Elektromobil si dobiješ za jazdy, zadarmo a pri výkone 300 kW. Európsky štát postavil „zázračnú“ cestu
Francúzsko sa zapísalo do histórie. Ako prvá krajina spustilo cestu schopnú bezdrôtovo nabíjať elektromobil počas jazdy. Pilotný úsek na diaľnici A10 pri Paríži dokáže prenášať priemerný výkon viac než 200 kW, pričom krátkodobo dosahuje aj viac ako 300 kW. Systém tak poskytuje približne dvojnásobný výkon, než aký potrebuje ťažké nákladné vozidlo na pokrytie rovnakej vzdialenosti.
Technológiu overili nezávislé laboratóriá Univerzity Gustava Eiffela, ktoré potvrdili nielen vysoký výkon, ale aj spoľahlivosť a bezpečnosť systému pri reálnej premávke a rýchlostiach. Na tému upozornil Interesting Engineering.
„Ide o prelomový moment vo vývoji bezdrôtových ciest na globálnej úrovni. Vynikajúci výkon systému, overený nezávislými laboratóriami vo Francúzsku, dokazuje, že naša technológia je jediná, ktorá dokáže poskytovať vysokovýkonné a spoľahlivé dynamické nabíjanie,“ uviedol generálny riaditeľ izraelskej spoločnosti Electreon, Oren Ezer.
Nabíjanie bez zastávky
Pilotný úsek meria 1,5 kilometra a mení samotný povrch diaľnice na nabíjaciu platformu. Projekt vznikol v spolupráci s najväčším francúzskym prevádzkovateľom spoplatnených ciest VINCI Autoroutes a za podpory Bpifrance. Iniciatíva s názvom Charge As You Drive je prvým systémom na svete, ktorý umožňuje bezdrôtové nabíjanie rôznych typov vozidiel, od osobných áut, cez autobusy až po ťažké nákladné vozidlá, a to počas ich jazdy.
Technológia funguje na princípe cievok zabudovaných pod asfaltom, ktoré prenášajú energiu do prijímačov umiestnených na spodnej časti vozidla. Energia sa tak prenáša plynulo, bez potreby zastavenia alebo pripájania kábla. „Počiatočné výsledky prebiehajúcich testov na úseku diaľnice A10 potvrdzujú zistenia predchádzajúcich štúdií,“ povedal Nicolas Notebaert, generálny riaditeľ spoločnosti VINCI Concessions a prezident VINCI Autoroutes. „Zavedenie tejto technológie na hlavných cestných ťahoch Francúzska ešte viac urýchli elektrifikáciu vozových parkov ťažkých vozidiel.“

Nová éra elektromobility
Táto skúšobná prevádzka predstavuje zásadnú zmenu v spôsobe, akým môžu fungovať elektrické nákladné vozidlá a flotily. Namiesto zastávok na dobíjanie dokážu vozidlá získavať energiu priebežne počas jazdy, a teda môžu dokončiť cestu s väčšou kapacitou batérie, než s akou vyrazili. Výsledkom je kratší čas prestojov, menšie batérie a nižšie prevádzkové náklady. Ide o kľúčové faktory, ktoré by mohli elektrický nákladný transport priblížiť praktickosti a efektivite dieselových motorov.
Pre spoločnosť Electreon ide o dôkaz, že vysokovýkonné dynamické nabíjanie už nie je len víziou budúcnosti, ale reálnym a škálovateľným riešením. Systém sa zároveň plne zhoduje s plánom francúzskeho ministerstva dopravy, ktoré chce do roku 2035 vybudovať 9 000 kilometrov elektrifikovaných ciest.
Úspech projektu pri Paríži by mohol slúžiť ako vzor pre ďalšie krajiny. Electreon už dnes expanduje do Spojených štátov, kde spustil prvú verejnú bezdrôtovú cestu v Michigane a spolupracuje s UCLA na napájaní univerzitných autobusov pred olympijskými hrami v Los Angeles v roku 2028. V Utahu spoločnosť v spolupráci s ASPIRE Center testuje ťažké kamióny Kenworth a pripravuje novú inštaláciu v logistickom uzle Utah Inland Port.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny

Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu

Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú

Tesla zhorela na celej čiare. Ak si chceš kúpiť jazdenku, týmto modelom sa oblúkom vyhni
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský travel influencer má dlhovať klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Na Európu sa rúti bombogenéza: Meteoexperti varujú pred hlbokou tlakovou nížou, vietor dosahuje až 200 km/h

99 eur za sezónu: Koniec bezplatného koníčka vo Vysokých Tatrách, tisíce Slovákov si po novom priplatia

Semafor Andreja Danka má vážnu konkurenciu. Na Google Mapách sa objavil Sad Martiny Šimkovičovej
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
Zlom v EÚ: Spaľovacie motory po roku 2035 nezmiznú. Nový balík umožní ich prežitie
Elon Musk prepisuje dejiny. Výška jeho majetku vyráža dych, vďačí za to jednej veci
Zostrihaný prejav spustil peklo. Trump od BBC žiada likvidačné odškodné
Poliakom došla trpezlivosť. Vyvíjajú štátnu aplikáciu na nahlasovanie podozrivých situácií
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenský travel influencer má dlhovať klientom a cestovke desaťtisíce eur. „Na naše mená neexistovali žiadne letenky“
PREMIUMMiliardár Křetínský skupuje najväčšie autocentrá v regióne. Potichu buduje obrovské impérium

Na Európu sa rúti bombogenéza: Meteoexperti varujú pred hlbokou tlakovou nížou, vietor dosahuje až 200 km/h

99 eur za sezónu: Koniec bezplatného koníčka vo Vysokých Tatrách, tisíce Slovákov si po novom priplatia

