Európska veľmoc prehnala ciele s počtom elektromobilov. Teraz spravila narýchlo kritické rozhodnutie
Nemecký minister dopravy sa zľakol cieľov vlastnej vlády. Krajina chcela mať do konca roku 2030 na cestách viac ako 15 miliónov elektromobilov, no tento cieľ sa mu už začína javiť ako nesplniteľný. Na pondelkovej konferencii teda oznámil, že do tohto počtu budú po novom zahŕňať aj hybridné autá, uviedol portál Autonews.
Stará múdrosť hovorí, že na tanier si treba naložiť iba toľko, koľko človek dokáže zjesť. Nemecký minister dopravy však o tomto zrejme nepočul, ekologické ciele tamojšej vlády spojené s dopravou sa im už po pár mesiacoch od ich schválenia zdajú byť nereálne.
V koaličnej dohode z novembra 2021 sa uvádza, že nemecká vláda si stanovila za cieľ mať do roku 2030 na cestách najmenej 15 miliónov čisto elektrických vozidiel.

Predchádzajúca vláda mala ciele o niečo striedmejšie, konkrétne 14 miliónov elektrifikovaných vozidiel, z čoho malo byť minimálne 10 miliónov čisto elektrických, uvádza Autobala.
Už to bol pomerne ambiciózny cieľ, no ten nový je splniteľný ešte ťažšie a nemecký minister dopravy si to zrejme naplno uvedomil.
Rátať sa budú aj hybridy
Aby vláda naplnila cieľ, do celkového počtu 15 miliónov ekologických vozidiel bude zarátavať aj hybridné autá. Tie sú považované za akýsi prechodný stupeň medzi spaľovákmi a čistými elektromobilmi.
Podľa ministra sú autá tohto typu nesmierne dôležité, pretože taktiež prispievajú k znižovaniu emisií. To mu nemožno uprieť, no hybrid či plug-in hybrid nikdy nebude tak ekologický ako čistý elektromobil.

V súčasnosti je v Nemecku registrovaných viac ako milión elektrifikovaných áut, z čoho sú polovica hybridy a druhá polovica čisté elektromobily. Je teda zrejmé, že Nemci majú záujem aj o autá, ktoré kombinujú elektromotor a spaľovák.
Wissing presadzuje aj e-palivá
Minister Volker Wissing však výrazným spôsobom presadzuje aj ekologické palivá, ktoré by mohli nahradiť tie fosílne. Ich výroba je ale príliš nákladná a energeticky náročná.
Aby boli e-palivá skutočne ekologické, museli by sme na ich výrobu získať obrovské množstvo energie z obnoviteľných zdrojov. Elektromobilita sa tak stále javí ako najlacnejší a najčistejší spôsob pohonu, aký v súčasnosti máme k dispozícii.
Záujem o elektromobily je nízky aj u nás
Predaj bezemisných a nízkoemisných vozidiel síce na Slovensku postupne stúpa, stále však výrazne zaostávame za zvyškom Európy, ako aj za plánmi EÚ. Naznačujú to predbežné čísla registrácií za uplynulý rok.
Ak porovnáme roky 2020 a 2021, v roku 2020 bol podiel nových bez- a nízko- emisných osobných motorových vozidiel na úrovni 2,33 %, za 11 mesiacov minulého roka to bolo 2,89 %
„Je to nárast, čo by nás mohlo tešiť, no v porovnaní s cieľovými hodnotami roku 2025, kedy by podľa smernice Európskej únie mal byť tento podiel v jednotlivých členských štátoch 15 %, je potrebné urobiť ešte veľmi veľa,“ komentoval pre agentúru SITA výsledky generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula.

Ako doplnil, na Slovensku chýba systematická podpora trhu s ekologickými vozidlami, v budovaní infraštruktúry a osvete. „Stavu, aký je na Slovensku v oblasti rozvoja alternatívnych pohonov, neprospieva ani to, že verejná správa nedodržuje zákony v oblasti zeleného obstarávania, kde Slovensko takisto prijalo záväzky,“ podotkol.
V roku 2030 by pritom podiel bez- a nízko-emisných vozidiel na celkových registráciách osobných motorových vozidiel mal byť 35 %.
Elektromobily sú každým rokom na Slovensku populárnejšie, no tempo, akým ich Slováci kupujú, je veľmi pomalé. Svedčí o tom aj smiešny nárast podielu nových elektromobilov, ktorý v minulom roku stúpol iba o 0,4 %, informovala Škoda vo svojej tlačovej správe.
V roku 2020 tvorili elektromobily 1,1 % zo všetkých registrácií s počtom 731 zaregistrovaných vozidiel. Za prvých 11 mesiacov roka 2021 sa záujem zvýšil na 1,5 % s počtom 1053 registrovaných elektromobilov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky

TEST: Dojazd cez 400 km za prekvapivo nízku cenu. Na tento čínsky elektromobil nikdy nezabudnem

Spaľováky skončili. Čína a Nissan vyvrátili mýtus o špinavej výrobe elektromobilov, ktorý vykrikujú aj Slováci

Zmenil Teslu na obytné auto a prešiel 5 600 kilometrov. Ľahký modul mení elektromobil na mini apartmán

Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Príležitosť, aká sa opakuje raz za 11 rokov: Slnko je v maxime, čaká nás najsilnejšia polárna žiara desaťročia

Warren Buffett drží obrovské množstvo hotovosti. Toto ukazuje na veľký problém ekonomiky

Expertka odhalila päť druhov ovocia pre dlhý život, energiu a dobrú náladu: Zabudni na drahé výživové doplnky

Betónová „neviditeľná“ stavba v objatí slovenského lesa: Splýva s kopcom a má len jednu presklenú stenu

Spíš dlho, no stále si unavený: 8 hodín v posteli nestačí. Toto ti kradne energiu každú noc
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európske automobilky stoja pred kontroverzným krokom. Číňania prišli s taktikou, ktorá ich môže zničiť
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- EÚ ide po vodičoch. Drastické zmeny pocítia aj Slováci, za toto ti môžu zobrať vodičák (PREHĽAD)
Ľudia naleteli nekonečnému nezmyslu. Experti odhalili banálny dôvod, prečo sú psy z Černobyľa modré
Bývalý minister to povedal na rovinu: Energopomoc je nefér, Slovensko nezvláda základnú vec. Mám riešenie
Prvýkrát po dvoch rokoch sa karta obrátila: Slovensko takmer úplne prerušilo dodávky elektriny na Ukrajinu
Slováci dávajú bohom spaľovákom. Elektrické autá u nás raketovo rastú, no máme veľký problém
Spojenec Ruska sa pustil do USA a varuje pred novou hrozbou. Ste pokrytci, odkazuje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Príležitosť, aká sa opakuje raz za 11 rokov: Slnko je v maxime, čaká nás najsilnejšia polárna žiara desaťročia

Warren Buffett drží obrovské množstvo hotovosti. Toto ukazuje na veľký problém ekonomiky

Expertka odhalila päť druhov ovocia pre dlhý život, energiu a dobrú náladu: Zabudni na drahé výživové doplnky

Betónová „neviditeľná“ stavba v objatí slovenského lesa: Splýva s kopcom a má len jednu presklenú stenu

