Európa sa prebúdza, Amerika spomaľuje a Čína drví svet. Ľudia kupujú čoraz viac elektromobilov, trh rastie
Svet elektromobility sa v roku 2025 pripravuje na ďalší výrazný posun. Najnovšia správa Electromobility Report z nemeckého Centre of Automotive Management (CAM) spracovaná portálom Electrive ukazuje, že elektrické a plug-in hybridné vozidlá zažívajú rekordný rast, pričom trhy Číny, Európy a USA sa vyvíjajú veľmi odlišne. Medzi januárom a septembrom 2024 sa celosvetovo predalo približne 12,8 milióna elektrifikovaných áut, čo je medziročný nárast o takmer 30 %.
Čína opäť na čele, BYD drví konkurenciu
Najväčší podiel na tomto raste má tradične Čína, kde sa za prvé tri štvrťroky predalo 8,89 milióna tzv. NEV vozidiel (New Energy Vehicles). Do tejto kategórie patria elektromobily s batériovým pohonom (BEV), plug-in hybridy aj modely s tzv. range extenderom. Čisté elektromobily s prehľadom dominujú, konkrétne ide o 5,45 milióna kusov oproti 3,44 milióna plug-in hybridov.
Zásadným míľnikom je aj to, že NEV vozidlá tvorili viac ako polovicu celkového trhu (52,4 %). Pre porovnanie, minulý rok to bolo 45,3 %. Čisté elektromobily si samostatne udržujú trhový podiel 32,1 %, čo je nárast z 26,2 % za rovnaké obdobie roka 2023. Naproti tomu plug-in hybridy rastú len mierne, o 14 %.
„V Číne zohrávajú čoraz dominantnejšiu úlohu práve batériové elektromobily. Väčšinu z nich pritom vyrábajú domáci producenti,“ uvádza správa CAM. Čínska vláda už dokonca vyradila elektromobily zo zoznamu strategických odvetví, čo naznačuje, že segment sa dokázal postaviť na vlastné nohy.
Na trhu však zároveň prebieha aj konsolidácia, desať najväčších automobiliek si delí až 70 % všetkých registrácií. Lídrom zostáva BYD s trhovým podielom 14,2 %, zatiaľ čo viac ako polovica menších značiek operuje s podielom pod 0,1 %. Kým BYD či Geely expandujú, Volkswagen v Číne výrazne stráca, registrácie jeho elektrických modelov sa prepadli o 51,3 %, čím sa nemecký koncern s podielom len 0,9 % ocitá na periférii trhu.

Európa rastie nerovnomerne, Nemecko ťahá celé čísla nahor
Európsky trh zostáva druhý najdôležitejší na svete, hoci celkový predaj áut stagnuje. Medzi januárom a septembrom 2024 pribudlo 2,72 milióna elektrifikovaných osobných vozidiel, čo znamená nárast o 27,7 %. Elektrické a plug-in hybridné vozidlá tu tvoria 27,4 % trhu.
Čisté BEV modely rástli o 24 %, no rozloženie tohto rastu je nerovnomerné. V škandinávskych krajinách už elektromobily dosahujú trhový podiel nad 30 %, zatiaľ čo východná Európa a Balkán zostávajú na chvoste.
Najväčšie európske trhy sa vyvíjajú rozdielne. Francúzsko zaznamenalo pokles nových registrácií EV o 9 %, najmä pre slabší záujem o plug-in hybridy, keďže vláda sprísnila dotačné podmienky. Naopak, Spojené kráľovstvo rastie o 32 % vďaka rozšírenej ponuke modelov, nižším cenám a štátnej podpore nabíjacej infraštruktúry.

Najlepšie výsledky má však Nemecko, kde sa po slabom roku 2024 trh odrazil. Registrácie vzrástli o 46,6 % na 600 000 elektrifikovaných vozidiel. Trhový podiel BEV a PHEV je aktuálne 28 %, pričom čisto batériové autá tvoria väčšinu. „V Európe sa elektromobilita nachádza v prechodovej fáze s nerovnomerným vývojom. Diskusie o zmiernení zákazu spaľovacích motorov od roku 2035 však prinášajú neistotu a brzdia potrebnú expanziu,“ zhodnotil Stefan Bratzel, zakladateľ a riaditeľ CAM.
USA spomaľujú, čínske značky expandujú globálne
Kým Európa rastie a Čína prepisuje rekordy, americký trh stráca dych. Od januára do septembra 2024 sa v USA predalo len 1,22 milióna elektrických a plug-in hybridných vozidiel, čo je nárast len o 8 %. Trhový podiel dosahuje 10 %, pričom čisté elektromobily majú len 8,2 %. Očakáva sa, že po zániku daňových úľav a zhoršení podmienok pod novou vládou sa trh v závere roka ešte viac spomalí.
Medzitým čínske značky upevňujú svoje globálne postavenie. BYD zvýšil dodávky o 37 % na 1,61 milióna vozidiel a prvýkrát v histórii predbehol Teslu ako najväčší svetový výrobca elektromobilov. Geely rastie ešte rýchlejšie, takmer o 90 %, zatiaľ čo Tesla zaznamenala pokles dodávok o 5,9 %.
Pre európskych výrobcov to znamená zmiešané výsledky. Volkswagen Group síce globálne zvýšil predaje elektrických áut o 42 % na 717 500 kusov, najmä vďaka popularite v Európe, no BMW rástlo len o 10 % a Mercedes-Benz dokonca mierne klesol o jedno percento.
Rok 2025 tak bude pre elektromobilitu kľúčovým. Čína bude naďalej udávať tempo, Európa sa pokúsi stabilizovať rast a USA budú bojovať o znovuzískanie pozície, ktorú si pred rokmi vydobyla Tesla.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský travel influencer má dlhovať klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Novú reformu pocítia tisíce rodín: Jeden z príspevkov stúpne na 1 010 eur. Pellegrini podpísal zmeny

K masívnym protestom sa prvýkrát pridáva Maďarská Aliancia: „Unavuje nás cynická ľahostajnosť“

Bratislavská pizzeria sa zaradila medzi TOP európske podniky. Vybrali ju elitní inšpektori
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský travel influencer má dlhovať klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
PREMIUMV 17. rokoch začala podnikať, vybudovala firmu s obratom 296 miliónov eur: Ak chceš robiť biznis, musíš sa naučiť žiť s rizikom. Inak to nejde

Novú reformu pocítia tisíce rodín: Jeden z príspevkov stúpne na 1 010 eur. Pellegrini podpísal zmeny

K masívnym protestom sa prvýkrát pridáva Maďarská Aliancia: „Unavuje nás cynická ľahostajnosť“

