Európska automobilová veľmoc hlási koniec éry spaľovákov. Do 2030 má plány, aké si zatiaľ neodvážila dať žiadna krajina
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Prechod k elektromobilite už avizovalo mnoho automobiliek, ktoré odhalili vlastné plány, ako prejsť v Európe na „zelenšiu“ osobnú dopravu. Úpadok spaľovákov a nástup elektrických áut nedávno v novom návrhu potvrdili aj nemecké koaličné strany, ktoré sa dohodli na zásadných zmenách v doprave a energetike, informuje Euractiv.
Podľa schváleného návrhu by tak mali byť spaľovacie autá minulosťou už od konca dekády a na cestách sa majú objaviť milióny elektromobilov. Paradoxne však športové autá dostanú svojskú výnimku, podotkol portál Politico.
Nemecká vláda schválila kritické návrhy
Nemecké koaličné strany Spojenectvo 90/Zelení, Sociálnodemokratická strana Nemecka a Slobodná demokratická strana uzavreli v stredu dohodu, ktorá zásadne zmení podobu dopravy v krajine a využitie fosílnych zdrojov v energetike. Po 2 mesiacoch vyjednávania tak došlo k dohode, ktorá určuje budúce smerovanie v nemeckej doprave.
Koalícia sa pritom dohodla aj na odstavení uhlia v energetike, ktoré by malo ustúpiť už do roku 2030 a jeho miesto by mali nahradiť obnoviteľné zdroje energií, ktorých podiel na trhu by mal stúpnuť do konca dekády až na 80 %, informuje Transport & Enviroment. V oblasti osobnej dopravy sa potom trojkoalícia zhodla na návrhu EÚ o zastavení predaja spaľovákov do roku 2035.
Týmto spôsobom sa majú podporiť plány domácich automobiliek pre vývoj a predaj elektromobilov, ktorých by malo byť podľa nového cieľa na cestách až 15 miliónov do konca dekády. Kvôli tomu tak budú výrobcovia nútení výrazne zvýšiť produkciu batériových vozidiel a zároveň obmedziť nové spaľováky.
Do roku 2030 chce 1 milión nabíjačiek a autá na syntetické palivá
K tomu sa pridáva aj odvážny plán, v ktorom chce mať Nemecko k dispozícii 1 milión nabíjacích bodov do konca roku 2030. Dnes má krajina zhruba len 49-tisíc nabíjačiek vo svojej infraštruktúre. A hoci tieto „eko“ plány vyzerajú na prvý pohľad sľubne, bude existovať výnimka, ktorá je cielená na vozidlá využívajúce syntetické paliva ako alternatívu k fosílnym palivám, čo by v praxi potom znamenalo, že budú registrované mimo pravidiel emisných noriem.
„Mimo existujúceho systému emisných noriem vozového parku sa zastávame toho, aby sa mohli registrovať iba vozidlá, do ktorých je možné natankovať e-palivá,“ uvádza schválený dokument.
Týmto tak dohoda otvára možnosť, že aj po roku 2030 budú môcť po cestách jazdiť vybrané športové spaľováky, ktoré budú tankované drahými syntetickými palivami.
Výroba takýto palív sa však odrazí aj na cenách, ktoré budú výrazne vyššie ako už teraz vidíme u zdražujúceho benzínu a nafty. To potom spraví z elektromobilov lacnejšie vozidlá aj z pohľadu dlhodobej prevádzky, uvádza Politico.
NEPREHLIADNI
Záchrana spaľovákov: Nemecká automobilka vyrába palivo, ktoré je rovnako ekologické ako elektromobil
Nemecko chce pritom od roku 2023 zaviesť aj emisné poplatky, ktoré sa budú vzťahovať na všetky vozidlá nad 3,5 tony. Doteraz to platilo pre kamióny nad 7,5 ton. Poplatok za emisie by sa tak mal vôbec prvýkrát uplatňovať aj pri nákladných autách a dodávkach.
Podobným smerom sa môžu vydať aj ďalšie európske krajiny
Je pravdepodobné, že podobný signál sa bude Nemecko snažiť vyslať aj do ďalších členských štátov EÚ, ktoré by mohli postupne zaviesť podobné prísne zmeny pre presadenie elektromobilov na cestách a obmedzenie emisií. Niektoré krajiny ako Írsko, Švédsko, Slovinsko či Nórsko už stanovili cieľ pre zákaz predaja spaľovákov od roku 2030.
Podobné návrhy a zmeny sa potom môžu prejaviť aj v ďalších členských krajinách, vrátane Slovenska, ktoré je domovom pre výrobu vozidiel koncernu VW a ďalších značiek. Problémom však je, že práve krajiny strednej a južnej Európy výrazne zaostávajú za ambicióznymi plánmi vyspelejšieho zvyšku únie.
Aj samotné Nemecko však bude čeliť veľkej výzve pre dosiahnutie spomenutých plánov. Nielenže bude potrebné dotovať budovanie rozsiahlej infraštruktúry nabíjacích staníc zo súkromných zdrojov, no pre dosiahnutie 15 miliónov elektromobilov na cestách v roku 2030 by muselo byť už od budúceho roka každé 2. nové registrované vozidlo výlučne elektrické.
Pre porovnanie je dnes v krajine len 1 milión z 50 miliónov registrovaných áut elektrických, pričom z toho má len zhruba 500-tisíc výlučne elektrický pohon. Týmto sa tak len potvrdzuje zaostávanie aj za predošlými plánmi, v ktorých chcela kancelárka Merkelová dosiahnuť, aby vlani jazdilo v Nemecku 1 miliónov elektromobilov, podotkol Business Insider.
Je preto otázne, či sa Nemecku podarí dosiahnuť odvážne ciele do konca dekády, no pokiaľ by sa tak stalo, dostane sa do vedúcej pozície pred všetkými členskými krajinami, ktoré bude pravdepodobne tlačiť do podobných rozhodnutí pre obmedzenie výroby a predaja spaľovákov a presadenie elektromobilov na cestách.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
RECENZIA Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
Toto Tesla prepískla. Každý majiteľ Cybertrucku ho musí vrátiť, inak riskuje smrť
Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
-
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ušetríš tisíce eur. Našli sme najlepší spôsob, ako kúpiť jazdený elektromobil
-
- Majitelia zúria, Cybertruck sa topí v problémoch. Tesla sa uchýlila k drastickému kroku
- Chcú zakázať šoférovanie cez víkend. Európska veľmoc šokovala vodičov
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Volkswagen môže dať spaľovákom zbohom. Dostal sa k technológii, ktorá zmení jeho elektroautá
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
Slovnaft čaká vo svojej rafinérii odstávky, opätovný nábeh potrvá
Právo na opravu v novej smernici slovenskí europoslanci privítali
Nová mobilná aplikácia pomôže rodičom detí, podieľali sa na nej Slováci
V roku 2024 by sa malo na svete predať 17 miliónov elektrických áut
Zákon o zmenách RTVS prerokujú v stredu
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené