Európska veľmoc prehnala ciele s počtom elektromobilov. Teraz spravila narýchlo kritické rozhodnutie
Nemecký minister dopravy sa zľakol cieľov vlastnej vlády. Krajina chcela mať do konca roku 2030 na cestách viac ako 15 miliónov elektromobilov, no tento cieľ sa mu už začína javiť ako nesplniteľný. Na pondelkovej konferencii teda oznámil, že do tohto počtu budú po novom zahŕňať aj hybridné autá, uviedol portál Autonews.
Stará múdrosť hovorí, že na tanier si treba naložiť iba toľko, koľko človek dokáže zjesť. Nemecký minister dopravy však o tomto zrejme nepočul, ekologické ciele tamojšej vlády spojené s dopravou sa im už po pár mesiacoch od ich schválenia zdajú byť nereálne.
V koaličnej dohode z novembra 2021 sa uvádza, že nemecká vláda si stanovila za cieľ mať do roku 2030 na cestách najmenej 15 miliónov čisto elektrických vozidiel.
Predchádzajúca vláda mala ciele o niečo striedmejšie, konkrétne 14 miliónov elektrifikovaných vozidiel, z čoho malo byť minimálne 10 miliónov čisto elektrických, uvádza Autobala.
Už to bol pomerne ambiciózny cieľ, no ten nový je splniteľný ešte ťažšie a nemecký minister dopravy si to zrejme naplno uvedomil.
Rátať sa budú aj hybridy
Aby vláda naplnila cieľ, do celkového počtu 15 miliónov ekologických vozidiel bude zarátavať aj hybridné autá. Tie sú považované za akýsi prechodný stupeň medzi spaľovákmi a čistými elektromobilmi.
Podľa ministra sú autá tohto typu nesmierne dôležité, pretože taktiež prispievajú k znižovaniu emisií. To mu nemožno uprieť, no hybrid či plug-in hybrid nikdy nebude tak ekologický ako čistý elektromobil.
V súčasnosti je v Nemecku registrovaných viac ako milión elektrifikovaných áut, z čoho sú polovica hybridy a druhá polovica čisté elektromobily. Je teda zrejmé, že Nemci majú záujem aj o autá, ktoré kombinujú elektromotor a spaľovák.
Wissing presadzuje aj e-palivá
Minister Volker Wissing však výrazným spôsobom presadzuje aj ekologické palivá, ktoré by mohli nahradiť tie fosílne. Ich výroba je ale príliš nákladná a energeticky náročná.
Aby boli e-palivá skutočne ekologické, museli by sme na ich výrobu získať obrovské množstvo energie z obnoviteľných zdrojov. Elektromobilita sa tak stále javí ako najlacnejší a najčistejší spôsob pohonu, aký v súčasnosti máme k dispozícii.
Záujem o elektromobily je nízky aj u nás
Predaj bezemisných a nízkoemisných vozidiel síce na Slovensku postupne stúpa, stále však výrazne zaostávame za zvyškom Európy, ako aj za plánmi EÚ. Naznačujú to predbežné čísla registrácií za uplynulý rok.
Ak porovnáme roky 2020 a 2021, v roku 2020 bol podiel nových bez- a nízko- emisných osobných motorových vozidiel na úrovni 2,33 %, za 11 mesiacov minulého roka to bolo 2,89 %
„Je to nárast, čo by nás mohlo tešiť, no v porovnaní s cieľovými hodnotami roku 2025, kedy by podľa smernice Európskej únie mal byť tento podiel v jednotlivých členských štátoch 15 %, je potrebné urobiť ešte veľmi veľa,“ komentoval pre agentúru SITA výsledky generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula.
Ako doplnil, na Slovensku chýba systematická podpora trhu s ekologickými vozidlami, v budovaní infraštruktúry a osvete. „Stavu, aký je na Slovensku v oblasti rozvoja alternatívnych pohonov, neprospieva ani to, že verejná správa nedodržuje zákony v oblasti zeleného obstarávania, kde Slovensko takisto prijalo záväzky,“ podotkol.
V roku 2030 by pritom podiel bez- a nízko-emisných vozidiel na celkových registráciách osobných motorových vozidiel mal byť 35 %.
Elektromobily sú každým rokom na Slovensku populárnejšie, no tempo, akým ich Slováci kupujú, je veľmi pomalé. Svedčí o tom aj smiešny nárast podielu nových elektromobilov, ktorý v minulom roku stúpol iba o 0,4 %, informovala Škoda vo svojej tlačovej správe.
V roku 2020 tvorili elektromobily 1,1 % zo všetkých registrácií s počtom 731 zaregistrovaných vozidiel. Za prvých 11 mesiacov roka 2021 sa záujem zvýšil na 1,5 % s počtom 1053 registrovaných elektromobilov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
Jazdná dokonalosť v kontroverznom balení. Nové BMW X3 potešilo dojazdom, má však nečakanú slabinu
Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Chorvátsko hlási cenový šok. Najviac zdraželo obľúbené prímorské mestečko Slovákov
Hit medzi proteínovými doplnkami ničí črevnú mikroflóru. Odborník ho spája s rakovinou hrubého čreva
Stovky ľudí môžu prísť o pomoc: Kľúčové centrum zastavuje liečbu pre pacientov VšZP
Otvorili pravú taliansku pekáreň: „Denne sme 15 hodín v práci, máme nulový work-life balance“
Závažné ochorenie pečene postihuje tretinu svetovej populácie: Riešením je špeciálna diéta, tvrdia vedci
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
Svet sa rozpadá na kusy. Guterres vyzýva na urgentné financovanie rozvoja
Vývoz dielov F-35 pre Izrael prešiel súdnou skúškou. Britský súd potvrdil kontroverzné licencie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP