Francúzsko sa zapísalo do histórie. Ako prvá krajina spustilo cestu schopnú bezdrôtovo nabíjať elektromobily počas jazdy. Pilotný úsek na diaľnici A10 pri Paríži dokáže prenášať priemerný výkon viac než 200 kW, pričom krátkodobo dosahuje aj viac ako 300 kW. Systém tak poskytuje približne dvojnásobný výkon, než aký potrebuje ťažké nákladné vozidlo na pokrytie rovnakej vzdialenosti.

Technológiu overili nezávislé laboratóriá Univerzity Gustava Eiffela, ktoré potvrdili nielen vysoký výkon, ale aj spoľahlivosť a bezpečnosť systému pri reálnej premávke a rýchlostiach. Na tému upozornil Interesting Engineering.

„Ide o prelomový moment vo vývoji bezdrôtových ciest na globálnej úrovni. Vynikajúci výkon systému, overený nezávislými laboratóriami vo Francúzsku, dokazuje, že naša technológia je jediná, ktorá dokáže poskytovať vysokovýkonné a spoľahlivé dynamické nabíjanie,“ uviedol generálny riaditeľ izraelskej spoločnosti Electreon, Oren Ezer.

Nabíjanie bez zastávky

Pilotný úsek meria 1,5 kilometra a mení samotný povrch diaľnice na nabíjaciu platformu. Projekt vznikol v spolupráci s najväčším francúzskym prevádzkovateľom spoplatnených ciest VINCI Autoroutes a za podpory Bpifrance. Iniciatíva s názvom Charge As You Drive je prvým systémom na svete, ktorý umožňuje bezdrôtové nabíjanie rôznych typov vozidiel, od osobných áut, cez autobusy až po ťažké nákladné vozidlá, a to počas ich jazdy.

Technológia funguje na princípe cievok zabudovaných pod asfaltom, ktoré prenášajú energiu do prijímačov umiestnených na spodnej časti vozidla. Energia sa tak prenáša plynulo, bez potreby zastavenia alebo pripájania kábla. „Počiatočné výsledky prebiehajúcich testov na úseku diaľnice A10 potvrdzujú zistenia predchádzajúcich štúdií,“ povedal Nicolas Notebaert, generálny riaditeľ spoločnosti VINCI Concessions a prezident VINCI Autoroutes. „Zavedenie tejto technológie na hlavných cestných ťahoch Francúzska ešte viac urýchli elektrifikáciu vozových parkov ťažkých vozidiel.“

nabijanie elektromobilov na ceste
Electreon

Nová éra elektromobility

Táto skúšobná prevádzka predstavuje zásadnú zmenu v spôsobe, akým môžu fungovať elektrické nákladné vozidlá a flotily. Namiesto zastávok na dobíjanie dokážu vozidlá získavať energiu priebežne počas jazdy, a teda môžu dokončiť cestu s väčšou kapacitou batérie, než s akou vyrazili. Výsledkom je kratší čas prestojov, menšie batérie a nižšie prevádzkové náklady. Ide o kľúčové faktory, ktoré by mohli elektrický nákladný transport priblížiť praktickosti a efektivite dieselových motorov.

Pre spoločnosť Electreon ide o dôkaz, že vysokovýkonné dynamické nabíjanie už nie je len víziou budúcnosti, ale reálnym a škálovateľným riešením. Systém sa zároveň plne zhoduje s plánom francúzskeho ministerstva dopravy, ktoré chce do roku 2035 vybudovať 9 000 kilometrov elektrifikovaných ciest.

Úspech projektu pri Paríži by mohol slúžiť ako vzor pre ďalšie krajiny. Electreon už dnes expanduje do Spojených štátov, kde spustil prvú verejnú bezdrôtovú cestu v Michigane a spolupracuje s UCLA na napájaní univerzitných autobusov pred olympijskými hrami v Los Angeles v roku 2028. V Utahu spoločnosť v spolupráci s ASPIRE Center testuje ťažké kamióny Kenworth a pripravuje novú inštaláciu v logistickom uzle Utah Inland Port.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP