Elektromobily sa vo všeobecnosti považujú za budúcnosť dopravy, no v praxi stále existuje množstvo faktorov, ktoré potenciálnych zákazníkov odrádzajú od ich kúpy. Medzi najvýraznejšie prekážky patrí ich vysoká cena, slabé či nulové dotácie a nízka podpora od štátu, rýchly pokles hodnoty vozidiel a komplikácie spojené s ďalším predajom jazdených elektromobilov. V tomto článku sa pozrieme práve na tieto faktory ovplyvňujúce predaj elektromobilov.

Vysoká cena a dotácie

Jednou z najčastejšie spomínaných bariér pri kúpe elektromobilov je ich obstarávacia cena. Elektromobily sú v priemere drahšie než vozidlá so spaľovacím motorom, čo sa prejavuje najmä v krajinách, kde chýba štátna podpora. Napríklad v Dánsku ponúka vláda obyvateľom značné daňové úľavy na nákup EV už niekoľko rokov. Tie sú financované prostredníctvom dane z vlastníctva všetkých vozidiel.

Táto daň z vlastníctva je nielen vyššia ako vo väčšine krajín, ale aj odstupňovaná na základe energetickej účinnosti auta. Čím je vozidlo ekologickejšie, tým je daň nižšia. To vytvára jasný finančný stimul pre dánskych spotrebiteľov, aby si vybrali elektrické autá pred vozidlami so spaľovacím motorom.

Freepik/Elbil (Úprava redakcie)

Úspech Dánska reflektujú aj čísla. Medziročne predaj elektromobilov narástol o 52,7 % a len za tento rok ich bolo zaregistrovaných takmer 70-tisíc. Podiel elektromobilov na trhu sa tak blíži k hranici 50 %.

Jasný dôkaz v Nemecku

Naopak, predaj elektromobilov v Nemecku zaznamenal v poslednom období dramatický pokles, pričom v júli 2024 sa predalo o takmer 37 % menej elektrických vozidiel v porovnaní s rovnakým mesiacom pred rokom. Tento vývoj odráža úplne odráža problém podpory zo strany vlády.

Hlavným bodom zlomu totiž bolo náhle ukončenie dotačného programu v decembri 2023, ktorý ponúkal granty až do výšky 6 000 eur na nákup elektromobilov a plug-in hybridov. Oznámenie o konci dotácií prišlo len týždeň pred ich zrušením, čo spôsobilo, že časť záujemcov stratila možnosť využiť podporu. To malo okamžitý dopad na predaj elektromobilov, keďže mnohí kupujúci sa bez finančnej pomoci rozhodli radšej zostať pri vozidlách so spaľovacím motorom.

Hyundai

Podobné scenáre sa odohrali aj v iných krajinách. Švédsko a Nový Zéland, ktoré tiež ukončili svoje dotačné programy, zaznamenali výrazné spomalenie alebo pokles predaja elektromobilov. Na druhej strane, v krajinách, kde dotácie ostali, ako napríklad vo Francúzsku, predaje zostali stabilné alebo mierne rástli. Tento kontrast tak jasne poukazuje na kľúčovú úlohu vládnej podpory v prechode na udržateľnejšiu mobilitu.

ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP