto:

EQE 43 AMG dostalo tiež, podľa môjho názoru, najlepší športový volant na trhu, ktorý už ale fanúšikovia veľmi dobre poznajú. Volant disponuje dvomi malými dotykovými plochami, pravá slúži na voľbu jazdných režimov a ľavá na rýchle nastavenia funkcií auta.

Ponuka jazdných režimov nie je tak bohatá, no rozdiely medzi nimi sú extrémne citeľné. Režimy Comfrot, Snow a Individual dopĺňa dvojica Sport a Sport+. Pri každom sa prestaví výkon pohonnej jednotky, tuhosť a výška podvozku, intenzita riadenia aj zvukový prejav.

FonTech

Áno, futuristický zvukový prejav „à la vesmírna loď zo Star Wars“ je zrejme najväčšou kontroverziou elektrického AMG. Rozumiem, nie každému je takýto zvuk po chuti, no práve preto sa dá úplne vypnúť.

Avšak pri dynamickej jazde ti tento zvuk pomôže všetko oveľa intenzívnejšie precítiť. V prípade EQE AMG sa dokonca zvuk prenáša aj von z auta vďaka exteriérovému reproduktoru.

Pretekaj ako Hamilton

Čo sa ale týka jazdných vlastností, v režime Sport+ ide o čistokrvný športiak. Riadenie je extrémne presné, čomu pomáha aj natáčanie zadnej nápravy o 3,6 stupňa. Trakčná kontrola sa dá veľmi jednoducho vypnúť skrz ľavý ovládač na volante a z EQE si tak vieš jednoducho spraviť „driftovacie náčinie“.

FonTech

O tom, že EQE AMG sa nehrá na okruhové auto, ale skutočne ním aj je, svedčí aj virtuálny traťový asistent TRACK PACE. Ten sa dá zapnúť iba na pretekárskom okruhu (v ponuke je napríklad Imola, Portimao, Silverstone) a odomkne prístup k detailnej telemetrii a ďalším užitočným pretekárskym funkciám, čo sa mi žiaľ nepodarilo vyskúšať.

Ak prestaneš blbnúť, dosiahneš skvelú spotrebu

V čom vidím najväčší benefit elektrického EQE 43 AMG oproti spaľovaciemu AMG, je jeho univerzálnosť. Áno, aj s V8 biturbo vieš jazdiť kultivovane po normálnych cestách, no rozhodne to nedokážeš s takou spotrebou a nákladmi na jazdu, ako s elektrickým AMG.

FonTech

Táto vyše 470-koňová beštia totiž dosahuje také spotreby, ako bežné „nešportové“ elektromobily. Vďaka skvelej aerodynamike je dokonca diaľničná spotreba ešte lepšia ako v prípade konkurencie, menovite napríklad Taycan či e-Tron GT od Audi.

Nič to však nemení na tom, že s Mercedes EQE 43 AMG vieš jazdiť v meste už od 19 kWh/100 km. Okresky a diaľnice rýchlosťou do 120 km/h si berú v priemere okolo 22 kWh/100 km a pri tempomate nastavenom na 130 km/h to bolo medzi 24-25 kWh/100 km.

Určite nejde o najúspornejší elektromobil, koniec koncov, ak chceš čo najväčší dojazd, je tu Mercedes EQE 350+, ktorý prejde podľa WLTP až 639 km, no AMG napriek vyššej spotrebe stále prejde po diaľnici okolo 400 km na jedno nabitie.

Takéto auto si ale vyslovene pýta, aby si na plynový pedál šliapal „agresívnejšie“. Teraz netvrdím, že máš porušovať dopravné predpisy, no za to, že ti predbiehací manéver nebude trvať 10 sekúnd ako pri bežnom aute, ale iba štyri sekundy, ti predsa nikto pokutu nedá.

FonTech

Inak povedané, dynamická jazda v medziach zákona je s týmto autom zábavná, no pripraviť sa pochopiteľne musíš na vyššiu spotrebu a to pokojne aj o 50 %. Ak teda v meste dokážeš jazdiť za približne 20 kWh/100 km, pri agresívnejšom zrýchľovaní na semafóroch sa ti spotreba razom vyšplhá nad 30 kWh/100 km. Ak by si zobral EQE na nemeckú diaľnicu, tak pri maximálnej rýchlosti 210 km/h by si zrejme prešiel iba niečo medzi 200-250 km.

Pri dlhých cestách každý ocení nabíjanie výkonom až 170 kW. V zásade sa môžeš spoľahnúť na to, že batériu s kapacitou 90 kWh nabiješ z 10 na 80 % za menej než 30 minút. Nabíjacia krivka v podaní Mercedesu je už tradične špičková a pri nabíjaní zo 7 % na 84 % dosahoval priemer až 120 kW aj napriek tomu, že maximálny výkon bol v dôsledku nabíjačky iba 140 kW.

GreenWay/FonTech

Vitaj na palube vesmírnej lode

Po tom, čo Mercedes predstavil kokpit Hyperscreen, bolo jasné, že týmto posunie automobilka svoje interiéry na úplne novú úroveň. Nie každému však Hyperscreen musí vyhovovať a aj preto Nemci dávajú zákazníkom na výber. Veľká obrazovka, respektíve trojica obrazoviek v jednom paneli je v rámci príplatkovej výbavy a ten, komu viac vyhovuje samostatný displej pred vodičom a ďalší v stredovom paneli, nemusí si za hyperobrazovku priplácať.

Pre tých, ktorým sa páči, našťastie nezostala výsadou luxusnejšieho EQS a nakonfigurovať sa tak dá aj pri modeli EQE. Hyperscreen ako taký už predstavovať nemusím, detailne som sa mu povenoval práve pri testovanom EQS.

V modeli EQE AMG ale dostal infotainment niekoľko dodatočných funkcií a takisto sa tu nachádzajú aj nové zobrazenia virtuálnych budíkov. Keďže ide o športové auto, aj pri bežnej jazde je dostupná telemetria, ktorá sleduje celý rad premenných.

Intenzita brzdenia, zrýchľovania, preťaženie, to sú len niektoré z celého radu možností, ktoré auto zaznamenáva a ktoré môžeš sledovať. Sledovať tiež môžeš teplotu batérií a teplotu elektromotorov. Áno, aj elektrický motor má svoju optimálnu teplotu pre správne fungovanie.

V tomto prípade ale predstavuje väčšie riziko prehriatie než to, že začneš autu nakladať pri studenom motore. To je problém spaľováku, nie elektromobilu. Ako sa ale hovorí, radšej raz vidieť, ako stokrát počuť, respektíve čítať. Preto sa pozri na to, ako obohatili tri písmenká AMG infotainment Mercedesu EQE.

K asistentom jazdy sa zrejme ani netreba vyjadrovať. Prediktívny tempomat funguje dokonale, číta značky, spomaľuje pred prudkými zákrutami. Navádzanie v jazdnom pruhu si poradí aj s dopravou v meste. Na diaľnici dokáže auto meniť jazdný pruh autonómne.

Pochvalu si zaslúžia špičkové digitálne svetlá, ktoré majú dokopy až 2,6 milióna pixelov. Tieto svetlá síce nie sú žiadnou novinkou a mali sme ich aj v EQS či klasickej Triede S, no v EQE AMG už fungovala aj technológia premietania informácií na vozovku pred auto.

FonTech

Svetlá dokážu napríklad zvýrazniť jazdný pruh v ktorom by mal vodič ísť, alebo vykresľujú rôzne dopravné značky. Počas testovania sa mi napríklad stalo, že na vozovku mi svetlá vykreslili značku práce na ceste.

Bože, tá budúcnosť Mercedesu je geniálna

Po pár dňoch za volantom EQE 43 AMG som si položil otázku, v čom je elektrické „Éčko“ horšie od elektrického „S-ka“? Nech som rozmýšľal akokoľvek intenzívne, zásadnejšie rozdiely, ktoré by mali byť rozdielmi triedy, som nenašiel.

Či už ide o technológie, možnosti výbavy, komfortné funkcie, podvozok či odhlučnenie, EQE je na tom rovnako ako väčší a luxusnejší brat. Pre niekoho však môže byť veľkosť práve tým rozdielom triedy.

EQS je určite priestrannejšie vozidlo s väčším batožinovým priestorom, no nie každý potrebuje 2,7-tonový kolos s dĺžkou cez 5 metrov. Mercedes EQE je dlhý niečo vyše 4,9 metra a tiež váži zhruba o 200 kg menej.

FonTech

Uznávam, rozdielový je dojazd. EQS vo verzii 450+ prejde na jedno nabitie vyše 757 km podľa WLTP, zatiaľ čo EQE vo verzii 350 „len“ 623 km. Pre mňa je však dojazd EQE úplne dostatočný a pri rýchlosti nabíjania 170 kW je 140 km navyše v prospech EQS absolútne irelevantných.

Ak by som si mal navyše vyberať medzi AMG verziami, určite by som siahol po EQE, ktoré je kompaktnejšie, ľahšie a tým pádom lepšie ovládateľné.

Pozri si bohatú fotogalériu Mercedes EQE 43 AMG:

Ak ťa až doteraz všetko zaujalo a ohúrilo, počkaj si na cenu. Klasické EQE začína na cene od 71 600 €. Model EQE 43 AMG na 109 000 € a testovaná verzia so všetkou príplatkovou výbavou sa vyšplhala až na 139 300 €.

To rozhodne nie je najmenej, no Mercedes, a konkrétne AMG nikdy nebol lacný špás. Do rúk však dostaneš naozaj univerzálny elektromobil so skvelým dojazdom a ešte väčšou dávkou zábavy, ktorú si najviac užiješ na pretekárskom okruhu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú