Európsky trh v posledných rokoch začal automobilke Ford utekať pomedzi prsty, no nové elektrické SUV, ktoré iba pred pár hodinami automobilka oficiálne predstavila, má znova získať priazeň fanúšikov na starom kontinente.
Paradoxom je, že nový Ford Explorer stojí na elektrickej platforme MEB konkurenčného koncernu VW. Druhý šok môže byt subjektívny, no nám sa zdá, že americký rival na tejto platforme postavil doposiaľ najkrajší elektromobil.
Nechceme nijak zhadzovať vozidlá z rodiny ID., či dokonca Audi Q4 e-tron alebo Škodu Enyaq. Rozhodne ide o pekné elektromobily a v prípade Audi je dokonca vidieť aj prémiový nádych. Ford ale postavil niečo, čo na prvý pohľad ani nevyzerá ako elektromobil a interiér pretavil do absolútnej americkej klasiky.
Lacnejší ako elektrický Mustang
Ford Explorer je vyvinutý v Európe a na starom kontinente sa bude aj vyrábať. Automobilka využila platformu MEB koncernu VW, aby dosiahla čo najlákavejšiu cenovku, čo sa jej aj podarilo. Elektrické SUV bude začínať na sume pod 45 000 €, čo je vzhľadom na rozmery a parametre auta viac než prijateľné.

Napríklad konkurenčný VW ID.4 začína na sume 42 990 €, no ak si obe autá porovnáme bok po boku, Ford Explorer jednoznačne dominuje z hľadiska dizajnu exteriéru a predovšetkým interiéru.
Automobilka nám neprezradila príliš veľa technických detailov, no nakoľko ide o platformu MEB, k dispozícii bude verzia s pohonom zadných aj všetkých štyroch kolies, pričom tá najvýkonnejšia štvorkolka bude podľa všetkého disponovať výkonom 300 koní podobne, ako vrcholný VW ID.4 GTX.

Novšia verzia systému a battery manažmentu zabezpečí rýchlejšie nabíjanie. Maximálny výkon nepoznáme, no určite pôjde o viac ako 135 kW, pričom z 10 % na 80 % sa batéria nabije za 25 minút. O kapacite akumulátora Ford takisto mlčí, no v tomto prípade s určitosťou pôjde o 77 kWh batériu.
Žiaľ, nepoznáme ani dojazd. Ten sa zrejme dozvieme až po homologizácii, no vzhľadom na hranatejšie rozmery v porovnaní s ID.4 bude zrejme nižší. WLTP hodnota by sa mohla pohybovať niekde na úrovni 500 km.
Interiér ako z iného sveta
Pri elektromobiloch koncernu VW sme zvyknutí na veľké množstvo zdieľaných interiérových prvkov. Doposiaľ iba Audi vybavilo model Q4 e-tron prémiovejším interiérom a väčším displejom pred vodičom.

Ford Explorer síce dostal rovnaký digitálny kokpit ako VW ID.4 či Škoda Enyaq, no grafika je mierne prepracovaná. Absolútne odlišný je potom stredový displej infotainmentu. V stredovej konzole prakticky nezostal kameň na kameni a tu si Ford rozohral vlastné divadlo, ktoré si ale zaslúži obrovský potlesk.
Nájdeme tu až 15″ dotykovú obrazovku, ktorá je orientovaná na výšku. Sklon tohto „tabletu“ sa dá polohovať a infotainment má veľmi peknú grafiku. V spodnej časti displeja vždy nájdeme menu ovládania klimatizácie a skratky k najdôležitejším funkciám auta.
Ford predstavil elektromobil pre Európu postavený na platforme od VW
Medzi sedadlom vodiča a sedadlom spolujazdca sa nachádza obrovská 17-litrová priehradka, ktorá dokáže poňať až 1,5-litrové fľaše nápojov. Podporu pokročilých asistentov riadenia zabezpečuje 12 ultrasonických senzorov, 5 kamier a 3 radary.
Samozrejme nechýba náladové osvetlenie, pričom vodič má na výber z 10 farieb. Na multifunkčnom volante sa nachádzajú dotykové tlačidlá, ktorú budú mať, predpokladáme, aj haptickú odozvu.

Novinka sa už dá na vybraných európskych trhoch rezervovať, no slovenský konfigurátor zatiaľ nový elektrický Explorer nezobrazuje. Našinci si tak budú musieť ešte zopár dní počkať.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

V 17-tich mala náušnice s Ficom a torty v tvare srdca s jeho menom. Králiková dostala kľúčový post na ministerstve
PREMIUMAž 29,9 % Slovákov žije v preplnených domácnostiach. Priemerné nájomné je 727 eur, nové bývanie pribúda extrémne pomaly

Slovenský úspech, aký si nečakal: Naše mesto sa dostalo do TOP 10 zimných destinácií, porazilo aj Mníchov

GymBeam kupuje nemeckú výrobnú firmu. Chce ovládnuť trh západnej Európy

Dcéra Juraja Blanára havarovala na nebezpečnom úseku. Minister incident objasnil
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie. Veľmoci rozmiestňujú rakety a chrlia vyhrážky
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
Historický moment na mori: Japonsko spúšťa prvú autonómnu osobnú loď na svete
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

V 17-tich mala náušnice s Ficom a torty v tvare srdca s jeho menom. Králiková dostala kľúčový post na ministerstve
PREMIUMAž 29,9 % Slovákov žije v preplnených domácnostiach. Priemerné nájomné je 727 eur, nové bývanie pribúda extrémne pomaly

Slovenský úspech, aký si nečakal: Naše mesto sa dostalo do TOP 10 zimných destinácií, porazilo aj Mníchov

GymBeam kupuje nemeckú výrobnú firmu. Chce ovládnuť trh západnej Európy




