Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Českí hasiči majú na svojom konte európsky a možno aj svetový unikát. Vyvinuli špeciálny vozík na odťah čiastočne uhasených elektromobilov a plug-in hybridov z ťažko dostupných či uzavretých miest, ako sú podzemné garáže alebo veľké parkoviská, informoval portál AutoRevue.cz.

Horenie akéhokoľvek auta je obrovský problém, no ak horí elektromobil, hasiči majú lem minimálne šance na jeho uhasenie. Ak sa im ho ale aj podarí uhasiť, existuje veľká šanca, že sa auto opätovne vznieti.

Horenie elektromobilu je totiž zväčša spôsobené poškodenou elektrickou sústavou alebo batériou. Pri poškodení vzniká skrat a práve ten môže aj po uhasení auta vozidlo znovu zapáliť.

Hasiči po celom svete sa s týmto novým problémom musia vysporadúvať a každá krajina na to má vlastný spôsob. Rovnako aj automobilky poskytujú záchranným zložkám školenia, ako postupovať pri hasení konkrétnych elektromobilo  alebo dodajú manuály, čo robiť v prípade požiaru.

Základom pri hasení elektromobilu je ale zabezpečiť, aby sa vozidlo znovu nevznietilo, respektíve aby sa tak nestalo v stiesnených priestoroch, ako sú garáže či podzemné parkoviská.

Hasičský záchranný zbor Olomouc

Olomouckí hasiči prišli s riešením

Portál Fdrive informoval o unikátnom úspechu hasičov z Moravského kraja. Olomoucký hasičský zbor vyvinul unikátny vozík, ktorý umožní odtiahnuť čiastočne uhasený elektromobil do bezpečia, pričom zvládne prekonať aj menšie prekážky v podobe retardérov.

Hasičský záchranný zbor Olomouc

Poškodené vozidlo sa nadvihne pomocou pneumatických zdvihákov a pod každé koleso sa vsunie špeciálny vozík s nosnosťou 1000 kg. Štvorica vozíkov tak dokáže uniesť auto s hmotnosťou až 4 ton.

Vozík pozostáva z viacerých koliesok a ložísk, vďaka čomu je možné s autom hýbať vo všetkých smeroch. Auto naložené na týchto vozíkoch je možné buď odtlačiť, alebo vliecť pomocou iného vozidla do rýchlosti 5 km/h. Hmotnosť jedného vozíka je 38 kg.

Hasičský záchranný zbor Olomouc

„Na vývoji pracujeme od roku 2019. Prvé prototypy vozíkov boli na svete už v januári 2020. Behom minulého roka sme uskutočnili 13 praktických skúšok, vďaka ktorým sme vozíky a celú sadu odladili. Oceňujem predovšetkým spoluprácu medzi hasičmi a konštruktérmi zo súkromnej firmy. Po tak dlhej ceste plnej skúšok konečne môžeme povedať, áno, vieme to,“ uviedol Pavel Thin, veliteľ zložky olomouckých hasičov.

Spôsobov je niekoľko

Portál InsideEv´s  upozornil na spoločnosť Bridgehill, ktorá vyvinula špeciálnu hasiacu plachtu určenú nielen na hasenie automobilov. Požiare vozidiel sa nehasia práve najľahšie a obzvlášť nie je jednoduché uhasiť elektrické vozidlá, ktorých li-ion batérie vedia hasičov poriadne potrápiť. Pri všetkých formách hasenia, či už ide o hasenie vodou, penou alebo práškom, je cieľom ochladiť zdroj požiaru a odstaviť ho od prísunu vzdušného kyslíka.

Presne to má za cieľ aj plachta, ktorú výrobca vyrobil zo špeciálnych materiálov vrátane kryštálov, čo umožňuje znovupoužiteľnosť plachty 30-krát. Čo je ale dôležitejšie, sú rozmery plachty, vďaka čomu je široká 6 metrov a dlhá 8 metrov. Účinne tak pokryje širokú škálu vozidiel, vrátane najväčších SUV elektromobilov.

Tesla napríklad hasičom radila, že na uhasenie batérie je potrebných zhruba 11 000 litrov vody, informuje Motor1. Odlišnú taktiku zvolili počas marcového požiaru elektromobilu BMW i8 hasiči v Holandsku. Tento model nemeckého výrobu začal tlieť priamo v showroome, čo vyľakalo mnoho ľudí, ktorí okamžite zalarmovali hasičov.

Batéria našťastie neexplodovala. Do príchodu hasičov dymila a tí miesto hasenia veľkým množstvom vody prišli s iným riešením. BMW i8 totiž ponorili do nádrže s vodou pomocou žeriavu.

NEPREHLIADNI
Slovensko stále nie je pripravené. Hasičom chýba presný postup pri hasení elektromobilu a nevieme čo s poškodenými batériami

Podľa hasičského oddelenia v Tilburgu by hasenie hadicami vyžadovalo omnoho viac vody a času, pokým by sa podarilo batériu uhasiť. Elektromobil preto ponorili do vody na 24 hodín.

Slovensko stále nie je pripravené

Téme likvidácie elektromobilov sme sa v redakcii venovali pred časom a ako sa ukázalo, problémy sú omnoho väčšie sa na prvý pohľad zdá.

Hasenie bežného vozidla býva často kratšie ako uhasenie požiaru elektromobilu. Batériové články sa dokážu pod vplyvom rôznych faktorov vznietiť samé, prípadne začnú horieť pri skrate. A tu nastáva najväčší problém. Na uhasenie horiacej batérie potrebujú totiž hasiči iný postup a prostriedky, ktoré by efektívne uhasili takýto požiar.

Screenshot / Novinky.cz

Horenie batérie elektromobilu pritom môže trvať aj niekoľko hodín a ešte aj po takom čase hrozí, že sa batéria znova vznieti. Dokonca sú známe prípady, kedy sa akumulátor znova po uhasení vznietil po 22 hodinách. S touto problematikou sme sa obrátili na Prezídium Hasičského a záchranného zboru, ktoré nás vo svojej odpovedi informovalo, že hasiči pri takýto požiaroch využijú aj ťažkú techniku.

Postup pri likvidácii požiaru elektromobilu je rovnaký ako v prípade požiaru automobilu so spaľovacím motorom. Rozdiel je však v dĺžke eliminácie požiaru. Pri spaľovacích motoroch je možné požiar zlikvidovať v priebehu pár minút, zatiaľ čo likvidácia požiaru elektromobilu môže trvať niekoľko desiatok minút až hodín.

Ďalším riešením je ponorenie vozidla prostredníctvom ťažkej techniky do kontajneru s vodou, a to aj na niekoľko dní,“ informovala redakciu FonTech.sk npor. Mgr. Katarína Križanová z komunikačného oddelenia Prezídia Prezídium HaZZ.

S podobnými prípadmi sme sa pritom doteraz stretli pri viacerých nehodách v zahraničí, kedy museli hasiči ponoriť elektromobil do veľkej nádrže s vodou a čakať na uhasenie požiaru.

Screenshot/YouTube/Centro Zaragoza

Na otázku, akú techniku by pri takomto zásahu využili hasiči na Slovensku, sme však odpoveď nedostali. V skutočnosti totiž nie je stále stanovený ani presný postup, ktorí by hasiči využili pri dopravnej nehode a požiaroch elektromobilov.

„V súvislosti so zásahmi pri požiaroch a dopravných nehodách elektromobilov je vytvorená pracovná skupina, ktorá je zložená zo zástupcov Hasičského a záchranného zboru, Žilinskej univerzity v Žiline a Technickej univerzity vo Zvolene, ktorej cieľom je stanoviť metódy a postupy pri riešení havárií a požiarov elektromobilov.

Momentálne sa vypracováva metodický list, v ktorom bude stanovený postup pri hasení požiaru a pri dopravnej nehode elektromobilu,“ dodala v odpovedi pre redakciu FonTech.sk npor. Mgr. Katarína Križanová.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú