Európska automobilová veľmoc hlási koniec éry spaľovákov. Do 2030 má plány, aké si zatiaľ neodvážila dať žiadna krajina
Prechod k elektromobilite už avizovalo mnoho automobiliek, ktoré odhalili vlastné plány, ako prejsť v Európe na „zelenšiu“ osobnú dopravu. Úpadok spaľovákov a nástup elektrických áut nedávno v novom návrhu potvrdili aj nemecké koaličné strany, ktoré sa dohodli na zásadných zmenách v doprave a energetike, informuje Euractiv.
Podľa schváleného návrhu by tak mali byť spaľovacie autá minulosťou už od konca dekády a na cestách sa majú objaviť milióny elektromobilov. Paradoxne však športové autá dostanú svojskú výnimku, podotkol portál Politico.
Nemecká vláda schválila kritické návrhy
Nemecké koaličné strany Spojenectvo 90/Zelení, Sociálnodemokratická strana Nemecka a Slobodná demokratická strana uzavreli v stredu dohodu, ktorá zásadne zmení podobu dopravy v krajine a využitie fosílnych zdrojov v energetike. Po 2 mesiacoch vyjednávania tak došlo k dohode, ktorá určuje budúce smerovanie v nemeckej doprave.
Koalícia sa pritom dohodla aj na odstavení uhlia v energetike, ktoré by malo ustúpiť už do roku 2030 a jeho miesto by mali nahradiť obnoviteľné zdroje energií, ktorých podiel na trhu by mal stúpnuť do konca dekády až na 80 %, informuje Transport & Enviroment. V oblasti osobnej dopravy sa potom trojkoalícia zhodla na návrhu EÚ o zastavení predaja spaľovákov do roku 2035.
Týmto spôsobom sa majú podporiť plány domácich automobiliek pre vývoj a predaj elektromobilov, ktorých by malo byť podľa nového cieľa na cestách až 15 miliónov do konca dekády. Kvôli tomu tak budú výrobcovia nútení výrazne zvýšiť produkciu batériových vozidiel a zároveň obmedziť nové spaľováky.
Do roku 2030 chce 1 milión nabíjačiek a autá na syntetické palivá
K tomu sa pridáva aj odvážny plán, v ktorom chce mať Nemecko k dispozícii 1 milión nabíjacích bodov do konca roku 2030. Dnes má krajina zhruba len 49-tisíc nabíjačiek vo svojej infraštruktúre. A hoci tieto „eko“ plány vyzerajú na prvý pohľad sľubne, bude existovať výnimka, ktorá je cielená na vozidlá využívajúce syntetické paliva ako alternatívu k fosílnym palivám, čo by v praxi potom znamenalo, že budú registrované mimo pravidiel emisných noriem.
„Mimo existujúceho systému emisných noriem vozového parku sa zastávame toho, aby sa mohli registrovať iba vozidlá, do ktorých je možné natankovať e-palivá,“ uvádza schválený dokument.
Týmto tak dohoda otvára možnosť, že aj po roku 2030 budú môcť po cestách jazdiť vybrané športové spaľováky, ktoré budú tankované drahými syntetickými palivami.
Výroba takýto palív sa však odrazí aj na cenách, ktoré budú výrazne vyššie ako už teraz vidíme u zdražujúceho benzínu a nafty. To potom spraví z elektromobilov lacnejšie vozidlá aj z pohľadu dlhodobej prevádzky, uvádza Politico.
NEPREHLIADNI
Záchrana spaľovákov: Nemecká automobilka vyrába palivo, ktoré je rovnako ekologické ako elektromobil
Nemecko chce pritom od roku 2023 zaviesť aj emisné poplatky, ktoré sa budú vzťahovať na všetky vozidlá nad 3,5 tony. Doteraz to platilo pre kamióny nad 7,5 ton. Poplatok za emisie by sa tak mal vôbec prvýkrát uplatňovať aj pri nákladných autách a dodávkach.
Podobným smerom sa môžu vydať aj ďalšie európske krajiny
Je pravdepodobné, že podobný signál sa bude Nemecko snažiť vyslať aj do ďalších členských štátov EÚ, ktoré by mohli postupne zaviesť podobné prísne zmeny pre presadenie elektromobilov na cestách a obmedzenie emisií. Niektoré krajiny ako Írsko, Švédsko, Slovinsko či Nórsko už stanovili cieľ pre zákaz predaja spaľovákov od roku 2030.
Podobné návrhy a zmeny sa potom môžu prejaviť aj v ďalších členských krajinách, vrátane Slovenska, ktoré je domovom pre výrobu vozidiel koncernu VW a ďalších značiek. Problémom však je, že práve krajiny strednej a južnej Európy výrazne zaostávajú za ambicióznymi plánmi vyspelejšieho zvyšku únie.
Aj samotné Nemecko však bude čeliť veľkej výzve pre dosiahnutie spomenutých plánov. Nielenže bude potrebné dotovať budovanie rozsiahlej infraštruktúry nabíjacích staníc zo súkromných zdrojov, no pre dosiahnutie 15 miliónov elektromobilov na cestách v roku 2030 by muselo byť už od budúceho roka každé 2. nové registrované vozidlo výlučne elektrické.
Pre porovnanie je dnes v krajine len 1 milión z 50 miliónov registrovaných áut elektrických, pričom z toho má len zhruba 500-tisíc výlučne elektrický pohon. Týmto sa tak len potvrdzuje zaostávanie aj za predošlými plánmi, v ktorých chcela kancelárka Merkelová dosiahnuť, aby vlani jazdilo v Nemecku 1 miliónov elektromobilov, podotkol Business Insider.
Je preto otázne, či sa Nemecku podarí dosiahnuť odvážne ciele do konca dekády, no pokiaľ by sa tak stalo, dostane sa do vedúcej pozície pred všetkými členskými krajinami, ktoré bude pravdepodobne tlačiť do podobných rozhodnutí pre obmedzenie výroby a predaja spaľovákov a presadenie elektromobilov na cestách.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
AKTUÁLNE: Slovensko ťaží z vysokých ciel. Veľká automobilka bude v Košiciach vyrábať nový model
Slovákov nadchne cenou, dojazdom aj výbavou. Hyundai má chystať vynikajúci elektromobil
Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ryanair ustupuje a zavádza štedrejší limit batožiny. Vieme, odkedy zmena začne platiť
U lekára nebudeš čakať, diagnózu dostaneš do 3 minút. Adamov startup chce zmeniť spôsob, akým funguje zdravotníctvo
Za položenie uteráka na Draždiaku zaplatíš najnovšie 1 €: „Petržalské more“ potrebuje správcu, tvrdí Hrčka
9 z 10 Slovákov má cholesterol v červených číslach a netuší o tom. Stačí malá zmena v strave, radia odborníci
VIDEO: Ministerku Šimkovičovú na folklórnom festivale vo Východnej vypískali
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
- Trúfa si poraziť Škodu. Čínsky gigant začína predávať v Európe lacný elektromobil
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
- Niektoré pobavia, z iných nebudeš chápať. Toto je TOP 10 najšialenejších ŠPZ-tiek Slovákov
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Z trhu zostali len kolesá a karosérie: Ruský automobilový priemysel je v troskách, tieto čísla sú hrozivé
Pitná voda na Slovensku je v ohrození. Zaostávame v boji proti najväčšiemu nepriateľovi
Vyhynulo až 90 % života. Vedci konečne našli príčinu najväčšej katastrofy v histórii Zeme
Brusel čelí veľkému tlaku: Česi chcú prepísať prísne emisné pravidlá, podporilo ho 17 spojencov
Stellantis zvyšuje kritiku EÚ: Tieto autá nikto nekupuje, budeme musieť zatvárať závody v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP