Automobilka Fisker len pred pár dňami dodala v Európe prvý elektromobil Ocean. Ako uvádza spoločnosť v tlačovej správe, americká automobilka chce spôsobiť revolúciu v elektromobilite, a preto sa spojila s firmou Ample. Spoločne vyvíjajú technológiu na výmenu batérií, pričom stanice by mali byť dostupné nielen v USA, ale aj v Európe.

Fisker chce priniesť elektromobilitu aj do sektorov, kde sa jej aj v roku 2023 stránia. Sú to napríklad rôzne firmy, ktorým robí problém zdĺhavé nabíjanie elektrických áut a kvôli tomu by prišli o peniaze.

Výmena modulov miesto celej batérie

Vďaka výmene batérií sa skráti „nabíjací“ čas takmer z jednej hodiny len na niekoľko desiatok minút. Technológia bude spočiatku určená predovšetkým pre firmy, ktoré sa obávajú dlhších nabíjacích časov.

Technológia na výmenu batérií má niekoľko ďalších výhod. Okrem rýchlejšieho doplnenia energie v porovnaní s klasickým nabíjaním majú takéto batérie aj dlhšiu životnosť, nakoľko sa vo výmenných staniciach dobíjajú pomalým AC prúdom.

Elektromobil s vymeniteľnou batériou tiež znižuje vstupné náklady, nakoľko majiteľ si kupuje auto bez batérie a tú si následne prenajíma. Tento systém mu ďalej dáva slobodu v možnosti meniť veľkosť batérie podľa potreby.

Technológia Ample je ale iná ako v prípade Čínskeho NIO. Ample mení miesto celej batérie samotné moduly, čím dokáže variovať celkovú kapacitu batérie. Potrebuješ väčší akumulátor? Pridáš si viac modulov. Stačí menšia batéria na motanie sa okolo mesta? Zvolíš si menej modulov, ktorých prenájom bude lacnejší.

Prvý elektromobil Fisker s vymeniteľnou batériou by mal vstúpiť na cesty už v roku 2024. Spočiatku automobilka ponúkne technológiu firmám, no po jej širšom adaptovaní sa bez pochýb dostane aj k bežným motoristom.

Čínske NIO žne s výmennými stanicami úspech

Čínsky startup NIO plánuje vybudovať v Číne ďalších 1000 staníc na výmenu batérií. Celkový počet sa tak do konca roka zvýši na 2300. Spoločnosť NIO postaví 400 staníc na výmenu batérií pozdĺž diaľnic a 600 v mestských oblastiach, uviedol to William Li

Bjorn Nyland / Youtube

Tento krok predstavuje rozšírenie pôvodného plánu, ktorý spoločnosť predstavila vlani v decembri o 400 staníc v tomto roku.

Viac ako 300 výmen za deň

Nová generácia stanice, ktorá sa nachádza aj Európe, dokáže vykonať až 312 výmen za deň, čo je trikrát viac, než pri predchádzajúcej generácii služby. Stanica disponuje celkovo 14 slotmi pre batérie a trinástimi batériami, ktoré sa priebežne nabíjajú.

Jedna výmena trvá v prepočte 4,6 minúty, avšak tento čas je počítaný aj s autonómnym zaparkovaním a vyparkovaním. Celý proces výmeny si môžeš pozrieť na nižšie priloženom videu.

NIO ponúka aj veľmi zaujímavú službu s názvom BaaS „Battery As a Service“. V tomto prípade si zákazník kupuje elektromobil bez batérie, ale platí mesačný poplatok za jej prenájom. Toto riešenie je ideálne pre niekoho, kto sa strachuje o prípadnú degradáciu batérie. Ako uvádza NIO, v Nórsku využíva službu BaaS až 92 % zákazníkov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú