Európsky trh v posledných rokoch začal automobilke Ford utekať pomedzi prsty, no nové elektrické SUV, ktoré iba pred pár hodinami automobilka oficiálne predstavila, má znova získať priazeň fanúšikov na starom kontinente.
Paradoxom je, že nový Ford Explorer stojí na elektrickej platforme MEB konkurenčného koncernu VW. Druhý šok môže byt subjektívny, no nám sa zdá, že americký rival na tejto platforme postavil doposiaľ najkrajší elektromobil.
Nechceme nijak zhadzovať vozidlá z rodiny ID., či dokonca Audi Q4 e-tron alebo Škodu Enyaq. Rozhodne ide o pekné elektromobily a v prípade Audi je dokonca vidieť aj prémiový nádych. Ford ale postavil niečo, čo na prvý pohľad ani nevyzerá ako elektromobil a interiér pretavil do absolútnej americkej klasiky.
Lacnejší ako elektrický Mustang
Ford Explorer je vyvinutý v Európe a na starom kontinente sa bude aj vyrábať. Automobilka využila platformu MEB koncernu VW, aby dosiahla čo najlákavejšiu cenovku, čo sa jej aj podarilo. Elektrické SUV bude začínať na sume pod 45 000 €, čo je vzhľadom na rozmery a parametre auta viac než prijateľné.
Napríklad konkurenčný VW ID.4 začína na sume 42 990 €, no ak si obe autá porovnáme bok po boku, Ford Explorer jednoznačne dominuje z hľadiska dizajnu exteriéru a predovšetkým interiéru.
Automobilka nám neprezradila príliš veľa technických detailov, no nakoľko ide o platformu MEB, k dispozícii bude verzia s pohonom zadných aj všetkých štyroch kolies, pričom tá najvýkonnejšia štvorkolka bude podľa všetkého disponovať výkonom 300 koní podobne, ako vrcholný VW ID.4 GTX.
Novšia verzia systému a battery manažmentu zabezpečí rýchlejšie nabíjanie. Maximálny výkon nepoznáme, no určite pôjde o viac ako 135 kW, pričom z 10 % na 80 % sa batéria nabije za 25 minút. O kapacite akumulátora Ford takisto mlčí, no v tomto prípade s určitosťou pôjde o 77 kWh batériu.
Žiaľ, nepoznáme ani dojazd. Ten sa zrejme dozvieme až po homologizácii, no vzhľadom na hranatejšie rozmery v porovnaní s ID.4 bude zrejme nižší. WLTP hodnota by sa mohla pohybovať niekde na úrovni 500 km.
Interiér ako z iného sveta
Pri elektromobiloch koncernu VW sme zvyknutí na veľké množstvo zdieľaných interiérových prvkov. Doposiaľ iba Audi vybavilo model Q4 e-tron prémiovejším interiérom a väčším displejom pred vodičom.
Ford Explorer síce dostal rovnaký digitálny kokpit ako VW ID.4 či Škoda Enyaq, no grafika je mierne prepracovaná. Absolútne odlišný je potom stredový displej infotainmentu. V stredovej konzole prakticky nezostal kameň na kameni a tu si Ford rozohral vlastné divadlo, ktoré si ale zaslúži obrovský potlesk.
Nájdeme tu až 15″ dotykovú obrazovku, ktorá je orientovaná na výšku. Sklon tohto „tabletu“ sa dá polohovať a infotainment má veľmi peknú grafiku. V spodnej časti displeja vždy nájdeme menu ovládania klimatizácie a skratky k najdôležitejším funkciám auta.
Ford predstavil elektromobil pre Európu postavený na platforme od VW
Medzi sedadlom vodiča a sedadlom spolujazdca sa nachádza obrovská 17-litrová priehradka, ktorá dokáže poňať až 1,5-litrové fľaše nápojov. Podporu pokročilých asistentov riadenia zabezpečuje 12 ultrasonických senzorov, 5 kamier a 3 radary.
Samozrejme nechýba náladové osvetlenie, pričom vodič má na výber z 10 farieb. Na multifunkčnom volante sa nachádzajú dotykové tlačidlá, ktorú budú mať, predpokladáme, aj haptickú odozvu.
Novinka sa už dá na vybraných európskych trhoch rezervovať, no slovenský konfigurátor zatiaľ nový elektrický Explorer nezobrazuje. Našinci si tak budú musieť ešte zopár dní počkať.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Mozgová hmla či výpadky pamäti: Príznaky menopauzy môžu byť tichým varovaním pred zákernou chorobou
Pohoda 2025 odhalila ďalšie veľké meno. Na letisku v Trenčíne vystúpi hudobná ikona
KVÍZ: Iba 5 % Slovákov zodpovie prvú otázku. Otestuj sa, či by ťa Einstein prijal do svojho klubu fyzikov
Mária sa presťahovala do „krajiny polárnych nocí“: Letenka na Slovensko by vyšla lacnejšie než kaderníčka. Chýbajú mi polievky
Víťazkou prestížnej súťaže je druhýkrát po sebe žena: Slovenka Martina porazila viac ako 200 súťažiacich
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Veľmoc dala zelenú autu budúcnosti. Lietajúci elektromobil s dojazdom 1000 km je za rohom
-
- Na Slovensko vstupuje ďalšia automobilka. Bude u nás predávať prémiový aj lacný elektromobil
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Strmhlavý pád Tesly pokračuje. Zverejnili katastrofálne čísla, Musk konečne našiel vinníka
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Zlato kleslo najprudšie za posledné týždne. Môže za to dohoda medzi USA a Čínou
Koniec éry inkluzívnych programov v korporáciách? Toto nikto nečakal
Spolupráca cez oceán. EÚ a Japonsko sa zameriavajú na digitálnu suverenitu
Banka vstupuje do AI. Slovenská sporiteľňa chce zodpovedné inovácie
Slovenská veda naberá výkon. Nový superpočítač Perun zmení výskum aj AI
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Mozgová hmla či výpadky pamäti: Príznaky menopauzy môžu byť tichým varovaním pred zákernou chorobou
Pohoda 2025 odhalila ďalšie veľké meno. Na letisku v Trenčíne vystúpi hudobná ikona
KVÍZ: Iba 5 % Slovákov zodpovie prvú otázku. Otestuj sa, či by ťa Einstein prijal do svojho klubu fyzikov
Mária sa presťahovala do „krajiny polárnych nocí“: Letenka na Slovensko by vyšla lacnejšie než kaderníčka. Chýbajú mi polievky
Víťazkou prestížnej súťaže je druhýkrát po sebe žena: Slovenka Martina porazila viac ako 200 súťažiacich
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené