Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Aj vo svete elektromobilov platí, že niektoré modely majú lepšiu spotrebu a iné sú na tom horšie. Dovolíme si tvrdiť, že rozdiely v spotrebe a v efektivite sú pri elektromobiloch ešte vyššie ako pri bežných spaľovacích autách.

Bertrand Moreau na Twitteri zdieľal veľmi zaujímavé porovnanie najpopulárnejších rodinných elektrických SUV z hľadiska ich efektivity. Pri elektromobile totiž nie je dôležité iba to, koľko kilometrov prejde na jedno nabitie, ale aj to, s akou spotrebou to dokáže.

Dojazd elektromobilu sa dá totiž veľmi jednoducho navyšovať „hrubou silou“, teda použitím väčšej batérie. Z uvedenej infografiky je však zjavné, že kapacita nie je všetko a aj elektromobil s väčšou batériou môže mať nižší dojazd než efektívnejší model s menším akumulátorom.

Rozdiely v efektivite sú obrovské

Zrejme nikoho neprekvapí, že najlepšie si z hľadiska efektivity vedie Tesla. Model Y s 57 kWh batériou dokáže prejsť zhruba 8 km za 1 kWh energie. WLTP dojazd tohto auta je na úrovni niečo málo vyše 450 km. Druhý najefektívnejší elektromobil je takisto Tesla Model Y, avšak s väčšou 76 kWh batériou.

Tento model dokáže z 1 kWh energie prejsť 7,5 km. Za nižšou efektivitou stojí väčšia batéria, respektíve jej hmotnosť. Model Y s dojazdom viac ako 550 km na jedno nabitie je o 150 kg ťažší než základná Tesla. Na opačnom konci tohto rebríčka sa nachádza Jaguar I-Pace EV400 s 85 kWh akumulátorom. Elektromobil má v porovnaní s Teslou podstatne väčšiu batériu, no aj tak prejde na jedno nabitie podľa WLTP iba niečo okolo 470 km. Z 1 kWh energie tak dokáže uraziť vzdialenosť 5,5 km.

Efektivita sa priamo premieta do peňaženky

Pri výbere elektromobilu by efektivita, respektíve priemerná spotreba mala zohrávať rovnako dôležitú úlohu ako je tomu pri spaľovákoch. Elektromobil s dvakrát vyššou spotrebou oproti konkurencii bude dvakrát drahší na „živenie“, teda nabíjanie.

Tento elektromobil ťa posadí na zadok! Na stovku zrýchli za 4,2 sekundy

Výhodou elektrických áut je však to, že aj extrémne výkonné modely môžu dosahovať rovnaké spotreby ako bežné rodinné elektromobily s výkonom do 200 koní. Dôkazom toho je napríklad test Mercedesu EQE AMG, ktorý má 476 koní a na ktorom sme dosiahli priemernú spotrebu 19-22 kWh/100 km. Podobnú spotrebu pritom dosahujú aj iné, menej výkonné elektrické sedany.

So starším benzínovým AMG s motorom V8 by sa nám však určite nepodarilo zajazdiť s rovnakou spotrebou, akú by dosiahol „Éčkový“ Mercedes so základným naftovým dvojlitrom. Len pre porovnanie, Mercedes E200d má priemernú spotrebu na úrovni 4,9 l/100 km, zatiaľ čo Mercedes triedy E vo verzii AMG má udávanú spotrebu až 9,1 l/100 km.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú